Funktionsdrycken NOCCO är överlägsen konkurrenterna på Youtube och i podd, enligt en kartläggning av mediebevakningsföretaget Signal Signal av hur varumärken omtalas.
Signal Signal har undersökt vilka energidrycker som är mest omnämnda i talmedier som Youtube och podcasts. Hela 70 procent av omnämningarna hör till Nocco. Ingen annan aktör är i närheten.
Enligt mediebevakningsbolaget beror Noccos framgång på att paketeringen och smaksättningen har lockat fram innovativa idéer. Bland annat har youtubern Hoffa Kaos provat att äta lika många skumtomtar som finns i ”Nocco Skumtomte”. Dessutom har humorgänget IJustWantToBeCool gjort en satir av ungdomar beroende av drycken.
– I många fall syftar omvärldsbevakning till att hitta negativa omnämnanden för att få koll på kriser. Men, anledningen till att Nocco har så många omnämnanden beror inte på en kris utan de har blivit en hype på Youtube, säger Robin Tuorda, säljchef på Signal Signal.
Konkurrenterna Monster, Nocco, Burn, Redbull, Rockstar, Powerking och Celsius ligger långt efter Nocco. Celsius når närmast med sina 10 procent. Här nedan ser du rankingen:
Signal Signal har gått igenom hela 41 088 timmar ljud från omkring 1500 källor. Materialet har samlats in mellan 1 januari 2017 och 31 december 2017, och analyserats via ”automatiserad talmediebevakning”.
Humorgruppen IJustWantToBeCools satir över Nocco-beroende ungdomar har visats över 700 000 gånger. Videon är inte sponsrad av varumärket