Ett litet projekt under sportstudier på universitetet – så började allt för Sensopro. För åtta år sedan var det fortfarande oklart vart Sensopro skulle ta vägen. Idag tränar idrottsstjärnor som Kevin Durant, Daniel Craig, Joshua Kimmich och Luka Modric på Sensopro Luna. Det som lanserades då som en bur för koordinationsträning är idag mycket mer än så.
Denna artikel är skriven i samarbete med Sensopro.
Ett besök hos Luka Modric
Nyligen sattes Sensopros stora koordinationsenhet upp i fotbollsstjärnan Luka Modrics privata gym. Efter det första träningspasset bjöd världsstjärnan in Sensopro till sitt hem för en middag. Stefan Glauser och Kaspar Schmocker lagade mat och tillbringade några timmar tillsammans med den sympatiske fotbollsspelaren, försjunkna i intressanta samtal.
Med Modric har Sensopro ännu en gång övertygat en framträdande kund om produktens fördelar. En av de första var basketspelaren Kevin Durant, som fick enheten levererad direkt till sitt hem i Beverly Hills. Fotbollsklubben Manchester Citys spelare tränar på Sensopro Luna i klubbens förstklassiga gym. Joshua Kimmich, hörföraren i tyska Bayern München, tillbringade sin försäsongsträning med Sensopro-enheten, bland annat, och blev stolt ägare till den efteråt. Skådelsepelaren Daniel Craig använde till och med träningsenheten för sina förberedelser för rollen som James Bond i filmen ”No Time To Die”.
Det verkar vara ganska svårt att motstå Sensopro Luna. För företagare är detta mycket praktiskt – vem inte gillar att berätta för folk att världsstjärnor tränar på den schweiziska innovationen? Det är säkert inte helt ointressant att veta hur många fitnesscenter och kliniker som redan har investerat i Sensopro Luna (det är många). Men det som intresserar människor ännu mer är vilka världsartister som tränar på Luna.
Sensopro-resan fortsätter
Sensopro har utvecklats – misslyckats – vidareutvecklats – och misslyckats igen. En ful, alldeles för dyr, klumpig enhet som nu finns i ganska många gym, fysioterapikliniker och hos kändisar över hela världen. Ja, nästan över hela världen. Men en sak är säker: den är inte så dålig. Den kanske inte vinner några designpriser, men den verkar övertyga på andra sätt. Och som det brukar sägas, det är insidan som räknas.
För några år sedan var det fortfarande oklart vart Sensopro var på väg. Under tiden har saker förändrats. Ett projekt har blivit till träningsutrustning och ett helt företag. Ett företag som vill revolutionera förhållandet till rörelse. Och bevisar detta varje dag. Och resan har bara börjat.
Lyssna på Kaspar Schmocker i Sweaty Business Podcast
Schweiz är känt för klockor, choklad och banker – och nu även Sensopro. I avsnitt #121 av Sweaty Business podcast pratar vi med den karismatiske Kaspar Schmocker som är medgrundare av företaget.
Sweaty Business podcast hittar du där poddar finns, på Spotify eller här.