Den amerikanska boutiquegym-kedjan Barry’s planerar för stor tillväxt både på den amerikanska och internationella marknaden och uppges utforska möjligheten till att finna nya ägare för att driva denna satsning.
Det framgångsrika HIIT-varumärket, som bland annat är känt för sitt red room, utforskade redan 2019 möjligheten till en försäljning – ungefär samtidigt som Barry’s tog bort ”Bootcamp” från sitt namn. Affären skulle då ha värderat Barry’s till 700 miljoner dollar, enligt Bloomberg, som rapporterat om de nya diskussionerna.
Nu har företagets förväntningar på värderingen ökat. Källor inom Barry´s har uppgett att företagets studiointäkter ökade med 27 procent förra året från 2022 och att alla dess studios i USA är lönsamma. Totalt uppges besöken i företagets studios uppgått till 7,4 miljoner under 2023. Bland Barry’s nuvarande ägare finns bland andra North Castle Partners och LightBay Capital som investerare.
Barry’s har nyligen befordrat Jonathan (JJ) Gantt till den nya rollen som delad vd tillsammans med Joey Gonzalez i förberedelsen för inhemsk och internationell tillväxt.
I en intervju med Athletech News förra året uttryckte Gonzalez tron att Barry’s kunde fyrdubbla sitt studioantal i USA innan 2030, vilket skulle innebära cirka 200 studios på den marknaden.
Efter att ha klarat sig genom pandemistormen har Barry’s snabbt växt. Tidigare i år drev varumärket 84 studios i 14 länder, med kommande studios på gång i Israel, Bahrain, Barcelona och Egypten. Barry’s utvecklar också nya marknader i mellanöstern.
I norden driver franchisetagaren Barry’s Bootcamp Nordic, med Johan Nilsson i spetsen, studios i Stockholm, Göteborg, Bergen, Oslo och Köpenhamn.