Ute har blivit inne och hemmakontoret det nya gymmet. Det är några av de nya vanor som vi ser lever kvar även under året som kommer. Friskis&Svettis listar 9 träningstrender för 2021.
– ”Inom Friskis har vi fokuserat på att möjliggöra träning för fler med ett utökat utbud i uteträningen och onlinepass för olika tillfällen. Nu fortsätter vi att vässa verksamheten för den nya verkligheten. Vi vet att bara lite rörelse gör stor skillnad för hur vi mår både fysiskt och psykiskt”, säger Tina Uppfeldt, träningsutvecklingschef på Friskis&Svettis.
1. Skogen är inne
Mycket illa kan och vill man säga om pandemin, men den fick oss att komma ut i naturen. Tina Uppfeldt säger att hon kan se en förflyttning av träningsmönstret, där vi nu rör oss utomhus på ett helt annat sätt.
– Man går, inte bara en promenad, utan vandrar. Man ses i skogen tillsammans med vänner och har med fika eller grillar korv. Det blir en social upplevelse också. Många har börjat vinterbada och njuter av utelivet på ett annat sätt än tidigare. Vi kopplar utevistelsen till nästan en existentiell upplevelse.
– Jag hoppas att vi i framtiden kan se en kombination av pass inne på anläggningar i veckorna och att vi på helgerna fortsätta göra de där långa, sociala vandringarna. Det är många som har upptäckt hur bra de mår av det.
2. Passen har flyttat ut
Inte bara skogens lockelser har tagit oss ut i friska luften. Så fort pandemin drog igång i våras flyttade många gym och anläggningar ut sin verksamhet utomhus – åtminstone delvis. Friskis började med utepass redan i april och har sedan fortsatt – på konstgräs vid anläggningarna, under provisoriska tak på parkeringar och inte minst i bostadsområden och utanför företag.
– Vi har velat öka tillgängligheten till träningen. Det varit fantastiskt att kunna erbjuda träning nära där medlemmar bor, där de jobbar eller där ledarna bor. Det här ser jag som något som kan leva kvar och det blir en härlig framtid, säger Tina Uppfeldt.
3. Hemma är det nya gymmet
Bland annat tack vare digitala verktyg har många kunnat fortsätta att hålla igång träningen, trots att man kanske undvikit att gå till anläggningen eller att anläggningen kanske till och med har haft tillfälligt stängt. Den ökade försäljningen av hemmaträningsredskap under året vittnar också om att hemmet är den nya anläggningen.
– Det är verkligen träning där du är. Många har tidigare kanske tyckt att de inte får inspiration till att träna hemma, men nu har man tvingats till att testa och upptäckt att man gillar det. Det är många gästrum och förråd som har blivit gym i år, säger Tina Uppfeldt.
4. Passet i fickan
En utveckling som har möjliggjort hemmaträningen är det ökade utbudet av digital och streamad träning. Friskis&Svettis låg i startgroparna med sin digitala satsning i början av 2020, och fick en ganska hård knuff framåt.
– Det blev lite ”learn as you go” i början, men det gav oss i alla fall möjlighet att ge träning till folket. Vi lät den vara öppen för alla och fokuserade på den träning som Friskis historiskt är kända för, gruppträning, säger Tina Uppfeldt.
Nu har den digitala plattformen med både play-funktion och streamade pass, byggts ut rejält i takt med att användarna hakat på. Nu finns planer på nya funktioner på de digitala plattformarna, för att du verkligen ska kunna ha ”Friskis i fickan”.
5. Gör plats för återhämtningen
Några av de mest populära passen inom den digitala träningen har varit yogapassen. Naturligtvis för att yoga fungerar bra i hemmiljön, men många känner också att ett lugnt meditativt yogapass är precis rätt medicin mot stress och oro och kan få en att samla ihop sig. Och andra hittar återhämtning och ny energi i mer dynamiskt yogapass.
6. Tonåringarnas fritidsgård
Från att gym har varit ett ställe för människor mitt i livet så har nya målgrupper kommit starkt. Redan förra årets spaning pekade på att äldre och yngre blev medlemmar på anläggningarna och det här är en växande trend. Allt fler unga slutar med sin idrott redan i 11- och 12-årsåldern och blir då mer stillasittande och mer ensamma. Tina Uppfeldt säger att det skulle vara jättefint om de istället hittar till gymmet.
– Vi ser det som att Friskis ska kunna bli ditt nya lag. Vi jobbar mycket med olika projekt riktade till ungdomar och det kommer vi att göra mer av. Vi vill vara deras lag, deras fritidsgård.
7. Styrka växer starkt
De fria vikterna och funktionella ytorna på gymmen har vuxit starkt de senaste åren och det finns inget som pekar mot att det skulle sluta växa.
– Vi ser vad ungdomarna gör för det är det som spiller över till vad vi andra gör senare, säger Tina Uppfeldt och menar att styrketräning har blivit otroligt stort bland ungdomar.
– Bland influencers med flera hundra tusen följare, där hittar du många som går åt styrketräningshållet, vilket gör att många unga hakar på.
8. Byt måste mot lust
Träning har för många gjort en helomvändning från att vara något som man gör bara för att man vet att det är bra för hälsan, något man bara vill få gjort, till att bli lekfullt och roligt. Aktiviteter som padel och mountainbike växer så det knakar och har gett träningen nya värden. Det är ett sätt att umgås och något man verkligen njuter av.
9. Vi sneglar på idrottarna
Kommer ni ihåg för några år sedan när varenda kändis spottade ur sig en träningsbok tillsammans med sin PT? Så ser det inte ut idag. Idag är det idrottare som fungerar som en inspirationskälla för träningsbranschen. Emil och Anna Haag och systrarna Kallur är bara några exempel på idrottare som nu blir leverantörer av digital träning.