Det är intressant att observera att dagens ”corona-klimat” lett till utveckling av nya affärsmodeller för gymbranschen. Nya trender, affärsmöjligheter och en utökad konkurrens är idag vardagsmat för dagens gymägare.
Vår industri handlar om att inspirera kunderna till en mer hälsofokuserad livsstil, leverera lite resultat och få kunden att känna sig omhändertagen. Och, som vi alla vet, valmöjligheterna för kunden är större än någonsin. Det finns ”lyxgym” som riktar sig mot en smal men rik målgrupp, aktörer som erbjuder en kraftigt nischad verksamhet, lågpris ”nyckelgym” som är öppna 24 timmar och stora fullservice gym som vill vara en plats för hela familjen. Dessutom tar kedjorna allt större marknadsandelar.
Varje dag ”skriker” en mängd gymalternativ efter konsumentens uppmärksamhet. Vilken typ av gym ska jag välja? Ska jag hoppa på en kedja eller bli kund hos det lokala gymmet? För kunden blir det ett virrvarr av gymalternativ – vilket kan leda till en osäkerhet och ”beslutskaos i hjärnan”. Som konsument förlitar jag mig då på ett tryggt varumärke som jag vet vad de står för och som jag vet ”vad jag får för mina pengar”.
Lätt att hamna i en negativ trend
Här står nu det oberoende lokala gymmet för en stor utmaning. Tidigare har det lokala gymmet levt på sitt engagemang, sin personals passion och ofta ganska breda utbud. Men när konkurrensen ökar är det lätt att tappa sin identitet, försöka strama åt sin affärsmodell som då istället leder till att man sakta vittrar sönder. Gymmet hamnar i en svacka, där ledningen inte vet om man ska bromsa eller accelererar sig ur den nedåtgående trenden?
Att vänta ut svackan och hoppas att resultatet ”ska vända sig av sig själv” hjälper sällan. En negativa sinnesstämning är inte lösningen. Gör istället allt för att gasa dig ut ur din eventuella svacka. Samla dina krafter, hitta energi och lägg i en extra växel, även om det tar emot. Ibland är det såpass enkelt att – ”om du känner dig som en vinnare börjar du agera som en vinnare”.
För att överleva krävs det säkerligen en del förändringar, det gäller att försöka lyfta gymmet till nästa nivå? Din anläggning ska vara en plats där människor får en positiv upplevelse, där de gärna spenderar sina pengar och inte kan vänta med att berätta för sina vänner om just ”sitt gym”. Detta skapar tillväxt, kundtrohet och arbetsro.
Här följer några viktiga saker att tänka på:
- Det blir allt svårare för ett gym att vara ”allt för alla”. Istället måste du vara tydligare med din profil, vilka olika målgrupper du vill uppvakta och framförallt bestämma dina intäktskällor. Ett gym behöver ha minst två och max fyra olika inkomstkällor där två av dessa är de dominanta. Vid en förändring är det inte alltid viktigt att bygga nya intäktskällor utan istället förädla de du redan har.
- Engagera dina befintliga och tilltänkta kunder. Ja, du har säkert egna tankar om hur ditt nya Gym 3.0 ska se ut och vad den skall innehålla. Men är det inte bättre att dina kunder får vara med och bestämma? Det är ju dock de som ska betala för kalaset. Gör en marknadsundersökning under temat ”Hjälp oss att skapa ort x bästa gym”. Engagera invånarna inom ditt upptagningsområde och låt dem ge dig indikationer på hur ditt Gym 3.0 ska se ut.
- Vill du satsa på nya ytor? När du då visualiserar ditt nya utrymme kommer den självklara frågan – vad skall den användas till? Planerar du en funktionell yta, kanske något för kropp och själ, olika rum för grupp PT, fokus på kardio träning eller skall det vara stretch och relax? Välj rätt, för att försöka göra ”allt” på en och samma yta fungerar aldrig. Och bli yteffektiv – du måste kalkylera med hur många personer som du förväntar dig i flödet där medlemmarna cirkulerar. Därefter bestämmer du behovet av ytans storlek.
- Alla ytor som finns på ett gym idag handlar om att ge medlemmarna olika upplevelser. Variationer i ytskikt, ljus, ljud, inredning och andra intryck kan definitivt förändra besökarens upplevelse men en lika viktig faktor är din personal. Ju mer högutbildade dina tränare är, ju mer praktisk kompetens om utrustningen de besitter – desto bättre blir medlemmens upplevelse och desto högre blir träningsfliten.
- Du kan aldrig satsa för mycket på marknadsföring och sälj. Men du kan satsa för mycket på att köpa in ny kardioutrustning som egentligen inte påverkar din lönsamhet. Om du inte använder minst åtta olika metoder för att förbättra flödet av nya leads, då tackar du i princip Nej till en förmögenhet. Att driva business kan enklast jämföras med matematik, det handlar om att generera tillräckligt många nya leads där x procent väljer att köpa. Får du bara chansen att presentera din verksamhet för x antal nya kunder dagligen – då får du alltid utdelning.
- De flesta gym har alltid begränsningar i sin prissättning – man vågar inte höja priset. Dina priser är mest troligt för låga. Kom ihåg att dina tilltänkta kunder har idag en riktigt fet plånbok. Säg aldrig till dig själv – ”invånarna här på vår ort har inte så mycket pengar”. För det är lång ifrån sanningen. Istället agera och höj dina snittpriser med exempelvis blygsamma 50 kr per månad. Du kommer bli förvånad över hur få individer som reagerar.
Din vision ska gå i samklang med dina kunders önskemål
Oavsett vad du gör, tänk på att dina kunder investerar sin tid och pengar på ditt gym med förhoppningar att du som chef ”vet vad du gör”. Medlemmar litar på att du som gymägare vet vad som är mest effektivt för att hjälpa dem att uppnå de resultat de behöver. Din vision ska gå i samklang med dina kunders önskemål. Om du inte gör det kommer dina medlemmar att märka din brist på kunskap. Och tappar du deras förtroende kommer de snabbt att bli besvikna och börja leta efter andra gymalternativ.