Bounce har gått från minus till plus: ”Nu är vi en succé på riktigt”

Foto: Bounce

2018 drogs trampolinbolaget Bounce med stora förluster – och en tvist med franschiseägaren. Nu har bolaget skurit ner på tjänster och vänt till vinst: “Vi omsätter en bra bit över budget nu”, säger vd:n Pernilla Isaksson.

Våren blev händelserik för trampolinföretaget Bounce, när den australiensiska franchisegivaren Bounce international bestämde sig för att lämna in en konkursanmälan mot bolaget. Skälet var en tvist om en betalning. Anmälan drogs dock tillbaks efter någon månad.

”Detta har påverkat förtroendet hos våra kunder och leverantörer, så jag är lättad. Det är en stor upprättelse”, sade Pernilla Isaksson, tillförordnad vd på Bounce.

Totalt omsatte de tre anläggningarna – Kungens Kurva utanför Stockholm, Toftanäs i Malmö samt Hovås utanför Göteborg – 74,5 miljoner och gjorde ett gemensamt minusresultat på 38 miljoner kronor. 

Foto: Bounce

I årsredovisningen skriver bolagets företrädare att en omorganisation för att stärka lönsamheten lett till “extraordinära kostnader” under 2018. Man har bland annat skurit ner på tjänster kring ekonomi, marknadsföring och management. Åtgärden förväntas ge ett positivt resultat under 2019.

”Alla dotterbolag går med vinst under 2019, som budgeterat – och till och med över budget. Det känns kul att så snabbt kunna vända röda siffror till svarta även om det varit planen. Det här året har vi fokuserat på att optimera vår drift, istället för på expansion”, kommenterar Pernilla Isaksson i till tech-sajten Breakit.