Snabbväxande HIIT-studiooperatören F45 Training, som nyligen börsnoterades till en värdering om hela 1.4 miljarder USD, aviserar en storsatsning på den svenska marknaden.
F45 Training grundades 2013 i Sydney, Australien, och är ett av de snabbast växande franchisekoncepten inom träning och har för närvarande tecknat franchiseavtal för fler än 2 200 studior fördelat över 63 länder. F45 erbjuder högintensiva funktionella 45-minuters styrkepass. F45 levererar dagligen träningsuppläggen till sitt digitalt anslutna globala nätverk av studios genom en unik teknikplattform.
F45 kombinerar ett innovativt träningskoncept med en framgångsrik och beprövad affärsmodell. Deras program är utformat för att lätt kunna anpassas efter skiftande träningstrender och för att möta behoven hos de moderna konsumenterna. Genom sin egen teknik är deras driftsmodell till stor del automatiserad och kräver endast bemanning av två personer åt gången under verksamhetens öppettider.
F45 backas upp av tunga kändisprofiler, där skådespelaren Mark Walhberg varit med som delägare under ett par års tid. Nyligen lanserade företaget även ett globalt partnerskap med den tidigare fotbollsstjärnan, och numera affärsmannen och influencern, David Beckham.
Partnerskapet innebär att Beckham kommer spela en nyckelroll i F45:s marknadsföringsinitiativ för att stötta dess fortsatta expansion över hela världen.
David Beckham kommenterade nyhetenen:
– ”Jag har varit ett fan av F45-konceptet sedan jag introducerades av min vän, Mark Wahlberg. Hälsa och träning har alltid varit en stor del av mitt liv och sedan min spelarkarriär har jag alltid tycket att det varit som roligast att träna i grupp, som ett lag. Detta partnerskap är också en spännande affärsmöjlighet för mig, och jag ser fram emot resan med F45 när verksamheten fortsätter att expandera globalt.”.
Sweaty Business fick en pratstund med Mike Dean, European Sales Director hos F45 Training, om expansionsplanerna till Sverige/den nordiska marknaden.
Varför ska man satsa på F45, tycker du?
Vi har en helhetslösning på plats som löser många utmaningar som entreprenörer inom branschen stöter på förr eller senare. Våra franchisetagare får hjälp med bland annat support och vägledning, en full affärslösning, app, programmering av alla träningspass, all tänkbar nödvändig programvara och, inte minst, ett starkt globalt nätverk av entreprenörer som er än gärna stöttar med sina erfarenheter och tips.
Hur går det generellt för era franchisetagare, lyckas de?
Vi har en mycket beprövad och framgångsrik affärsmodell. Som exempel kan jag ta UK-marknaden. Vi har varit närvarande där i snart fem år och har slutit över 140 franchiseavtal under denna period, varav 100 redan öppnat och övriga är planerade att öppna under de kommande åren. Ingen av de som öppnat har tvingats stänga på grund av svag business. Till och med under pandemin, där vi av förklarliga skäl inte kunde hålla öppet, så har verksamheterna stått sig starkt och står rustade att möta den ökade efterfrågan på träning och gemenskap som uppstått i svallvågorna av pandemin. Framtiden ser ljus ut.
Var passar konceptet in på marknaden, det finns ju många gym och koncept som slåss om kundernas uppmärksamhet?
Vi tycker att vi har hittat en egen plats på marknaden. Vi riktar oss till en bred publik som ofta har önskemål om att komma i bättre form, tappa vikt och allmänt hålla sig i bra form. Där CrossFit kanske blir för tekniskt krävande, och ibland lite skrämmande för gemene man, så funkar vår träning för både nybörjaren och den mer avancerade. Många som tränar på ett ”vanligt” gym kan ha utmaningar med vad de ska göra och tappar lätt motivationen. Att träna i grupp är en nyckel för oss. Många människor söker gemenskap med andra och pushar varandra under passen.
Vilka passar som franchisetagare hos er?
Det är svårt att säga, vi har ingen mall för franchisetagare. Vi har allt ifrån investmentbolag som tecknar sig för att öppna hundratals anläggningar till personliga tränare som vill öppna sin egen studio. Det handlar mer om mentaliteten och drivet. Vi är i en ”belly-to-belly”-business, så det kräver att man är duktigt på att, och vill, arbeta med människor.
Vilka framgångsfaktorer ser du för studios?
Det finns fler, men för att nämna två; Vi arbetar hårt på att hjälpa franchisetagare bygga en bra medlemsbas redan till öppningsdagen, det ger en bra skjuts redan från start. Sedan bygger man vidare därifrån. Teamet är en annan central faktor – att ha duktiga tränare som kan träning och är duktiga på att coacha i grupp.
Om man står i valet och kvalet mellan att starta helt eget eller satsa på franchise hos er, vad skulle du säga?
Vi erbjuder mycket som för en fristående studio kan innebära en lång uppstartsträcka, på ibland flera år. Exempelvis ett starkt varumärke, som bara kommer att växa över tid, support med allt tänkbart, marknadsföring, kampanjer, teknik och system (både hårdvara och mjukvara), stöttning när det kommer till att hitta finansiering och lokaler och mycket annat.
Funkar ert koncept i mindre städer?
Som vi ser det funkar vårt koncept både i storstad som lite mer utspritt i landet. I Australien finns vi i över 600 städer, allt ifrån Sydney till platser du aldrig hört atlas om. Viktigt är tillgängligheten. Att studion är placerad på en plats dit människor smidigt kan ta sig, inte nödvändigtvis på mitt på dyraste gatan i stan. Vi ser att studios funkar både centralt i stan, och i förorter. Inte minst under pandemin ser vi att studios som ligger nära människors hem är mer busy än någonsin. Vi har studios i källarlokaler utan fönster, såväl som på bästa plats i stora köpcentrum.
Hur lång tid tar det i genomsnitt från det att ni tecknar avtal med en franchisetagare till att studion är up and running?
Någonstans kring 6–8 månader brukar det ta. Så det är en ganska snabb process, förutsatt att man hittar rätt lokal relativt snabbt.
Vill du höra mer om möjligheter kring att bli franchisetagare av en eller flera F45-studios – läs gärna mer här.