Varför är det en bra idé att starta en podd?

Podcasts har fått ett rejält uppsving under de senaste 2-3 åren och utecklingen verkar inte avta i och med att allt fler företag, varumärken, organisationer och privatpersoner startar poddar. Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2017 lyssnar hela 45 procent av svenskarna på poddar någon gång. Och 6 procent uppger att de gör det dagligen. Tillväxten är stark. Men varför är poddar så populära och varför är det en smart idé för ditt företag att fundera i termerna av att börja podcasta?

När baby ”boom-generationen” växte upp var det radion som gällde, sedan kom tv:n in i bilden och tog över mycket av det som kretsade kring nyheter och underhållning. Radions plats blev med tiden något som majoriteten lyssnade i bilen på väg mellan arbetet och hemmet.

Men vad gäller för ”Millennials” (ca 14-34 åringar)? De lyssnar också på radio, men i betydligt lägre utsträckning än sina föräldrar och far-/morfäldrar. I många fall lyssnar de på musik och i en hel del andra fall är det sannolikt att de lyssnar på podcast för att hålla sig nära sin intressevärld. Studier från Linkedin visar att 42% av de mellan 18-34 år lyssnar på podcast minst en gång i veckan. I generationen efter det (12-17 år) är procenttalen ännu högre.

 

Det kan te sig märkligt att poddar skulle fungera så bra mot de dessa unga målgrupper, som växt upp med en uppsjö av visuella medier. Dessutom finns det en massa studier och expertis som pekar på att marknadsförare behöver addera mer visuellt tilltalande innehåll i sin kommunikation.

En viktig nyckel ligger i detta citat: -” Bloggande och sociala medier är toppen, men de kräver ofta både ögon och öron av mottagaren”, säger bästsäljande författaren, hälso-optimeringskonsulten och bloggaren Aimee Tariq, som även startat en egen podcast. -”Det är att kräva väldigt mycket från en grupp som ofta är på språng, särskilt om innehållet är i form av en bloggpost som kräver sin tid och koncentration för att läsa igenom och ta till sig. Häri ligger värdet och framgången med podcasts”.

Av många anledningar hittar allt fler till poddmediet – möjligheterna att lyssna till sina favoriter, ladda ned avsnitten och lyssna när som helst, var som helst.

Fem argument till varför podcast är en bra idé:

  • Enkelt och effektivt. Kräver bara en telefon och hörlurar. Lyssnaren kan lyssna medan den transporterar sig mellan olika platser, gör hushållssysslor eller tränar. Mediet är särskilt intressant för människor med kort attention span, vilket bara ökar i och med mängden av kommunikation som vi dagligen översköljs med.
  • Det är ”On-demand”. Lyssnaren väljer själv när den vill lyssna (och kommer lyssna noga när den väl gör det). Pull vs. Push.
  • Tekniska utvecklingen gör ständiga framsteg. Tillgängligheten av uppkoppling ökar ständigt (Sverige ligger i topp globalt sett) och det blir allt enklare att trådlöst koppla ihop olika devices, som t ex mobiltelefon med högtalare, bilarnas ljudsystem mm.
  • Non-fiction och ”reality content” har blivit den stora grejen. Poddar möjliggör för lyssnarna att hitta denna typ av innehåll, baserat på individuella preferenser.
  • News on-the-go. Allt fler tar in nyheter och aktuell information via podcasts. Inte bara i rubrikform, utan även mer djuplodande, bara innehållet är RÄTT.

Du har väl inte missat Sweaty Business Podcast om träningsbranschen? Du hittar den i huvudmenyn under fliken ”Podcast”, annars finns vi där poddar i allmänhet finns, såsom exempelvis; Acast, iTunes och PodBean.