Branschprofilen Kenny Isaksson – ”Milon hjälper gymmen hitta nya medlemmar”

Kenny Isaksson, vd & medgrundare Micom Fitness Partner

Branschprofilen Kenny Isaksson tog steget för ett par år sedan att starta sin egen träningsagentur – Micom Fitness Partner. Ett av koncepten som de valt att satsa på är Milon, som Kenny menar är ett av de bästa verktygen för gym att ta till för att skapa värde i sina verksamheter.

Micom Fitness Partner har funnits i fyra år men inom bolaget finns erfarenhet som sträcker sig 30 år tillbaka. Ägarna Kenny Isaksson och Mats Hasselkvist har varit verksamma inom fitnessbranschen sedan tidigt 90-tal.

– Vi är en helhetsleverantör med ett mål att stötta våra kunder hela vägen. Från affär till lönsam verksamhet. Vi är mer än bara en leverantör, vi agerar som våra kunders partners, säger Kenny Isaksson som även är företagets VD.

Grundade Gainomax

Kennys egen resa inom branschen startade på 1980-talet där han började som tränande och tävlande inom fitness och bodybuilding. Tillsammans med två bekanta startade han ett kostillskottsföretag, Swedish Nutrition, som hade varumärket Nature’s Best och sedermera tog fram välkända Gainomax.

– Vi var faktiskt först med färdigblandade proteindrinkar i hela Sverige. Vi inspirerades av en proteindrink som fanns inom sjukvården, som vi själva använde, utifrån den inspirationen tog vi fram tre egna smaker med proteindrinkar för tränande människor.

Drycken lanserades och såldes initialt på gym, men såldes senare in till dagligvaruhandeln, bland annat till ICA, Coop och hela Statoil-kedjan (idag Circle K). Slutligen sålde Kenny och hans affärspartners varumärke till Norrmejerier som än idag driver varumärket.

– Det ena gav det andra och vi kom in på det här med träningsutrustning. Jag arbetade under tio års tid som säljchef hos en distributör av träningsutrustning.

Men Kenny och hans kollega och sedermera affärskompanjon, Mats Hasselkvist, ville vidare och valde att säga upp sig och starta eget. Fyra år senare står företaget på stadiga ben och utvecklas i positiv riktning.

– Vi är jättenöjda så här långt, men håller samtidigt nu på att ta nästa steg i utvecklingen.

Vad var det ni ville åstadkomma med Micom som den tidigare arbetsgivaren inte kunde tillgodose?

– Dels ville vi specialisera oss på de produkterna som vi själva trodde på för framtiden. Jag släppte ganska snabbt tanken på vad jag själv gillar att träna och vilket typ av gym som jag ville träna på. För att i stället försöka klura ut vad vanliga människor behöver och önskar. Det är massmarknaden vi är ute efter.

Kenny och Mats handplockade produkter och varumärken som de tycker passar in i detta och anser sig ha produkter som funkar bra idag, men som samtidigt har framtiden framför sig. De sitter idag med varumärken som Milon, gym80, Five, Utekraft, Hydromassage och Cardioscan i sin portfölj.

– Vi står väl rustade när det blåser, detta är beprövade koncept som vi provat av på marknaden och vet att de fungerar.

Stark tilltro till Milon

Ett varumärke som Kenny vurmar extra för är Milon, som följde med honom när han valde att starta egen verksamhet.

– Milon är vår största produkt idag och kanske vår största produkt även i framtiden.

Bild: Parken Fitness

Hur skulle du själv beskriva Milon-konceptet?

– Det är en produkt som funkar väldigt bra både mot atleten som går på gymmet och vill maxa styrka och muskelutveckling samt för nybörjaren.

Jaså, det är lite förvånade, de flesta tänker att Milon är en ren nybörjar- eller seniorprodukt, berätta mer!

