Casall öppnade häromveckan sin nya Brand Store i Oslo. Butiken är varumärkets första i Norge och det unika butikskonceptet är framtaget i samarbete med prisbelönta designbyrån Specific Generic.
– Det var viktigt för oss att skapa något unikt och speciellt för våra kunder. Vi ville ta ett kliv in i modebutikernas värld, för att förstärka vår positionering där mode möter funktion, men samtidigt skapa en plats som kändes välkomnande och distinkt feminin. Vi landade snabbt i att vi ville ta fram känslan av en exklusiv och varm träningsstudio där Casall som varumärke får skina, säger Carl-Fredrik Surtevall, VD på Casall.
Butiken beskrivs som en unik Casall-studio där mode möter innovativ funktion som hyllar kvinnliga former, styrka och passion. Den 100 kvadratmeter stora butiken tar sin inspiration från avskalade träningssalar och grova ytskikt som möter kvalitativa material och genomtänkta detaljer.
I butiken möts besökaren av kalkmålade, mjukt svängda väggar med inredning som går i vitoljad gran, borstat stål och med accentmaterial i svart högblankt pianolack. Konceptet för tankarna till modevärlden samtidigt som klassiska element från träningsstudios, så som stora spegelväggar, barrestång och en funktionsvägg med förvaring för träningsredskap, är centrala delar. Bakom draperiet i butikens fond gömmer sig studioprovrum kompletta med speglar, ribbstol och romerska ringar.
– Det känns fantastiskt att få välkomna våra norska kunder att uppleva Casalls varumärke och ta del av den värld som vi har skapat på Övre Slottsgatan, säger Carl-Fredrik Surtevall.
Butikskonceptet har tagits fram tillsammans med prisbelönta designbyrån Specific Generic som fått i uppdrag att skapa känslan av en exklusiv träningsstudio. Den Stockholmsbaserade konstnären Jon Buck på Bucktron Studio har även skapat en unik serie av objekt som tolkar Casall och det nya butikskonceptet. Konstverken är framtagna med hjälp av produkter från Casalls sortiment, i serien ingår bland annat en stor och organiskt formad sittmöbel uppbyggd av yogamattor.
– För oss var Specific Generic det självklara valet. Vi kände direkt att de förstod Casalls varumärke i grunden och vi ser fram emot att rulla ut konceptet i fler av våra butiker de kommande åren, säger Carl-Fredrik Surtevall.