Bildextra: Invigning Technogym boutique Stockholm

I förra veckan invigde Qicraft den nya Technogymbutiken i Stockholm som skapats för att komma närmare konsumenterna samt bygga kännedomen om varumärket Technogym hos en bredare målgrupp.


Men det står också tydligt att Technogym boutique Stockholm är mycket mer än enbart en marknads- och försäljningskanal gentemot privatmarknaden.

Farhad Jabbari

– För Qicraft fyller det här en viktig pusselbit i vårt ekosystem. Med butiken får vi en hub där vi har möjlighet att komma närmare kunderna, skapa en tydlighet i varumärket samt bygga en starkare kännedom om varumärket Technogym och vad det kan erbjuda, säger Farhad Jabbari, CEO Qicraft Group.


Med sin centrala placering i centrala Stockholm (Norrlandsgatan 6) skapas en fin synlighet och mötesplats. Med sin karakteristiska design och iögonfallande färg sticker butiken verkligen ut i gatubilden.

– För oss skapar det en träffpunkt inte bara för konsumenter, men även för andra typer av möten och även events. Vi märker redan att detta har skapat många positiva saker för oss och har inlett en del dialoger kring projekt som vi kanske inte hade fått till utan den här synligheten.


Hur länge har ni arbetat med butiksprojektet?

– Det har varit på tapeten i ett par år. Men från det att vi tog beslut tills idag så har det gått relativt fort, ungefär 1 ½ år.

Farhad Jabbari (CEO Qicraft Group), Pierluigi Alessandri (Vice vd Technogym) och Håkon Bakkevig (Grundare Qicraft Group)

Under pandemin peakade hemmaträningsmarknaden, hur ser det ut för er på den fronten efter pandemin?

– Ja, hemmasegmentet ökade rejält för oss och nu har det lugnat sig lite jämfört med toppen under pandemin. En sak som hänt är att tillgängligheten till träning har ökat. Fler har access till bra träningsmöjligheter både i hemmet och på träningscenter. För många kompletterar dessa varandra på ett smidigt sätt i vardagen.


Hur stor andel av er försäljning är till privatmarknaden?

– Runt 10–15 % av vår försäljning ligger det på, vår ambition på sikt är att det ska ligga runt 25–30 %. Men inte på bekostnad av annan försäljning.


Ser ni att ni kommer öppna fler butiker i Norden?

– Ja, både Oslo och Helsingfors är aktuella. Men först ska vi sätta den här butiken på kartan och sedan kan vi kika vidare på nya projekt.

I samband med den välbesökta invigningen av butiken fanns bland annat en av Technogyms två grundare, Pierluigi Alessandri, på plats tillsammans med många branschprofiler och kändisar från andra sammanhang.

Pierluigi Alessandri och Håkon Bakkevig

Sweaty Business fick en liten pratstund med Pierluigi Alessandri, företagets vice vd och ansvarig för butiksutrullningen globalt.

Varför är det viktigt för Technogym att öppna butiker?

– Det är viktigt för att kunna visa upp produkterna rent fysiskt, få kunderna att testa träningsupplevelsen samt bygga en närmare relation till kunderna. Digitalt eller via magasin är det omöjligt att förmedla hela upplevelsen så som vi vill. Den emotionella aspekten när människor får komma in i vår värld och uppleva produkterna i sitt rätta element är svårslaget.


Hur många butiker vill ni öppna?

– Vi har ingen fastslagen plan för det exakta antalet butiker. Vi har idag 23 butiker runtom i världen och ambitionen är att fortsätta växa med fler butiker globalt, men viktigast är att vi har rätt samarbetspartners på plats lokalt som förstår hela filosofin bakom varumärket och företaget. Utan det på plats är det inte möjligt att lyckas. Sedan krävs det även såklart att man hittar rätt lokal i rätt läge, men det kommer i nästa skede.

Ser du några tydliga träningstrender inför 2023?

– Det är ingen ny trend skulle jag säga, men jag tänker att perspektivet kring träning breddas alltmer och att människor blir mer och mer medvetna och den fysiska aktivitetens betydelse för livskvalitén. Man tränar inte bara för att bli stark eller snygg, utan för att leva ett liv med hög kvalitet ur alla aspekter. Ett mer holistiskt perspektiv. Det är en stor skillnad mot hur många kanske tänkte för bara tio år sedan.


Vi avslutar besöket på invigningen med att stämma av med Farhad Jabbari kring produktnyheter för 2023.

Kan du hinta om nya produkter som kommer för hemmamarknaden under det kommande året?

– Det finns ca 5–7 nya produkter i planeringen, sen får vi se om alla hinner ut på marknaden under året. Men det jag kan säga är att det är riktigt spännande produkter på gång inom cardio- och styrketräning. Håll utkik!

Farhad Jabbari, Ove Rytter och Kristian Sewén

Den nya Technogym-butiken hittar du på Norrlandsgatan 6 i centrala Stockholm.