Efter ett par sega år har det vänt uppåt för träningstjänsten Bruce – tjänsten växer och framtidstron är stor.
Efter två års coronapandemi har många svenskar återvänt till gymmen.
– Vi har nått en ny rekordnivå nu vad gäller antalet medlemmar, säger träningsappen Bruces vd Peter Andersson i en kommentar till DI Digital.
Företaget tampas bland annat med ClassPass om den svenska marknaden för aggregatortjänster inom träning.
– Många har ett annat behov i dag än innan pandemin. Man kanske vill ha ett schyst yogaställe i närheten av kontoret men ett bra gym hemma för att täcka hela behovet. Det är nya mönster som ligger i tiden, säger Andersson.
Under bolagets senaste räkenskapsår, som löpte från september 2021 till augusti 2022, ökade omsättningen till 60 Mkr (från ca 40 MSEK året innan), medan förlusten krympte till 6 Mkr (ca -15 MSEK året innan).
Bruce är sedan tidigare verksamma i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och Bergen där antalet studios uppgår till runt 500 st. I september lanserade Bruce i Danmark och har knutit till sig 25 träningsanläggningar i Köpenhamnsområdet.
– Den här marknaden är inte riktigt etablerad i Danmark. Det finns en konkurrent, men vår bild är inte att potentiella medlemmar har en bred kännedom om den här typen av tjänst.
Innan sommaren genomförde man en företrädesemission som värderade bolaget till runt 100 Mkr. Bruce planerar inte att ta in nytt kapital inom den närmsta framtiden.
– Vi har väldigt stabila och långsiktiga ägare. Det kan bli aktuellt i framtiden att ta in mer kapital, men hur, när och hur mycket är inget som vi har bestämt.
Bruce har tagit in över 20 Mkr i riskkapital sedan starten och bland de största ägarna finns grundare och Axel Johnson-gruppens investeringsbolag Novax (som även är investerare i träningskedjan STC).
– Mitt mål är att vi ska dubbla omsättningen och antalet medlemmar på årsbasis, avslutar Peter Andersson.