Trime är en relativt ny bekantskap på den svenska fit tech-scenen. Trime vill göra personliga tränartjänster tillgängliga för alla. Appen är en digital marknadsplats som förmedlar kontakt mellan klienter och tränare och användarna kan välja mellan klassisk personlig träning på ett gym, utomhus eller online via livevideo.
För personliga tränare innebär Trimes lösning en möjlighet att nå ut till en bredare publik med sina tjänster, samtidigt som det är ett smidigt verktyg för att hantera bland annat bokningar, schemaläggning och betalningar.
Nu satsar Trime, i samarbete med Atunya, på en egen studio för att erbjuda en fysisk plats för sina anslutna tränare att genomföra pt-sessioner, gruppträningspass och events. The Studio är belägen i Vasastan, ett par stenkast bort från populära Vasaparken.
Vi fick en pratstund med en av grundarna, den personliga tränaren och vd för Trime, Pawel Krupa.
Hur kom ni upp med idén till Trime?
– Idén kom helt enkelt från min egen erfarenhet som egenföretagare och personlig tränare under dryga 10 år. Jag gillar verkligen att träna, utveckla nya träningsrutiner och framför allt mina kunder och följa dem på deras träningsresa, men jag har alltid varit frustrerad över det faktum att en stor del av min tid gick till tråkiga administrationsuppgifter som schemaläggning, ombokningar, meddelanden, marknadsföring, fakturering, jaga betalningar och bokföring. Det tog tid, men viktigast av allt en massa energi och glädje av att träna med mina kunder. Därför bestämde jag mig för att skapa Trime, för att lyfta min pt-verksamhet och hjälpa andra tränare och coacher att fokusera på det som är viktigast i deras dagliga rutin, att hjälpa sina kunder.
Vad är tanken med The Studio?
– Vi vill kunna erbjuda en lösning dit våra tränare kan hyra in sig ta med sina kunder och för exempelvis pt-sessioner, gruppträningspass och events. I studion har vi en avdelning där allt är preppat för att kunna livestreama eller spela in pass och annat digitalt innehåll.
Hur ser samarbetet ut med Atunya?
– Atunya är ett relativt nytt sportvarumärke inom kategorin performance wear. Produkterna håller för träning på den allra högsta nivån och lirar bra med det vi står för. Grundare av Atunya är tidigare NHL-spelaren Johnny Oduya.
Det är inte allt för mycket träningsutrustning, hur tänker ni kring detta?
– Vi har lite mer av ett fokus på träning i grupp och då varken behövs det eller får plats med för mycket utrustning, särskilt inte maskiner. Vi fokuserar på enkel utrustning med många användningsområden, som exempelvis hantlar, kettlebells, mattor, gummiband med mera.
Hur funkar det i praktiken för tränare som vill hyra in sig?
– Då signar man upp sig för att köpa credits och har då access till studio ett visst antal timmar per månad. Tränarna kan antingen hyra in sig för pt-sessioner eller boka hela studion för gruppass.
Hur går det för The Studio?
– Starten har varit bra och intresset är stort. Vi kör i stort sett bootcamps morgon, lunch och kväll varje vardag. Alla passbokningar och betalningar sker via Trime-appen. Vårt mål är att skapa en verklig omniupplevelse.
Vilka är de största fördelarna med Trime-appen?
– Framför allt enkelheten. På bara någon minut kan tränaren sätta upp ett specifikt pass, lägga in kunden(erna) och ta betalt. Tränare lägger generellt sett alldeles för mycket dyrbar tid och energi på admin.
Vidare så är en del dåliga på att marknadsföra sig. Vi vill ”empower the coaches” och hjälpa dem bygga sina egna varumärken och skala upp sin verksamhet genom en smidig plattform samt marknadsplats.
Ni satsar även mot corporatemarknaden, berätta gärna mer!
– Ja, vi arbetar också med företagskunder där vi tillhandahåller olika hälso- och friskvårdsaktiviteter, vilket innebär att vi alltid letar efter fler tränare som kan samarbeta med oss för dessa upplägg.
Stort lycka till med satsningen!
– Tack!
Läs mer om Trime här.