Tre tips för mer effektiv kundkommunikation – höj kravbilden och skörda frukterna

Kommunikationsföretaget NG Dialogue menar att aktörer inom träning och hälsa behöver bli bättre på att ställa krav på resultat av sin kundkommunikation. Genom rätt kanaler och hög relevans finns det enorma värden i form av lojalitet och merförsäljning för branschen att hämta.

NG Dialogue har sedan 2014 arbetat med kommunikationsstrategi inom träning och hälsa. Detta med de tydliga målen att öka konvertering, skapa fler lojala kunder och minimera kundbortfall. Flera framstående aktörer, så som Nordic Wellness, Campushallen, Endorfin med flera ser värdet i att ha en strategisk kundkommunikation.

Att hjälpa medlemmar och klienter att lyckas i träning kräver expertkunskap kring träning och hälsa och förmåga att kommunicera och motivera. Kommunikation lägger grunden för relationen, bygger förtroende och bidrar till era affärsmål.

Här delar Tobias Sander på NG Dialogue med sig av tre starka tips till företag för att vässa sin kundkommunikation.

1: Bättre resultat för medlemmarna

Som aktör inom träning och hälsa säljer du en lösning på ett problem. Det betyder att potentiella kunder kommer till dig i hopp om att uppnå vissa resultat. Oavsett om det handlar om viktminskning, bygga muskler eller allmänt välmående, är dina medlemmar mer benägna att fortsätta att förnya sitt medlemskap när de upplever resultat.

Din kommunikationsplan ger dig möjligheten att inspirera, utbilda och motivera dina medlemmar så att de kan nå sina träningsmål. Oavsett om det är att checka in med en medlem som missat sin favoritklass eller att dela med er av värdefullt innehåll, driver effektiv kommunikation medlemmens resultat och kundnöjdhet.

Tänk på hur streamingtjänsterna arbetar för att användarna hela tiden erbjuda nytt innehåll som ligger i linje med användarens tittarbeteende. När användaren har tittat färdigt på en serie eller film så kommer ett antal nya förslag upp direkt i streamingtjänsten, men även som mejl med förslag. Det är fascinerande hur pricksäkra dessa förslag oftast är – och det viktigaste – det funkar!

2: Behåll medlemmarna längre

En stor fördel med bra kommunikation är hur det påverkar medlemsretentionen. Din retentionsstrategi är avgörande för att ditt företag ska kunna växa effektivt. Utan retention kommer du att spendera mycket mer pengar för att locka nya kunder snarare än att behålla dina nuvarande.

Regelbunden kontakt, att hålla kontakten och personlig kommunikation hjälper till att behålla medlemmarna. Din kommunikationsstrategi bör syfta till att ge dina medlemmar allt de behöver för att uppnå resultat och hålla sig i form och friska. Glada medlemmar fortsätter att se värdet i ditt erbjudande, även när dina konkurrenter har en liknande tjänst.

3: Öka medlemmarnas motivation och engagemang

En annan viktig del av att behålla medlemmar är motivationsfaktorn. Det är det som driver medlemmarna att träna, besöka gymmet eller och återkomma fastän det känns motig. Ofta, när motivationen börjar ta slut, riskerar du att förlora en medlem.

Även om det är många olika faktorer som påverkar medlemmarnas motivation, som ett trevligt bemötande, inspirerande tränare/instruktörer och en stimulerande träningsmiljö, är kommunikation grunden för motivation. Om du eller dina anställda inte kan motivera och engagera medlemmarna personligen eller digitalt kommer du att tappa många medlemmar längs med vägen.

Börja i rätt ände – kundresan

För att vara träffsäker är det av största vikt att man har definierat kundresan med kritiska punkter som är viktiga vid kommunikation med sina kunder.

En stor utmaning när det kommer till kommunikationsstrategi är att kommunicera med sina kunder på rätt sätt, vid rätt tillfälle. Att använda sig av en mailklient och skicka ut nyheter till hela sin kundstock lite då och då är såklart bra för att upprätthålla medvetandet hos sina kunder. Frågan är vad som skulle hända om aktörer inom träning och hälsa skulle görs kommunikationen mer personlig och på så sätt agerar mer proaktivt snarare än reaktivt? Svaret är att det både finns monetära samt mjuka värden att hämta. Lämna inte detta viktiga område åt slumpen.

Ta hjälp av en expert som kan branschen och gör jobbet

Genom en egenutvecklad plattform, expertis och erfarenhet inom digital marknadsföring för branschen, stöttar NG Dialogue det tekniska – fundamentet. Det som verkligen är proteinshaken efter benpasset är de digitala projektledarna – marknadsresursen. När det handlar om kontinuerlig affärsutveckling når de digitala projektledarna stora framgångar och är en ovärderlig tillgång som man som företag annars behöver avsätta interna resurser för.

Vad säger kunderna?

”Vi får ett jättevärde i detta samarbete. Vi kan, utan att lägga för mycket intern tid på det, hålla en standardiserad och väl fungerande kunddialog som genererar både lojalitet och nyförsäljning parallellt med att vår projektledare hjälper oss med framtagande av riktade utskick och ombesörjer att dessa går ut.

Vi är väldigt nöjda med den hjälp vi får. Vår rådgivare är grafiskt duktig och sätter ihop snygga och säljande utskick till aktuella kundgrupper. Vår rådgivare är också proaktiv och kommer med idéer och förslag på lämpliga aktiviteter.”

/ Marcus Granath på Campushallen

Nyfiken på hur NG Dialogue kan stärka er kundkommunikation? Kontakta i så fall gärna:

Tobias Sander, Sales Executive, Träning & hälsa

tobias@ngdialogue.se
070-4825776