Vad kan gymbranschen lära av golfen?

Visste du att utmaningarna kring att driva en golfanläggning påminner en hel del om att hålla igång ett gym?

Både gym och golfklubbar lever i stor grad av att kassera in årliga medlemsavgifter. Båda aktörerna vill leverera resultat till sina medlemmar och ger därför på olika sätt support till sina kunder. Men på denna del har golfindustrin paketerat sig bättre än gymbranschen.

Ute bland gymmen ger köpet av själva träningskortet främst access till gymmets träningsyta med tillhörande utrustning, omklädningsrum samt alla gruppträningspass (om detta erbjuds). Men när det gäller supporten kring ”hur” man på bästa sätt utnyttjar utbudet och all utrustning som ingår i gymkortet – då krävs ett separat upplägg.

En del kunder på gymmen har redan stor erfarenhet av ”hur man tränar på gym och äter rätt mat för att nå resultat” – de kan klara sig själva. Men majoriteten (minst 70 – 85 %) behöver support även om alla inte vill erkänna det. Oavsett behöver alla gym kunna erbjuda sina kunder hjälp med att komma igång, nå sina mål och bibehålla sin uppbyggda form – det är naivt att tro att en gymmedlem klarar detta själv. Men som vi alla vet misslyckas gymmen till stora delar med att hjälpa sina kunder nå ett resultat – här finns enorma förbättringsmöjligheter.

Golfen har ett riktigt bra supportprogram

Gymbranchen kan lära sig från golfen. Just nu finns det knappt 500 000 golfspelare i Sverige. De betalar en årlig medlemsavgift som oftast är på 5 – 7 000 kr. Golfspelaren får en ganska dålig deal då de betalar för hela året – men egentligen är banan bara i spelbart skick i bästa fall 7 månader av året.

I den årliga medlemsavgiften ingår tillgång till klubbens bana och du kan i princip spela så mycket du vill. Men om du inte vet hur du ska bete dig på golfbanan, hur du ska svinga dina klubbor och lära dig strategier för att nå resultat – då har du ingen nytta av ditt golfmedlemskap.

Till sin klubbar har Svenska Golfförbundet satt ihop ett system som tvingar nya golfspelare att köpa ett supportpaket. Allt för att spelaren på bästa sätt ska komma igång med sin golf – detta system kallar de för ett ”grönt kort”. Det är en kurs som består av flera delmoment. Det finns en teoretisk del med speciellt utbildningsmaterial och möjlighet till webbinlärning – du kan sitta hemma och lära dig regler, golfvett och annat som gör dig till en bra golfspelare.

På den praktiska biten lär man sig att spela närspel, puttning och långa slag. Vidare måste du i början spela med en erfaren golfspelare som kallas ”fadder” – denna person har som uppgift att lära dig om hur du ska bete dig på banan och ge tips om hur du utvecklas som golfspelare.

För att slutligen få grönt kort måste den nya golfspelaren dels klara ett antal kunskapstester (så kallad ”levling” från en kunskapsnivå till en annan), dels ett spelprov som går ut på att spela en golfrond över 9 hål på motsvarande handicap 54. Först därefter är du redo att verkligen få ut maximalt av din årliga investering på 5 – 7 000 kr i ditt golfmedlemskap.

Golfens Pro ger dig mer utveckling

Kursen för att ta ett grönt kort kostar pengar (riktvärde på 1 500 kr) och den är delvis subventionerad för att inte skrämma bort några medlemmar. Vill du sen gå vidare och på allvar förbättra ditt golfspel kan du mot nya avgifter anlita golfvärldens motsvarighet till PT – vilket är banans ”Pro”. Här kan du ta individuella lektioner eller jobba med Pro:n i små grupper – exakt som gymmen gör med sina PT tjänster.

Gymmen sitter i samma situation som golfanläggningarna – båda har kundgrupper som behöver hjälp för att på bästa sätt utnyttja sitt årliga medlemskap. Golfen har löst problemet, frågan är när gymindustrin börjar att använda ett obligatoriskt system liknande golfens gröna kort?