Sweaty Business trendspaning 2021

Efter att coronapandemin slog till i mitten av mars tog det oss inte lång tid att inse att gymmet helt plötsligt fanns överallt där människor kunde röra på sig. Enligt medieanalysföretaget Comscore ökade konsumtionen av on-demand träningsvideor via streamingappar, prenumerationsplattformar och bredband i mars 2020 med 147 procent jämfört med föregående år. I juni tillkännagav YouTube att sedan den 15 mars ökade visningar av videos med ”hemmaträning (home workout)” i titeln en uppgång på 515 procent. Mycket har hänt under 2020, och mer kommer att hända under 2021.

Här kommer Sweaty Business trendspaningar inför 2021:

Träning överallt

Med gemene mans nyvunna uppskattning för att kunna träna ”överallt” kommer vi att se en stor förändring i träningsmarknaden under 2021: Pre-corona så innebar träning för många en tripp till gymmet eller en studio. 2021 kommer digitala träningspass att bli standard i människors träningsmix. Träningsföretag kommer behöva skaffa sig en ”omnichannel”-strategi som ger användarna tillgång till IRL-sessioner, livestreamingklasser och on-demand-möjligheter. Frågan är om man kommer kunna kapitalisera på det digitala utbudet, eller om det blir tjänster som gymmen bara ”måste” erbjuda för att inte riskera tappa medlemmar.

– När rutinerna bryts är det lätt att sluta träna helt. Vi hoppas med vår onlineplattform kunna peppa till att skapa nya vanor och underlätta att få till rörelse i hemmavardagen, säger Susanne Jidesten, Generalsekreterare på Friskis&Svettis.

Friskis Online

– ”De företag som kommer att överleva kommer att vara de som kan anpassa sig till denna trend via hybridmedlemskap inklusive både personliga och virtuella erbjudanden. Nittio procent av gruppträningsstudios erbjuder eller planerar att erbjuda virtuella tjänster 2021, säger Josh McCarter, VD för bokningsplattformen Mindbody.

Detta skifte kommer att utlösa innovation på alla fronter nästa år. Till att börja med kommer varumärken försöka hitta vägar att nå och engagera människor.

– ”Denna pandemi har tvingat oss och många andra varumärken att omvärdera oss vår affärsmodell och tänka om kring hur vi engagerar oss med våra kunder”, säger Joey Gonzalez, VD för Barry’s, som lanserade onlineträning i april och kommer att lansera Barrys At Home-plattform.

En viktig pusselbit för 2021 är att hitta sätt att återskapa energin och communityn i ett livepass virtuellt. Peloton har länge lett racet att skapa digital samhörighet för sina nära 4 miljoner abonnenter och rullar ut nya funktioner i strävan att fortsatt ligga i framkant. Under slutet av 2020 experimenterade varumärket till exempel med en betaversion av en funktion som heter ”Sessions” som gör att de som går med i en klass inom fem minuter från varandra kan tävla på topplistan på samma sätt som de skulle kunna i en liveklass.

Rörlig – PTn som kommer till dig

Online kost- och träningscoaching

Med helt, eller delvis stängda gym samt en stor del av klientbasen som inte vill/vågar sig till gymmen har de personliga tränarna tvingats bli kreativa och finna nya sätt att kunna erbjuda sina tjänster till klienterna. Träning utomhus och hemma hos klienterna har varit vanliga tillvägagångssätt. Men det vi kommer se är allt fler tränare och klienter som ger sig ut på den digitala arenan. Inköp av hemmaträningsutrustning har under året fullkomligt skjutit i höjden och lära hålla sig starkt även under 2021. Detta gör att människor kan få till bra träningspass hemma/utomhus, med hjälp av träningsupplägg från en tränare/coach, till en betydligt lägre kostnad än one-to-one-sessioner i ett gym. För tränarna gör det digitala skiftet att de kan hantera fler kunder än de hade kunnat i en traditionell setting, har mycket intäktsmöjligheter samt kan styra sina arbetsdagar på ett helt annat sätt. Hemmaarbetet har även gjort att konsumenterna är mer flexibla i när de har möjlighet att träna om dagarna. Enligt ClassPass är klockan 12 för första gången i historien den mest populära träningstiden.

Bildkälla: mandyfit.se

Plattformar som levererar verktyg för personliga tränare att ta sina tjänster online, som vi varit i kontakt med under året, vittnar om flera hundra procents ökning i omsättning av onlinecoaching kring kost och träning. Denna trend väntas bara fortsätta öka under 2021. 

