Att anställa den bästa personalen för ditt träningsföretag är av yppersta vikt eftersom de kommer att vara de kanske viktigaste personerna för ditt företags framgång. Lyckas du rekrytera rätt personer och utbilda dem i allt de behöver kunna så kommer de kunna leverera träningsupplevelser i toppklass och ditt gym kommer att attrahera många nya medlemmar.
Gruppträning är ett växande område och något som lockar en bred massa av potentiella medlemmar. Enligt Les Mills deltar 52 % av Millennials och 50 % av Gen Z-gymmedlemmarna i gruppträning på traditionella gym och de föredrar att träna tillsammans med andra för att utnyttja de sociala fördelarna med ”gruppeffekten”.
Internationellt har boutique fitness-trenden varit stark under en längre period och har tagit rejäl fart igen efter pandemin. Gemensamt för de flesta koncepten i denna kategori av gym är träning i grupp, ledda av inspirerande och medryckande tränare/instruktörer.
Vi tog hjälp av Pelle Sundström på Kraftmark för att få fram sju nyttiga tips för att vässa din rektyteringsstrategi:
1. Börja i rätt ände
Innan du börjar rekrytera bör du ta avstamp i din affärsplan och fundera till kring vilken typ av personligheter och egenskaper som dina instruktörer och tränare behöver besitta för att matcha målgruppen(erna) som ni vill nå. Definiera sedan en tydlig arbetsbeskrivning.
Oavsett roll behöver alla anställda kunna kommunicera med både befintliga och potentiella medlemmar. De ska kunna ge dem en bra bild av gymmet; inklusive medlemsavgifter, olika träningsmöjlgheter, faciliteterna på gymmet med mera.
2. Leta efter rätt egenskaper
För att hitta bästa personalen behöver du veta vilka egenskaper du bör hålla utkik efter. Det finns mint fyra viktiga egenskaper som du bör hålla utkik efter. Som en generell regel bör den idealiska kandidaten ha en kombination av minst tre av dessa egenskaper.
- En stark passion för träning och hälsa
- Kunskap och teknisk know-how
- Bra kommunikationsförmåga
- Medkänsla och empati
3. Leta på rätt ställen
När du väl gjort din hemläxa kring vem du söker är det dags att försöka finnas kandidater. Talangfulla instruktörer kan komma från ett antal olika områden, inklusive:
- Befintliga medlemmar
- Hos konkurrerande gym
- Personal som idag har en annan roll inom ditt företag
- Teater-/scenvärlden
- Idrottstränare
- Dans-, karate- eller yogaskolor
4. Utbilda tränarna i ditt koncept – hela tiden
Se till att kontinuerligt lägga tid på utbildning. I ett första skede behöver du skola in tränarna i ert koncept, inkluderat exempelvis kundbemötande, service, försäljning (jo – alla säljer, på ett eller annat vis), träning, personligt varumärke, sociala medier med mera. Ingen detalj är för liten. Men gör inte allt på en och samma gång.
Utbildningarna kan både vara interna, där en/flera ur personalstyrkan håller i vissa utbildningar, samt externa med inbjudna utbildare/föreläsare/inspiratörer.
Gör en plan för vilka utbildningar/kurser ni ska tillhandahålla och när dessa ska ske. Just möjligheten till personlig utveckling är en viktig motivationsfaktor hos anställda.
5. Belöna dina tränare
Lönen har betydelse. Och att belöna instruktörer och tränare som gör det lilla extra kan vara skillnaden som avgör verksamhetens framgång. En väg att gå är att se bortom en traditionell grundlön och överväga ett attraktivt belöningssystem. Hur du strukturerar instruktörsersättningarna kommer att ha mycket att göra med hur attraktiv din studio är för tränare och instruktörer av toppklass. Du kanske vill överväga att införa en grundlön plus bonus per kund eller ett nivåsystem där en instruktörs lön per klass ökar i takt som de fyller sina klasser. En nyckel till att få dessa kompensationsstrategier att fungera kan vara att tillsammans med personalen sätta upp målen och stödja dem i att uppnå dessa mål.
6. Vårda ditt varumärke
Bygg ett fantastiskt rykte som arbetsgivare och du kommer snabbt få en kö av kvalificerade instruktörer/tränare som vill arbeta i din studio. Skapa en kultur som belönar instruktörer som gör det lilla extra för att rekrytera och behålla kunder. Implementera strategier som gör dina nuvarande instruktörer glada och därför mer benägna att tala väl om dig som arbetsgivare.
Att lyfta fram era tränare och instruktörer företagets kommunikation kan få stora positiva effekter för dem, medlemmarna och i slutändan ditt företag. Att generera positiv word-of-mouth om din studios medarbetarkultur behöver inte kosta dig särskilt mycket. Att lyfta fram och marknadsföra dina instruktörer kan räcka långt. Presentera dina instruktörer på din er blogg, intervjua dem som experter inom vissa ämnen, marknadsför dem som ”minikändisar” på sociala medier och lyft fram goda exempel från den senaste tiden i samband med personalmöten. Ett annat sätt att skapa en positiv företagskultur är att offentligt stödja dina instruktörer i deras externa intressen, såsom välgörenhetsorganisationer, lopp, idrottslag och hobbyer. Dela den typen av information med era medlemmar. Det är viktigt att visa dina instruktörer att du stöttar dem både i och utanför studion.
7. Ha ständigt ”anställningsradarn” påslagen
Du bör alltid spana efter nya talangfulla tränare, även om du är fullt bemannad för tillfället. Varje person i branschen som du möter bör ses som en potentiell framtida anställd. Håll en databas med personer du träffar som du skulle vilja arbeta med någon gång och hitta sätt att hålla kontakten. Genom att göra det kan du fylla din nästa lucka med en anställd du vill ha i ditt team, snarare än att anställa en medioker kandidat eftersom du behöver mer personal här och NU.
Går du i tankarna kring att starta ett gym eller har fastnat i gamla hjulspår? Tveka inte att kontakta det erfarna teamet på Kraftmark, som hjälpt hundratals gymägare genom åren, för att ta era tankar vidare.
Läs mer och ta kontakt – kraftmark.se