CL Fitness och Apirosport i samarbete kring EGYM – ska höja kundupplevelsen

Bildkälla: Star Trac

Under hösten kommer konditionsutrustningen från Star Trac och Stairmaster få en femstjärnig integration med EGYM. Med anledning av detta ingår Apirosport och CL Fitness nu ett strategiskt samarbete.

– Detta samarbete innebär att vi kan erbjuda komplett EGYM med femstjärnigt integrerad cardiopark för absolut bästa upplevelse för slutkunden, säger Reinhold ”Rajje” Dissauer från CL Fitness.

EGYM-konceptet erbjuder smart träning anpassad till varje individ för att göra träningen mer personlig, effektiv och motiverande. EGYM vilar på fyra grundpelare: styrka, flexibilitet, kroppssammansättning och kondition. Enligt Rajje finns det potential för gym att erbjuda mer, och bättre, till sina medlemmar.

– Många av våra kunder idag använder EGYMS styrketräningsdelar, och gör det bra, men ju fler av dessa områden man kan erbjuda kunden, i en och samma lösning, desto bättre kundupplevelse. Allt går i slutändan ut på att aktivera, motivera och engagera medlemmarna över tid.

Bildkälla: EGYM

Star Tracs och Stairmasters cardiomaskiner är redan idag kompatibla med med EGYM (på trestjärnig nivå), men den nya femstjärniga nivån innebär enorm förbättring ur användarperspektiv sett.

– På den femstjärniga nivån får användarna upp EGYMS program direkt upp på displayen på cardioutrustningen. Det blir en mycket bättre användarupplevelse, säger Mike Eliasson på Apirosport.

Möjligt att uppgradera redan inköpt cardioutrustning

Integrationen planeras vara redo för marknaden under hösten.

– Konditionsmaskinerna har samma bas som tidigare, men nu kommer det en ny display, med den nya funktionaliteten inbyggd. För sedan tidigare köpt cardio från Star Trac och Stairmaster innebär det att det är möjligt att uppgradera utrustningen med de nya displayerna. Detta gäller årsmodell 2017 och framåt (kan variera något), fortsätter Mike Eliasson.

Men vad innebär den femstjärniga integrationen lite mer i detalj?

Rajje förklarar:

– I grund och botten blir det väldigt mycket smidigare. Medlemmen kan logga in på sin EGYM-profil genom att blippa sitt EGYM-armband på konditionsutrustningen. Där kommer det upp en ”EGYM-ruta” på skärmen och kunden kan välja om den vill genomföra ett konditionstest, värma upp i åtta minuter, eller köra 18 respektive 28 minuters konditionsträning. Alternativt kan användaren välja quick start och köra fritt. För alla aktiviteter som genomförs i inloggat läge samlas aktivitetspoäng in på medlemmens profil, denna smidiga upplevelse får du exempelvis inte vid den trestjärniga integrationen.

Bildkälla: EGYM

Kunden i all ära, men vilka är uppsidorna för gymägare med denna uppgradering?

– Kunden är egentligen den allra viktigaste. Om inte kunderna ser något värde i detta så skapar det heller inget värde för gymmen som gör investeringen. Vi är säkra på att en holistisk approach, med så många av EGYMS fyra grundpelare i spel, desto starkare kunderbjudande, fortsätter Rajje

En marknad med stor tillväxtpotential

Ni är numera två distributörer av EGYM på den svenska marknaden, hur ser ni på det?

– För oss handlar det om att skapa så mycket värde som möjligt för våra kunder. Med det här samarbetet i hamn ser vi att vi har en helhet som är väldigt attraktiv. För oss är det full fart framåt. Vi har även nyligen rekryterat två duktiga och kunniga utbildare i Mikael Json Lindh och Evelina Lannebjer som starkt kommer bidra till våra kunders framgångar.

– Dessutom har vi tagit in Lars Nordström, en av grundarna till CL Fitness, vilket kommer göra att jag kommer frigöra tid till att göra det jag trivs allra bäst med – att vara ute och träffa kunderna. Vi kikar även på att ta in ytterligare en säljare.

Hur ser marknaden för den här typen av träning ut i jämförelse med andra marknader?

– Tyskland, som är EGYMs hemmaplan, har kommit oerhört mycket längre på det här området. Även Nederländerna har tagit till sig detta väldigt bra och snabbt. Men det har börjat röra på sig i Sverige där EGYM och andra koncept börjar vinna marknadens förtroende och gymmen börjar förstå hur de ska använda konceptet. Min upplevelse är att den svenska marknaden kommit längst utav de nordiska, säger Rajje.

Bildkälla: EGYM

Vilka ser ni som de stora fördelarna med EGYMS koncept?

– Mycket bygger kring motivationsaspekterna av träning, att hålla användarna motiverade och engagerade. Sedan är det en väldigt bra instegsprodukt för människor som är nya eller osäkra kring det här med träning på gym, men även för vana tränande. Sist, men inte minst, om man gör det rätt så kan det bli en väldigt bra affär och konkurrensfördel för den som satsar på konceptet.