Större hälsofokus

Pandemin har satt folkhälsofrågorna högt upp i både gemene mans, och politikernas, medvetande. Detta är något som är väldigt positivt för träningsindustrin. Fysisk aktivitet har enormt många hälsofördelar för både individen ch samhället. För branschen gäller det att paketera och kommunicera sina erbjudanden på ett tilltalande sätt för sina respektive målgrupper.

Digitala tjänster vinner ännu mera mark

Under en tid med stängda träningsstudios och gym har många tränande sökt sig till den digitala världen. Appar som Freeletics, som använder artificiell intelligens (AI) för att sammanställa individuella träningspass för användare, är särskilt populära. ”De största fördelarna för användarna är tillgång till träningsplanering, övervakning och till och med motivation till en bråkdel av kostnaden för traditionell träning, vilket innebär att många fler människor kan nås än någonsin tidigare”, säger Simon Alger, Lead Data Scientist på Freeletics, i en intervju med ISPO.

Strava rapporterade nyligen rekordhöga 2 miljoner nya användare – i månaden! – Totalt över 24 miljoner nya användare bara under 2020.

Peloton

Pelotons aktier har ökat med anmärkningsvärda 400% i år och idag värderas företaget till 42 miljarder dollar (mer än värdet på hela den amerikanska träningscentermarknaden 2019(!). Nyligen gick företaget ut med bomben att de köper upp Precor, ett ledande varumärke inom konditionsträningsutrustning. Vem hade trott att det skulle vara möjligt bara för något år sedan.

Högre krav på service och hygien

En stor differentiator mellan digitala tjänster och traditionell träning på gym/studio är den mänskliga kontakten. Digitala tjänster kommer inte, inom överskådlig framtid, kunna trumfa magin som kan uppstå i mötet människor emellan. Tyvärr är inte servicenivån på gym alltid den bästa. Vi tror att konsumenterna kommer ställa högre krav på servicenivån i takt med att digitaliseringen ökar konkurrensen.

En hög hygienstandard kommer att vara en no-brainer. Inga kunder kommer vilja träna på ett ställe där de riskerar att bli sjuka.

Outdoor is Queen

Utomhusträning blir allt viktigare just på grund av Corona. Gym kommer sannolikt flytta mer och mer utrustning och aktiviteter utanför gymmets väggar. Detta skapar mer säkerhet för användarna. Exempel; Träningskedjan Actic lanserade i höstas konceptet Outdoor Box, som blivit en stor succé, och väntas rulla ut konceptet på bredare front under 2021.

Framgångsrika Näset Bootcamp i Höllviken (Skåne)

Året har gett en ökning av bootcamps i parker och utomhusområden runt om i landet och det är något som ser ut att fortsätta även när gymmen öppnar under det nya året. Bootcamps och utomhusaktiviteter, som löpning, promenader och cykling, har hållit många i form.

Ekonomisk demokratisering av träning – marknaden vidgas rejält

Det digitala skiftet i träningsbranschen innebär i ett slag att enormt många fler har möjlighet att ta del av kvalitativt innehåll på diverse plattformar, appar och streamingtjänster. Förutom att utveckla nya digitala erbjudanden strävar appar och träningsstreaming-plattformar för att öka den ekonomiska tillgängligheten. Topptränare skapar videor för YouTube, medan Nike Training Club nyligen åtagit sig att göra sin app helt gratis. Orangetheory At-Home erbjuder också gratis träning för både medlemmar och icke-medlemmar på YouTube, varumärkets webbplats och i deras app.

Apple Fitness+

Apple gav sig under året in i onlineträningsracet och lanserade nyligen sitt Apple Fitness+. Till en början endast tillgängligt i engelskspråkiga länder. Priset är imponerande 9.99 dollar/månad eller 79.99 dollar/år för allt innehåll (över 200 olika pass i första skedet) på plattformen.

Bubblare…

”Lugna pass”. Yoga, meditation och återhämtning har länge varit en stark trend. Detta kommer fortsatt vinna mark.

Outdoor. Friluftsliv i skog och mark är hetare än någonsin och försäljningen av tält, sovsäckar, vandringsprylar mm har nått nya höjder under året. Till och med budgetmode-jätten H&M gett sig in i segmentet med kollektioner av outdoor-kläder.

Att ge sig på att sia om framtiden i dessa tider är mer än vanskligt. Helt säkert är att hela träningsindustrin i och med pandemin kommer att utvecklas och förändras i rask takt. Vissa saker kommer förbli sig likt, nya saker kommer att uppstå.

Spännande tider.

2021 – nu kör vi!