Eventen i träningsbranschen har verkligen tagit rejäl fart efter pandemitorkan. Häromveckan genomförde Halmstadsbaserade Eleiko ett uppskattat kundevent för Friskis & Svettis-anläggningar i dagarna två. Sweaty Business var på plats och delar en del branschspaningar från eventet.
Eleikos nya logistikcenter i utkanten av Halmstad är en imponerande syn som tornar upp sig likt ett stort rymdskepp bland övriga byggnader. Logistikcentret kommer att bli drygt 18 000 kvadratmeter stort och byggs på en tomt intill Eleikos huvudkontor. Satsningen, som ska tas i bruk redan i november, är en viktig del i företagets långsiktiga strategi för fortsätt tillväxt samt optimerad servicegrad och kundupplevelse.
Det händer mycket inom Eleiko – förutom storsatsningen på logistikcentret blev företaget nyligen nordisk partner till Peloton Commercial gällande distribution av produkter från det globala varumärket Precor, dessutom satsar företaget på en stark organisation, ett arbete som inleddes för ett par år sedan och fortsätter i takt med att verksamheten växer.
– ”Vi har sedan en tid tillbaka investerat rejält i servicesidan av vår verksamhet för att kunna supportera och stötta våra kunder på bästa sätt. Tillsammans med Precor ser vi ännu större möjligheter att hjälpa våra kunder att växa och utveckla sin verksamhet samtidigt som vi fortsätter att rekrytera på både service- och säljsidan”, kommenterade Johan Arnerlind, landschef Eleiko Sverige, Danmark och Finland.
Eleikos VD, Erik Blomberg, inledde hela eventet med ett tal om företagets nuläge och framtid samt delade med sig av trendspaningar från träningsmarknaden:
Svenskt och hållbart
Eleikos resa inom träningsvärlden började med skivstänger i toppklass för professionella lyftare. Sedan dess har företaget expanderat till att utrusta passionerade lyftare överallt. Men det inte alla kanske känner till är att ”allt” började med ett våffeljärn.
För 60 år sedan tillverkade Eleiko små elektriska apparater, bland annat våffeljärn. 1957 kom vår dåvarande produktionschef Herr Hellström, en hängiven tyngdlyftare som hade fått nog av att skivstänger böjdes eller gick av, med en inspirerande idé till dåvarande VD Tyra Johansson — att tillverka en bättre skivstång i Eleikos fabrik.
Skivstången utvecklades av unikt, svenskt stål med lättring inspirerat av mönstret från ett våffeljärn.
Eleikos stål är ultrarent stål, som nu också är ett av de mest gröna i världen. Förbättrade och renare tillverkningsprocesser minskar deras miljöpåverkan. Företaget arbetar fokuserat på att designa och tillverka produkter som håller över tid. Att göra kvalitetsprodukter byggda för en livstid gynnar kunderna och minimerar miljöpåverkan förenat med kassering. Företaget är bland annat ISO 14001-certifierade, vilket är den mest erkända internationella standarden för miljöledningssystem och som används globalt.
Omvärldstrender
Utmaningarna hopar sig… Vi upplever en tid av händelser som formar allas vår vardag; Covid-pandemi, Rysslands invasion av Ukraina, inflation, lågkonjuktur och energikris.
Påverkar vår bransch… Gymmen tog stryk under pandemin och fick se både träning i hemmet och utomhusaktiviteter ta stor plats. Globalt såg vi en del stora aktörer gå konkurs, till exempel klassiska Gold’s Gym, den traditionella gymupplevelsen såg sig utmanad som aldrig tidigare förr.
Hemmaträningen blomstrade… I takt med att många länder under långa perioder införde lockdowns och starka restriktioner kring hur människor fick, eller inte fick, röra sig utanför hemmet så exploderade efterfrågan på träningslösningar i hemmet. Träningsutrustning för hemmabruk, streaming av träning och hälsa och hälsoappar nådde oanade höjder. Träningstjänster för hemmabruk såg värderingar som ingen kunnat förutse…
Big Tech äntrade marknaden på riktigt… De största techjättarna, kallas ibland FAMGA (Facebook, Apple, Microsoft, Google och Amazon) tog alla stora steg in på tränings- och hälsomarknaden. Apple lanserade sin hemmaträningstjänst Apple Fitness+, Google köpte strax innan pandemin upp wearables-företaget Fitbit, Facebook blev en av de största streamingplattformarna för träning med mera.
Gymmen lever i högsta grad… Även om återhämtningen efter pandemin inte gått lika snabbt som många önskat så är trenden globalt att återhämtningen är på god väg. Färska siffror från bl a IHRSA och Mindbody visar att gymbesöken stadigt ökar och att frekvensen är högre än innan pandemin.
Hemmaträningen planar ut… I takt med att pandemin klingat av har även efterfrågan på produkter och tjänster för hemmaträning minskat en hel del.
Vad som efterfrågas har förändrats… Idag har många tränande på gym ett större fokus på träning för styrka och prestation. Öppnare träningsytor som tillåter ”fria” rörelser, möjligheter att springa, dra och knuffa saker. Framför allt har konditionsträning på bland annat löpband, crosstrainers och cyklar fått se sig tappa efterfrågan till förmån för styrketräning i maskiner, kabelmaskiner och fria vikter med främst hantlar och skivstänger.
Vad tror Eleiko om den närmsta framtiden?
Några av tankarna som Erik Blomberg delade med sig utav var:
… Gymbranschen kommer tillbaka, men behöver utveckla sin affärsmodell och erbjudande.
… Hälsa och fysisk aktivitet kommer ges ökat fokus från regeringar – hitta vägar för att få fler aktiva.
… Fysiskt och digitalt kommer att blandas i en naturlig mix. Hybrid blir det nya normala.
… Hemmaträningen är här för att stanna, men kommer ha en kompletterande roll för många tränande.
… Hållbarhet, ur alla aspekter, kommer vara en förutsättning och blir ett område som kommer att hamna i allt större fokus även i träningsindustrin.
Övriga takeaways från dagarna:
Hållbarhet ur både ett miljö- och socialt perspektiv är något Eleiko jobbar mycket med och som engagerar forumet.
Kul och nytänkande träning utfördes i form av Eleiko-partnern Marcus Fillys Functional Bodybuilding.
Det ”nygamla” x kronor på friskvård ger X kronor tillbaka är fortsatt otroligt relevant – men snarare i ett mjukare perspektiv som att t.ex. anställda som känner sig omhändertagna på sin arbetsplats i snitt trivs 3,2 gånger bättre och är 3,7 gånger mer angelägna om att rekommendera sin arbetsplats som bra arbetsgivare.
Vi som bransch behöver bli medvetna om och kunna paketera alla fördelar träningen ger för att få företag, beslutsfattare och människor i samhället att se värdet i att komma igång.