Dagarna då vi såg semesterresor bara som ett tillfälle att ligga still, lapa sol, bada och göra så lite som möjligt är sedan länge förbi. Marknaden för träningsresor fortsätter att öka och det är framförallt kvinnor i medelåldern som står för utvecklingen.
I en Di-artikel som publicerades 17 februari, berättar Ticket att det är kvinnor i 40 års-åldern och uppåt som tillsammans med en eller flera väninnor mest frekvent bokar paketresorna. Samtidigt uppger Friskis och Svettis, som också arrangerar resor för sina medlemmar, att hela 1 900 personer är bokade på årets resor. Könsfördelningen är 20% män och 80% kvinnor i åldrarna 35-50 år.
Numera erbjuder alla stora researrangörer tränings -eller ”sportresor” med stor variation av aktiviteter och resmål. Nästan alla träningsprofiler vi känner till anordnar resor, antingen i egen regi, tillsammans med ett livsstilsmagasin, lokalt gym och/eller i samarbete med en etablerad researrangör som Apollo, Tui eller Ving. Enligt en Sifo-undersökning som resebyrån Resia låtit göra, är det i allra högsta grad välkända träningsprofiler som bidrar till det ökade intresset för träningsresor generellt.
Hos exempelvis Apollo är sportresor det starkaste segmentet just nu, som sedan 2014 vuxit med 20% årligen. Ving har fördubblat utbudet av träningsresor inför 2018 för att möta den ökande efterfrågan och även Tui säljer snabbt slut p.g.a. svenskens till synes omätliga hunger efter aktiva resor.
Bland researrangörernas koncepthotell som erbjuder gruppträning har man också sett en markant ökning senaste åren. Ving rapporterar att de har över 110 000 deltagare på klasserna per säsong som de arrangerar i samarbete med gymkedjan SATS.
Att erbjuda resor med fokus på fysisk aktivitet förlänger säsongen för researrangörerna. När resenärerna fokuserar på träning istället för sol och bad spelar vädret mindre roll, då går det bra att åka även under lågsäsongen.
Springtime som har arrangerat träningsresor sedan mitten av 80-talet, såg sin ”all time high” 2012 då de omsatte dryga 80 MSEK. Deras omsättning sjönk rejält redan året efter, till ca 61,2 MSEK, och har sedan 2014 haft en stabil omsättning på ca 44 MSEK fram till 2016.
Trenden är tydlig, hårdare konkurrens från de stora drakarna och därmed rejält ökad tillgång, gör att nischade aktörer helt enkelt måste jobba hårdare, vara på tårna och agera innovativt för att fortsätta ha en självklar plats framöver.
Att vara hälsosam och vältränad är en statussymbol, det räcker inte längre att träna lite på gym eller köra aerobics när man är på semester. Trenden går åt att vi köper grenspecifika ”training camps” med en tydlig identitet, det är på så sätt vi visar att vi är genuint träningsintresserade.
Priserna för paketerade träningsresor utomlands varierar förstås beroende på resmål, längd och standard. Hos exempelvis Springtime, Ving, Tui och Apollo ligger prisintervallen på ca 9 900-15 000 SEK för en vecka. Resor som arrangeras av träningsprofiler genom sina mindre privata företag är något dyrare och kan kosta uppåt närmare 20 000 SEK för en vecka beroende på resmål.