– I Tyskland ser vi tydligt att de stora tävlingsbyggarna har speciella tider där de kan träna i Milon. I produkterna kan du arbeta både koncentrisk och excentrisk, vilket många studier visar kan öka muskelmassan och styrkan med upp till 25–30 procent.

– Du har även något som heter isokinetisk träning, vilket gör att du får det motståndet som du orkar trycka. Du kan då sätta dig och köra allt du kan och får ett visst motstånd, allt eftersom du blir tröttare under setet så anpassar maskinerna motståndet precis utefter vad du orkar lyfta just där och då. Du kan alltså träna till utmattning på ett säkert, smidigt och väldigt effektivt sätt.

Hur funkar Milon för gemene man då?

– Det är en träningsform för människor för att få in människor som har förutfattade meningar om hur det är att träna på gym; att det är svårt, att man måste komma i form innan man kan börja på gym, att det tar mycket tid att gå i väg och träna med mera.

– Milon bygger på en loop eller cirkel, kan även stå en lång rad eller kvadrat. När användaren har tränat ett helt varv i de här tolv maskinerna så har man styrketränat alla de stora muskelgrupperna i kroppen och även fått träna konditionen.

Ger träningen resultat?

– När jag testade Milon för första gången i Tyskland var jag väldigt skeptisk. ”Pensionärsträning”, tänkte jag helt ärligt. Men när jag hade kört ett varv var jag helt slut i kroppen och höll på att trilla ur sista maskinen. Det är verkligen effektiv och utmanande träning, även för den som är träningsvan och hyfsat vältränad.

Kenny menar att vanliga människor som kommer in på gym och testar ofta får sig en ”aha-upplevelse”.

– För det första får de direkt känslan av att de klarar av träningen, vilket är väldigt motiverande. För de allra flesta är träning med skivstång och andra fria vikter mer komplicerat, och kan du ingenting om träning så blir tröskel väldigt hög.

Bild: Form Gotland

Priskrig på marknaden

Priskriget på marknaden menar Kenny lurar gemene man till att ta ogenomtänkta beslut.

– Den som inte har tränat tidigare tittar ofta på priset på medlemskapet och baserar en stor del av sitt köpbeslut utifrån den faktorn. Sen kommer de till sitt lågprisgym, som inte har någon bemanning (eller väldigt lite), och lämnas vind för våg att försöka lista ut hur allting funkar och hur de ska träna.

– Det säger sig själv – det är dömt att misslyckas och slutar inte helt sällan med att medlemmen aldrig riktigt kommer i gång och slutligen droppar av.

Hur löser Milon den här utmaningen?

– När de ska träna i Milon så möts de för det första utav en person som visar hur det fungerar och tilldelas ett personligt smartcard. Medlemmen får även en installation genomförd utav en tränare som ställer in dina personliga inställningar, vikter med mera så att nästa gång du kommer så bara blippar du ditt kort så ställs maskinerna in helt utifrån dina personliga inställningar.

– Bara genom att de direkt klarar av sin träning så tycker de att träningen är kul och belönande.

Hur marknadsför man konceptet på bästa sätt som gymägare?

– Vi rekommenderar alla att tänka inifrån och ut. Att låta befintliga Milon-kunder ta med sig vänner och bekanta för att prova på. Att även arrangera speciella ”Milon-dagar” där människor kan komma och prova på konceptet funkar väldigt bra.

Vilka är de starkaste målgrupperna för Milon?

– Vi har hjälpt många gym som har haft det kämpigt att nå helt nya målgrupper. En stor utmaning på marknaden är att många gym riktar sig mot samma typ av människor och hamnar i ett priskrig. Många uttrycker att de vill nå andra målgrupper, men har egentligen inte produkterna eller tjänsterna för det.

– Milon är en sådan typ av produkt, som ofta når instegskunden och de lite äldre. Särskilt på lite mindre städer har vi upplevt många framgångscase där implementeringen av Milon hjälpt till att vända ekonomin för många gym. De lyckas få in helt nya kunder in genom dörrarna.

