Nu när 2022 är här bör marknadsplanen vara på plats. Det gäller att ha koll på fördelningen mellan interna vs externa marknadsföringsinsatser.
Det pratats mycket om att den bästa marknadsföringen är när en befintlig kund pratar positivt om er verksamhet för sina vänner. Tack vare rekommendationen beslutar sig vännen för att också bli kund på ert gym. Det ligger mycket i det – men där är många fler positiva möjligheter kopplade till fokus på intern marknadsföring. Låt oss gräva djupare i alla dessa fördelar…
Som grund kan vi konstatera att vill du få en ny kund behöver du hitta rätt i dessa variabler:
1. De ska upptäcka dig, veta att finns där i deras närhet redo att hjälpa dem. I dagens enorma reklambrus är detta ingen lätt uppgift.
2. De ska gilla dig, känna att de passar in och får förtroende för din verksamhet.
3. De ska agera nu – det räcker inte med att de sitter hemma och tänker positivt om din verksamhet. Du behöver få dem att ”få tummen ur” och agera idag.
När du ser detta förstår du varför alla pratar om att det är lättare att marknadsföra sig internt. Dina nya, befintliga och före detta kunder har redan upptäckt dig. De bevisade genom att köpa dina tjänster att de har förtroende för det du erbjuder, de måste även känt att de passade in. Nu ska du bara få dem att köpa mer eller göra en ”come back” som kund hos dig.
Den externa marknadsföringen däremot är betydligt tuffare. Börja därför med att bli proffs på din INTERNA marknadsföring innan ni lägger pengar på EXTERNA aktiviteter.
Internt kan du tjäna pengar på att:
A. Vårda och visa att ni bryr er om befintliga medlemmar så att de stannar längre. Tänk vilket fenomenalt ekonomiskt tillskott ni skulle kunna skapa, om alla era befintliga medlemmar stannar i snitt ytterligare 1,5 månader innan de säger upp sig.
B. Få befintliga medlemmar att värva sina vänner. Detta fungerar speciellt bra på nya medlemmar som är inne på sina första 6 – 8 veckor. Se tidigare artikel om hur man lyckas med en värvningskampanj här.
C. Lägg en strategi för att få befintliga medlemmar att köpa mer – framförallt kanske PT, Massage och Kostrådgivning.
D. Motivera befintliga medlemmar att teckna sig på ett nytt årskort eller ny minimiperiod.
Telekombolagen använder taktiken att du kan få en ny telefon till rabatterat pris om du tecknar dig för en ny minimiperiod. Eller så uppgraderar de dig kostnadsfritt till en högre surfmängd. I gymbranschen har vi testat exempelvis att ta fram ett presentkort (värde 500 kr men er kostnad är mindre då ni får mängdrabatt) som gäller i en sportaffär som Stadium. Detta är den bonus som medlemmen får vid en förlängning av sitt träningskort men det finns andra exempel, här gäller det bara att vara kreativ.
E. Bearbeta före detta medlemmar att återaktivera sig och bli medlemmar igen.
Rekommendationen är tydlig – se först till att ert gym behärskar alla möjligheter för att optimera den interna marknadsföring, innan ni lägger stora pengar på extern marknadsföring.