Ge kunden den perfekta starten

Hälsa är i fokus för många när ett nytt år drar igång. Är ditt gym redo för dina nya kunder?

Nya kunder som kanske aldrig varit på en träningsanläggning, känner ofta en osäkerhet och har en mängd funderingar och obesvarade frågor inför träningen. Det kan vara svårt för oss i branschen – som själva under många år varit vana motionärer att förstå denna osäkerhet, men det är otroligt viktigt att vi verkligen försöker sätta oss in i deras situation.

Vill du få en nöjd medlem som stannar kvar länge menar de flesta experter på retention menar att ett av de allra viktigaste instrumenten är inskolningen av nya medlemmar. Perioden då du klassas som en ”ny medlem” varierar mellan de första 30 – 90 dagarna.

Vikten av en bra start

Ju mer support och olika inskolningsmoment gymmet inkluderar för nya medlemmar desto längre stannar man kvar som aktivt betalande. SATS genomförde tidigare en undersökning bland närmare 50.000 av sina medlemmar. Undersökningen visar att en gedigen träningsintroduktion ökar träningsfrekvensen med närmare 30% – och i förlängningen goda förutsättningar för långsiktiga och hälsosamma träningsvanor. 

Det handlar alltså om att ge en bra start  med mycket support för att de snabbt ska komma in i sin nya träningsvana. I drömvärlden skulle vi kunna förlita oss på att alla nya medlemmar vill köpa PT timmar för att komma igång. Men idag når gymmen endast i snitt 2 – 4 % av sina kunder som köper PT, paketerat i olika former. Har ni då inget gediget inskolningsprogram kommer mer än 95 % av alla era medlemmar inte att få någon hjälp – vilket garanterat leder till ett misslyckande och mindre intäkter.

Behovet av stöd i början kan vi åskådliggöra genom exemplet av en ny kund som vill gå ner 8 kg i vikt. Det bästa upplägget för att lyckas med detta varierar men ett minimikrav bär vara att kunden:

1. Lär sig att göra de rätta valen gällande vilken mat man konsumerar.
2. Tränar intensiv styrketräning minst 2 ggr per vecka.
3. Utföra förbränningsträning som förbrukar minimum 2 000 kcal i veckan.

Inget av detta är lätt att göra för en person som i många år har haft en totalt annorlunda livsstil. Denna medlem behöver kunskap, struktur, verktyg och support för att bibehålla sin motivation och nå sitt mål. En ny medlem måste vara tillräckligt motiverad för att föra in en återkommande förändring i deras vardag. Via en inskolning kan man ge sina medlemmar den kunskap och support som krävs.

Undvik information overload

Ett av det största problemet med att introducera nya medlemmar är att det enbart erbjuds en träff med en tränare. Vid detta tillfälle som kan ta upp till 90 minuter skall tränaren ta reda på kundens nuvarande hälsostatus, diskutera målsättningen, kanske utföra ett enklare test, designa ett träningsprogram, diskutera antalet repetitioner, belastning och intensitet, visa och förklara varje övning, övervaka och justera när medlemmen utför rörelsen, ge feedback och uppmuntran och slutligen svara på alla eventuella frågor som kan handla om viktnedgång, ryggproblem eller om man får utnyttja ångbastun i medlemskapet. Naturligtvis blir det för mycket information på för lite tid och med denna ”information overload” har den nya medlemmen snabbt glömt allt som visat och diskuterats.

När du blir 18 år får du möjlighet att köra bil. Det finns dock ingen som bara på den 18:e födelsedagen direkt skulle sätta sig i bilen och ge sig ut på en runda. Innan man får ge sig ut i trafiken måste man ta lektioner via en körskola där man lär sig hur bilen skall styras och hur man beter sig i trafiken. Exakt det samma är det får många av våra kunder som innan de börjar att se sig som en fullvärdig medlem måste ta lektioner i varför, när och hur man använder utbudet. Det räcker inte med en lektion att lära sig köra en bil och heller inte en lektion för att bli självgående medlem.

Anpassa ditt inskolningsprogram

De som vill träna hos er kommer med olika bakgrund – några är redan frälsta och kan (enligt dem själva) allt om träning, några är glada motionärer och har tränat en del från och till i deras liv och slutligen en målgrupp är mer nybörjare. De har alltså olika behov av support för att få hjälp med att komma igång, sätta mål och skapa ett träningsschema som passar. Med andra ord ska inte ett Kom Igång Paket se identiskt ut för alla medlemmar. 

I Kom-igång-paketen ska olika saker ingå men ett är självklart visning av hur maskinerna fungerar, förklaring kring ert gruppträningsschema samt hjälp med hur man sätter ihop ett träningsprogram för kondition, fettförbränning, styrka (i olika former) och stretching. Vi rekommenderar att ni erbjuder 1 : 3 : 5 metoden. Det är en, tre eller fem stycken 30-45 minutersgenomgångar individuellt eller i grupp där era coacher/tränare ger kunden den hjälp de behöver. 

De redan frälsta klarar sig på ett tillfälle medan nybörjaren kan behöva fem genomgångar (eller kanske till och med sju träffar) men ni låter er nya medlem själv få välja hur många träffar de vill ha. Det viktiga är att de känner sig trygga, har fått verktygen till att genomföra effektiv träning – som tar dem närmare sina mål. 

Tänk igenom, vad kan ditt gym göra för att i inskolningsfasen överträffa kundens förväntningar?