I det här avsnittet av Sweaty Business Podcast får vi ta del av en entreprenörsresa kantad av eldsvådor, pandemier, moppeaffärer och medlemsfester – när vi träffar Martin Dahlman, grundare och ägare till träningsanläggningen Drivkraft i Solna.
Från mopeder och musik till gymägare av misstag
Martin Dahlman hade inga planer på att driva gym. Han hade fullt upp med att flippa lägenheter i Stockholm när finanskrisen 2008 drog undan mattan. När hans bror – då verksam i gymkedjan Må Bättre – ringde och tipsade om att ett gym i Solna var till salu, blev svaret först nej.
”Jag tränade knappt själv. Men jag hade inget att göra, så till slut kollade jag upp det. Några månader senare ägde jag ett gym.”
Starten blev allt annat än smidig. Skulder dök upp som inte fanns i bokföringen, elräkningar var obetalda, och fastighetsägaren stod i receptionen och krävde 60 000 kronor – två veckor efter övertagandet.
”Det var total kaos. Men vi bet ihop, rev ut allt, byggde om, och började om från noll.”
En plats som bygger relationer – inte bara muskler
I dag är Drivkraft något helt annat: ett 2 000 kvm stort träningscenter som kombinerar gymträning med stark community-känsla och ett aktivitetsutbud som går långt utanför vikterna.

”Vi har gjort Drivkraft till en fritidsgård för vuxna. Det är så många som stannar länge, både medlemmar och personal.”
Sociala initiativ som medlemsfester, golfturneringar, resor till Romme Alpin och bastukvällar på Sacred Sauna har blivit en naturlig del av erbjudandet. Anläggningen har blivit ett nav för det lokala området.
Starka seniorer
En av de mest framgångsrika satsningarna är seniorverksamheten. I dag är över 400 av Drivkrafts medlemmar 65 år eller äldre, och flera specialkurser har utvecklats för målgruppen.
”Vi har till exempel en kurs där deltagarna får lära sig fallteknik, typ som judo. Det har varit otroligt uppskattat – fallolyckor är ett enormt folkhälsoproblem.”
Loungen är full av liv mitt på förmiddagen och många seniorer tränar inte bara – de umgås.
Small group-träning som faktiskt fungerar
Drivkraft är ett av få gym som lyckats bygga en hållbar small group-verksamhet. Framgångsreceptet? Tydliga målgrupper, återkommande kurser och modet att testa – och lägga ner.
Några exempel:
- Mammaträning: Sexveckorskurs som rullar året om
- Weight Trainer – viktminskning i grupp
- Boxning för tjejer: 80–90 deltagare varje termin
”Det handlar om att bygga en vana – både hos oss och medlemmarna. Kommer du tillbaka efter sommaren vet du att ”nu startar något nytt igen.”
Guldhjärtat, CMS-utmärkelse och Årets företagare i Solna
2018 blev ett milstolpeår: Drivkraft utsågs till Årets träningsanläggning på Guldhjärtat-galan, blev Årets CMS-anläggning och Martin själv utsågs till Årets företagare i Solna.

”Det var kul – och ironiskt nog var jag i Thailand hela vintern. Jag hade satt som mål att få anläggningen att snurra utan mig – och det gjorde den!”
Från Zumba i parken till Hyrox i full fart
Redan 2009 drog Martin och Drivkraft igång gratis Zumba i Skytteholmsparken med över 500 deltagare. I dag är det bland annat Hyrox som gäller – och Drivkraft var en av de första anläggningarna i Sverige att bli affiliate.

”Vi såg potentialen direkt. Nu har vi fem pass i veckan och kör Hyrox Simulation-events med tävlingskänsla – fast mot sig själv.”
Vill du höra hela samtalet med Martin Dahlman? Sweaty Business podcast hittar du där poddar finns, på Spotify eller här.