Mer hälsofokus, målgruppsinriktad träning och digitala träningspass är några av trenderna inför träningsåret 2021. Vilket ligger helt i linje för Technogym som är världsledande när det kommer till produkter och tjänster – såväl som tekniska och digitala lösningar inom träning och hälsa.
När 2020 nu går mot sitt slut och ett nytt träningsår är till ända tittar vi framåt mot 2021 och träningstrenderna som kommer.
Året som gått har varit speciellt och mycket träning har flyttats ut från gymmen och in i våra hem. Det har varit digitala yogapass, styrke- och konditionsträning i hemmagym och fullt i utegymmen – trots att de svenska gymmen till mångt och mycket hållit öppet i stort sett som vanligt, efter de restriktioner och förhållningsregler som gäller. Under 2021 kommer träningen och hälsan fortsatt att vara i fokus för många.
Här är några av 2021 års trender enligt ISPO.com och undersökningen ”Fitness under Corona” som genomfördes i maj 2020.
1. Gymmen måste hålla hög hygienstandard
Corona kommer få effekt på kraven som kunderna ställer på sitt gym. Under det gångna året har människor hållit sig i form genom löpträning, promenader, egna övningar och med online-träning. 73 procent av deltagarna i undersökningen säger att de kommer fortsätta träna på det här sättet även sedan när saker och ting går tillbaka till det ”normala”. Även om de allra flesta träningsfantasterna vill träna på ett gym i framtiden uttrycker de svarande att de vill att det ska vara säkert. Så trenden blir att gymmen kommer behöva se till att folk känner sig säkra att träna där ur en hygienstandard som känns trygg. Så nu är det upp till gymmen att få kunderna att känna sig helt trygga med sin träning under 2021.
För Technogym är det en självklarhet att träningsutrustningen ska rengöras dagligen med rengöringsmedel eller vatten och tvål. Det viktigaste är att göra rent vid områdena som människor rör vid ofta som handtag, knappar, spakar och skärmar.
Den dagliga rengöringen tar bort smuts, virus och bakterier men den dödar inte allt så därför är det en bra idé att med jämna mellanrum desinficera utrustningen.
2. Hälsofokus på gymmen kommer öka
Corona har lyft upp hälsa på agendan mer än någonsin vilket såklart är bra för träningsindustrin och aldrig förr har det pratats så mycket om immunsystemet och hur vi själva kan påverka och stärka det. Så gymmen kommer lägga mer fokus på att inte bara erbjuda träning utan också förena det med ett ännu tydligare hälsotänk.
För Technogym är det viktigt att kunna erbjuda verktyg som ser över en persons hälsa ur ett helhetsperspektiv. Technogym Wellness Assessment gör kroppsanalyser som gör det lättare att göra tester och analyser över hur kroppen utvecklas och förändras. All mätning lagras sedan i Mywellness-appen, vilket gör det lättare för både vårdpersonal och personliga tränare att följa en individs hälsoresa och i förlängningen hjälpa dem att nå sina träningsmål snabbare. Träningsutövaren kan också själv se sina resultat och sin utvecklingskurva vilket ökar motivationen till att förbättra och bibehålla sin hälsa.
Dessutom finns Mywellness-appen PROFILE som kan lagra hälsoinformation om kunderna vilket förenklar när man behöver skapa ett unikt träningsprogram för en person då man i appen kan se all sjukdomshistorik, skador och fysiska utmaningar.
3. Mer träning för både kropp och sinne
Att köra yoga, pilates och mindfulness-övningar har varit trendigt ett bra tag nu, men i och med Corona har det blivit ännu populärare och trenden ser inte ut att avta. Kanske är det oro och stress inför Corona, ekonomi och framtid som fått allt fler att rulla ut yogamattan och öva sig i mental avslappning. Därför kommer det bli ännu viktigare att träningsanläggningar fokuserar på de här typerna av träningsformerna i sitt utbud.
4. Mer målgruppsinriktad träning
Du kanske har sett inbjudningar på Facebook om champagne-yoga eller hört den nya träningstrenden Glide Fit där du tränar på en madrass i vatten? Om inte så kommer du snart bli medveten om allt fler målgruppsinriktade träningsformer. I dag vill man kunna kombinera sina intressen och man vill kunna hitta sin egen träningsform. Gym som kan erbjuda en varierad träning kommer fortsätta att existera, men pop up-studios med skräddarsydda och målgruppsanpassad träning kommer öka och attrahera alltfler kunder.
Ett sätt att attrahera en specifik målgrupp till en större anläggning kan vara att skapa så kallade mini communities, vilket innebär att man delar upp lokalen i olika zoner som riktar sig mot olika träningsmål och behov. Så att lägga fokus på layouten på en anläggning kan verkligen ha stor positiv påverkan på medlemsresan och anläggningens medlemstal. När det finns tydliga zoner i ett öppet landskap kan den personliga tränaren se medlemmarnas träning och enkelt gå fram och ge anpassade råd till de som tränar.
5. Riktad träning till riskgrupper och äldre
Under året har det varit svårare för riskgrupper och äldre att besöka gymmet men träning och hälsa är precis lika viktigt för dessa personer. Det här gör att behovet av att hitta speciellt riktade erbjudanden kring träning för denna grupp kommer öka under 2021. Oavsett om det handlar om att erbjuda små träningsgrupper på det lokala gymmet eller att öka erbjudanden till digital träning.
Äldre och fysiskt skörare människor behöver ha en säker, tillgänglig och användarvänlig träningsform och samtidigt är det viktigt för alla som tränar att kunna se sina resultat och följa sin utveckling. Därför kan Technogyms Biocircuit träningsprogram passa perfekt. Programmen har utvecklats för att användaren ska nå sina resultat på ett mer effektivt sätt. Alla får ett personligt träningsprogram med individuellt anpassade övningar, belastningar och tempo vilket ger en unik upplevelse som inte kräver några justeringar från användarens sida. Det kan kännas väldigt skönt för den ovana. Biocircuit passar den som vill komma i form, bygga muskler eller bara åldras med god hälsa.
6. Digital träning och utomhusträning blir viktigare
Utomhusträning blir allt mer viktigt som ett resultat av Corona där man har sett att träning utomhus är mindre farligt än inomhusträning på grund av smittorisken. Det här kan leda till att fler träningspass även i framtiden kommer flytta ut från gymmen. Likaså kommer de digitala alternativen fortsatt att vara populära. Att kunna träna med andra likasinnade över hela världen genom att koppla upp sig via internet kommer bli mer attraktivt.
För den som driver en träningsverksamhet kommer det vara viktigt för verksamheten att kunna erbjuda Live och on demand-träning för medlemmarna. Om en medlem kan välja när och hur man tränar och för vilken instruktör skapar det ett mervärde för medlemmen och i förlängningen kan det också bli ett skäl till att man vill fortsätta teckna ett månadsmedlemskap.