Vilka är de stora fördelarna med Milon-träning?

– Jag skulle säga att det är att det är enkelt för användaren att komma i gång, det är utmanande träning och tidseffektivt, ett varv i cirkeln tar 17,5 minuter. Det hinner de flesta få till utan större ansträngning.

Det finns andra, liknande, koncept på marknaden, hur särskiljer sig Milon?

– Jag kommer tillbaka till enkelheten. Det är enkelt att träna med Milon och du får köra igenom både muskler och kondition på en relativt kort session. Jag kan uppleva att vissa andra koncept blir för avancerade sett till användarvänlighet i appar samt att de saknar konditionsdelarna i konceptet.

Vilken är den största fördomen om Milon som ni stöter på?

– Jag skulle säga att det är att folk inte har koll på vad det är för något och baserar sina åsikter på ofta felaktiga grunder. Man låser sig vid ”cirkel” och tänker att det inte är riktig träning.

Finns det några gemensamma nämnare mellan de som är framgångsrika med Milon i sina verksamheter?

– Ja, det finns det. De som lyckas har någon på plats som är Milonansvarig/Milon-coach. Milon blir ofta gymmets mest lönsamma produkt för de som är beredda att lägga tid och kärlek på den. För de som inte gör det, utan bara ”ställer ut” produkterna, blir det en kostsam produkt som inte genererar tillräckligt med intäkter.

Bild: Milonträning hos gymkedjan Malkars

– Genom att varje medlem får en personlig genomgång av Milon, en installation kallar vi det, där man tillsammans med Milon-coachen går igenom alla maskiner och ställer in allting utefter varje individ. På så vis etableras en fin första kontakt mellan medlem och personal.

– Sätter man grunderna på ett bra vis så får man nöjda medlemmar som i sin tur gladeligen rekommenderar samma träning till sina vänner och bekanta. Kombinerat med marknadsaktiviteterna jag tidigare nämnde så lyckas de som blir framgångsrika att attrahera helt nya människor.

Det märks att Kenny är en person med ett stort hjärta, passion och kunskap om träningsbranschen, som har ett driv att vara med att bidra till att branschen fortsätter att utvecklas. Därför är det intressant att höra vad han tror om det närmsta året.

– Jag tror att gymmen kommer att ha relativt mycket folk på anläggningarna. Så är det ofta under kristider. Men samtidigt har de fått kraftigt ökade kostnader i form av el, hyra, varuinköp med mera. Min take på detta är att de måste hitta nya målgrupper och inte bara jaga kunder av varandra. Det leder bara till priskrig, och det är inte bra för branschens ekonomi.

– Jag tror vi kommer få se gym vara kreativa i sina försök att nå ut till nya målgrupper. Milon är en möjlig väg, men det finns säkert andra vägar att gå. Vi får se hur många som kommer att lyckas!

Kenny Isaksson

Bor: I Västerås…. Mecka för leverantörer till fitness & gym i Sverige

Familj: Stor…. Min klippa Cecilia och 6 Barn (inte alla producerade av Cecilia och mig) + King Kenzo som är en 3- årig schäfer samt utekatten Karlsson.

Gör: Äger och driver Micom Fitness Partner

Tränar helst själv: På gymmet som en motionär med närhet till vänner och skratt.

Största träningsmissen gemene man gör: Tränar för mycket och glömmer att vila musklerna så de får en chans att utvecklas.

Här gick det åt helsicke: Förlorade Nordiska mästerskapen i bodybuilding 1986 då någon lurat i mig att salta pommes va bra för att få ”tryck” i muskulaturen

När jag vill koppla av helt gör jag: Fiskar lax i en älv när dimman stiger från vattnet en tidig morgon i Norge.

Det här behöver träningsbranschen tänka om kring: På ett bättre sätt försöka förstå vad den ”vanliga” människan behöver för att ta steget in på en anläggning och börja motionera.

Hemsida: micomfitnesspartner.se