Vill du vara bäst?

Rivaliteten bland gymmen är stenhård och på denna tuffa marknad krävs det att du väljer din positionering. Varför då inte välja att ”vilja vara bäst” – det är en väg som ofta leder till framgång.

Numera verkar det finnas ett stort gym, PT studio, lågprisalternativ, Viktminsknings center, Yoga studio eller CrossFit box i varje gathörn. Här levereras dagligen många träningsbesök och varje verksamhet kräver ett ständigt flöde av nya kunder.

Är du en beslutsfattare på ett gym och vill du vara ”nummer ett” – då är det av yttersta vikt att du hela tiden håller dig uppdaterad, träffar kollegor och sätter dig på skolbänken för att få ny kunskap, inspiration och verktyg. Utan utveckling utsätter du dig för fara att både bli överkörd och omkörd från befintliga kollegor eller nya koncept.

Att vara bäst kräver uppoffringar

En del kanske resonerar att det är för stor insats bakom att vara ”bäst” – det är enklare att jobba med pris och sälja sig billigt. Vill du verkligen vara billigast? För väljer du denna vägen riskerar du att någon annan erbjuder sina tjänster ännu billigare. Dessutom riskerar du att dra till dig en målgrupp som strular, förstör och agerar allmänt egoistiskt. 

Men att vara bäst kräver uppoffringar, ett engagemang som många inte klarar av. Du behöver visa enorm passion för det du gör, leverera mycket kundnytta eftersom då kommer medlemmarna och pengarna automatiskt. Det är dock inte lätt. Hur lång tid tar det innan du har hjälpt en ny medlem nå deras mål? Självklart är det beroende på deras mål men vi är alla överens om att “the quick fix” (även om det är detta som säljer) finns inte. Utan det krävs hårt, regelbundet och långsiktigt arbeta på gymmet samt större förändring kring vad som står på matbordet för att nå ett mål. 
När sedan kunden väl nått sitt mål skall det självklart bibehållas (fram tills kunden någon gång på gamla dagar kommer att dö). Med andra ord är det besvärligt att vara bäst och ska din affärside lyckas krävs även ett stort engagemang från dina kunder. Kanske är det enklare att vika ner sig, gå den lätta vägen och istället sälja på pris? 

Var tydlig med vad du eftersträvar

Grunden till att ”vara bäst” är att vara extremt tydlig med vad det är du eftersträvar med din verksamhet. För vill du vara bäst kan du inte – ”vara nöjd med det du har”. Sätter du låga mål kommer du säkert att uppnå detta och det märkliga är att om du sätter höga mål tillsammans med en konkret och realistisk handlingsplan är chansen stor att du även uppnår detta. Tyvärr visar alla studier att mindre än 3 % av alla vuxna människor har tydliga, nedskrivna mål och detaljerade planer för att nå dem. Samma studier visar att dessa 3 % i genomsnitt tjänar tio gånger så mycket pengar som de som saknar tydliga mål. 

Några konkreta åtgärder som krävs för att erbjuda det bästa gymmet är:

1. Satsa på design

Om du tänker på varumärke som vill positionera sig som ”bäst” – då får du aldrig upp något fult. Är du bäst är du också ”snygg” – här är Apple ett utmärkt exempel på ett företag som vill vara bäst och satsar mycket på design. Vill du vara bäst måste du alltså satsa på att ”snygga till” ditt gym. Stora effekter får du om du lägger lite pengar på belysning, materialval, färger på golv och väggar samt inredningsdetaljer.

2. Satsa på kvalificerad personal

Din uppgift är att forma/utbilda/coacha dina medarbetare till att besitta en stark drivkraft och en hög inre motivation. Omotiverad personal kommer till jobb, gör ett halvhjärtat arbete och fyller på sin höjd de förväntningar som ställs, men ger sällan eller aldrig det där extra. Vill du uppfattas som bäst måste du hitta personal som verkligen vill leverera det lilla extra.

3. Satsa på kunskap

Ditt gym måste bli ett kunskapscentrum. Alla dina kunder vill leva ett liv med högsta livskvalitet, då står optimal hälsa högt på prioriteringslistan. Men det är en djungel på hälsomarknaden, hjälp dina kunder att reda ut alla begrepp. Bli expert på att lyfta fram all den fantastiska kundnytta som våra tjänster levererar.

4. Satsa på att leverera en upplevelse

Att träna på gym – ta i allt vad man kan, svettas och bli trött – är för de flesta extremt tråkigt och inte speciellt stimulerande. Men aldrig tidigare har det funnits så många olika sätt “att uppleva träning på”. Gruppaktiviteter, teknik, design av gymytor, högpresterande personal, möjlighet till parkering – detta är alla exempel på faktorer som påverkar vilken ”upplevelse” kunden får varje gång de besöker ditt gym. Det bästa gymmet levererar den bästa upplevelsen.

5. Satsa på resultat

Vilka kunder får resultat av sin träning? De som har rätt kunskap, en grym disciplin och som hittar inspirationskällor som ger dem långsiktig motivation. Hur många av dina kunder har för mycket kunskap, disciplin och motivation? Noll, inga, nada – ett gym som vill positionera sig som bäst vet detta och jobbar nära kunden för att nå uppsatta mål.