Onlinetränings-pionjären Movdoo lanserar största uppgraderingen hittills

Sedan våren 2011 har fysioterapeuten, tränaren och entreprenören Linus Johansson förmedlat rörelse och kunskap online. Det hela började efter att han lanserade sin allra första, och samtidigt sista, tränings-DVD.

”Som konsument vet jag att när man köper något, vill man ha det omedelbart,” säger Linus. ”Känslan av att vilja träna och röra på sig uppstår ofta direkt. Jag insåg att väntan på en DVD via vanlig post var alltför långsam,” tillägger han.

Det var här som Linus skapade en av de allra första tjänsterna i Sverige som erbjöd strömmande träning, ”on demand.” Under de första åren bar plattformen namnet träningskurser.se, men senare bytte den namn till movdoo.com.

Under de senaste 12 åren har plattformen genomgått flera uppdateringar, men nu, med tiden som passerat, genomför de en av de mest omfattande uppgraderingarna hittills. ”Vi håller på att integrera en prenumerationstjänst och planerar även att bygga en app i framtiden,” avslöjar han.

Men allt händer inte över en natt.

”Som egenföretagare, helt utan investerare, måste man arbeta i en något långsammare takt,” konstaterar Linus. Han framhäver dock att detta inte är en negativ aspekt. ”När saker tar lite tid får man möjlighet att noggrant överväga sina beslut, vilket skapar stabilitet och långsiktig hållbarhet för våra kunder.”

För Linus är kunderna av högsta värde. ”Möjligheten att äga och driva en tjänst där jag kan dela den träning som jag brinner för och den kunskap som jag personligen uppskattar är mycket tillfredsställande,” berättar han.

”Att få meddelanden från individer som delar med sig av sina framsteg inom träningen och hur mycket bättre de mår är alltid lika givande och glädjande,” avslutar Linus.

Den 13 november lanserades Movdoo 2.0, vilket markerar en viktig milstolpe i deras resa.