Sedan Form Gotland valde att ta in Foodbox-konceptet i sin verksamhet upplever de ett stort intresse från allmänheten på Gotland. Intressant nog väljer merparten av dessa intressenter att bli medlemmar.
Form Gotland är Gotlands största privata aktör inom gym och träning med tre anläggningar i Visby och ett brett utbud av träningsaktiviteter samt numera även en padelanläggning. Verksamheten ägs av entreprenören Timmy Skinner och platschef är Joanna Järf, som tidigare själv drivit eget gym i Eskilstuna.
Under pandemin valde Form att satsa på Foodbox-konceptet och upplever ett stort intresse och ett uppsving för verksamheten. Sweaty Business fick en pratstund med platschef Joanna kring satsningen.
Hur länge har ni haft Foodbox hos er?
– Vi tog in Foodbox i november 2020. Det blev direkt en nyfikenhet hos medlemmarna och många provade. Det vi hör är att alla tycker att det är gott och att det är positivt att det finns så stor variation, hela 13 olika rätter.
Vad var dina tankar om konceptet innan ni tog in det?
– Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk själv i början då jag tidigare aldrig skulle äta färdiglagad frysmat och vill äta nyttigt. Men nu äter jag Foodbox varje lunch och ibland även till middag. Det är ett bra alternativ när man inte har någon lunchlåda med sig eller när man ska på ett möte direkt efter träningen. Verkligen snabbt, enkelt och nyttigt.
Hur går det med försäljningen, vad funkar?
– Att bara ha en frys och låta den sälja sig själv är inte det som genererar intäkter. Det bästa med konceptet är Foodbox Challenge. När vi kör Foodbox Challenge når vi ut till människor som vi inte når vanligtvis.
Hur går challengen till?
– De äter Foodbox till lunch och middag i 30 dagar. Vi bjuder på träning under den tiden och det ingår InBodymätning i början och i slutet av perioden. Dessutom träffas de i gruppen 1 gång per vecka och har föreläsning eller gemensam träning. Väldigt många har fått fantastiskt fina resultat och det har varit motivationen de behöver för att fortsätta sin hälsoresa. Vi har haft en konvertering på ca 70 %, dvs 7 av 10 i en Foodbox Challenge-grupp har blivit medlemmar på Form.
Wow, det är imponerande. Hur tänker ni framåt?
– Vårt mål är att köra 2 grupper per månad med undantag för december, juli och augusti. Vi kör även grupper för våra medlemmar då det är många som ansöker när vi annonserar grupperna. Vi ser hela tiden att fler och fler upptäcker Foodbox då man vill ha ett bättre alternativ till snabbmat.
Skulle du rekommendera andra att satsa på Foodbox?
– Om någon skulle fråga mig idag om vi ska ta in Foodbox så skulle jag säga JA alla gånger i veckan. Hur du än gör så generar det alltid någonting. Du kan i princip göra hur lite eller hur mycket du vill. Vill du göra mycket så har du alltid stöttning av teamet på Foodbox. Det finns färdiga upplägg med material så det är bara att köra.
Hur ser ni frågan att hjälpa människor få varaktiga resultat av kost och träning?
– Vår bransch har idag ett stort problem och det är att för många som blir medlemmar kommer aldrig igång eller slutar redan efter 3 månader vilket leder till att de säger upp sitt kort när bindningstiden är slut. Kan vi på något sätt få dem att komma igång och dessutom få resultat på bara en månad så har vi mycket att vinna.
– Jag är övertygad om att vi i träningsbranschen behöver erbjuda en helhetslösning till våra medlemmar. Kost och träning hänger ihop det vet alla. Kan vi få våra medlemmar att äta hälsosammare på ett enkelt sätt så vet vi att de kommer få bättre resultat av träningen vilket innebär att de kommer att fortsätta träna och där ligger vinsten för oss.
Tack för pratstunden Joanna!
– Tack själv, det var skoj att få dela med sig lite av vår vardag på Gotland.