Bildextra: Succé för eventet KlubbSverige Exclusive 2023

Stefan Tingwall. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

Tidigare i veckan genomfördes årets första stora branschevent, KlubbSveriges årliga event KSX (KlubbSverige Exclusive), på Steam hotell i Västerås.

För stora delar av den svenska träningsbranschen kickstartade året på fantastiska Steam Hotell med nätverkande, utbyte av tankar och idéer, inspirerande av föreläsningar och utbildning under två fullmatade dagar.

Jenny Dahlberg hälsar välkommen

Fokus på deltagarna har historiskt sett varit ägare, chefer, nyckelpersoner från gym-/operatörssidan samt representanter från många av branschens leverantörer.

Nyhet – Small Group Coach-utbildning

En stor nyhet för årets event var att det erbjöds ett spår för personliga tränare och coacher. KlubbSverige blev därmed först ut i Sverige med en utbildning som ger en diplomering inom en av de viktigaste modellerna inom personlig träning – Small Group Training – under ledning av Seth Ronland.

Seth Ronland. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

Sweaty Business var på plats och stämde av med Stefan Tingwall, grundare och vd för KlubbSverige.

Vad är din reflektion/känsla kring årets event?

– Vår spontana reflektion efter KSX23 är att detta verkligen var något som branschen behövde. Vi upplevde en väldigt tydlig känsla av att de personer som deltog verkligen uppskattade att ses igen under dessa former att det fanns ett stort behov av positiv energi.

Stefan Tingwall. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– Branschen har i och med pandemin gått igenom ett stålbad och knappt har vi hunnit återhämta oss innan det är dags för nästa stora utmaning. Jag tror att det är extra viktigt under dessa omständigheter att få träffa andra branschkollegor för att känna att du inte är ensam i allt detta, utan att du delar denna situation med alla andra i branschen.

Gunnar Söderström. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– Vår målsättning med KSX23 var att ingjuta hopp, ny energi och att våra deltagare skulle åka hem med både konkreta tips, verktyg och en känsla i kroppen att ”vi kommer klara detta” – och vår upplevelse är att det var precis det som många kände! 

Det är utmanande tider i samhället – hur upplever du att branschen mår?

– Jag skulle vilja sammanfatta det med att den i stort präglas av två känslor: oro och försiktig optimism.

Andreas Stenberg. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– Båda känslorna skulle jag vilja säga är helt berättigade för vi verkar just nu i tider där det råder stor osäkerhet kring både kostnader och våra kunders köpkraft. Fortfarande är det svårt att säga på vilket sätt och hur länge detta kommer påverka vår bransch. Helt klart är dock att många på goda grunder är mycket mer försiktiga när det kommer till investeringar.

Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– Många försöker skapa en buffert i det fall försäljningen börjar vika. Detta påverkar såklart alla oss som levererar tjänster och produkter till gymmen – vilket skapar ringar på vattnet även för alla leverantörer. 

Vad ligger fokus hos KlubbSverige på under 2023?

– För nätverket KlubbSverige är fokus att förädla vårt erbjudande till våra medlemmar. Mer specifikt innebär detta att se över och förbättra rutiner och marknadsföringsmaterial för gästträningsappen TrainAway, uppdatera våra många dokumentmallar för avtal, beräkningsmodeller etc, addera fler utbildningar till vår digitala utbildningsplattform samt försöka utöka nätverket med nya medlemsgym. 

Sami Körkkö från Step2Fit. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– För bolaget KlubbSverige kommer vi jobba vidare med våra andra affärsområden. Framför allt WeightTrainer kommer se många spännande nyheter där vi kommer lansera en ny digital portal för coacher samt en helt ny app för alla som går igenom våra program. Vi lanserar även ett helt nytt varumärke för våra produkter och en rad nya produkter.

Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– Även Boost kommer få en boost i och med att vi under 2023 kommer börja erbjuda leadsgenerering även genom Google Adwords, sökordsoptimering samt förhoppningsvis även YouTube. Vi behöver höja oss en nivå till för att kunna vara en ännu bättre partner till våra många kunder under dessa utmanande tider.

Ni arrangerade även en välfylld Small Group Coach-utbildning – hur gick det, tycker du/ni?

– På det stora hela tycker jag att det gick väldigt bra! Det var första gången vi testade att ha ett PT-spår under KSX och självklart finns det alltid utrymme till förbättring, men den spontana reaktion vi fått från många är att de var väldigt nöjda. Vi fick väldigt fin hjälp av Eleiko och Concept2 att bygga upp en riktigt schysst träningsyta i vad som brukar vara en konferenslokal på Steam Hotell. Det var nog första gången det har hänt i hotellets historia.

Small Group Coach-utbildning. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– PT Small Group är ett koncept som vi länge förespråkat och som vi tror kommer fortsätta ha en viktig roll för gyms lönsamhet och kundnöjdhet även nu under lågkonjunkturen. Så det kändes viktigt att kunna erbjuda den här utbildningen och vi är superglada att vi kunde genomföra den på det sätt vi gjorde. 

Vill växa ytterligare

Hur ser ni på KSX 2024 – återkommer eventet, kommer det att utvecklas/växa framöver, finns det ngt du kan dela med dig av så här tidigt?

– Vi känner oss stärkta efter KSX23 att vi verkligen har ett bra och genomarbetat koncept. Jag tror inte vi kommer ändra så mycket på formatet, men vi vill växa och bli större. Jag tror att hela branschen skulle må bra av det och det skulle bli en ännu mer energifylld och spännande mötesplats. För att uppnå det så vill jag redan nu sträcka ut en hand till alla våra partnerföretag – för vi kommer behöva deras hjälp.

Pia Carlsson från Campushallen testar Sensopro Luna. Foto: Brian van den Brink/Sweaty Business

– Om alla partners som var på plats ansvarade för att ta dit t ex tre kundföretag, så är det en väldigt liten insats för varje enskilt företag, men det skulle ge enorm effekt för eventet som helhet. I år var vi 25 partnerföretag på plats – och flera stod i kö som vi behövde tacka nej till på grund av utrymmesskäl – och om alla dessa 25 partners hade tagit med sig tre kundföretag så hade det inneburit att vi hade haft 75 företag på plats.

– Om vi utöver detta adderar de som KlubbSverige bjuder in så har vi helt plötsligt ett fantastiskt event för alla! Det är min vision och något vi på KlubbSverige kommer verka för inför KSX24.