First North-listade Twiik har tecknat avtal med Friskis & Svettis Riks som innebär att träningskedjan kommer att lansera nya digitala träningstjänster med hjälp av Twiiks plattform. Aktien rusade på detta besked.
Avtalet omfattar Friskis & Svettis över 150 föreningar och 500.000 medlemmar och består av dels en månadslicens baserad på det totala antalet medlemmar och dels en del baserad på försäljning av onlinemedlemskap, digitala träningsupplägg och företagsutmaningar.
Ordervärdet på den del som baseras på antal medlemmar beräknas till cirka 1,5-2 miljoner kronor under avtalets 12 första månader exklusive intäkter från försäljning. Avtalet gäller tillsvidare.
En dryg halvtimme efter aviseringen var Twiik-aktien upp 38 procent, vilket innebär ett ökat börsvärde på cirka 9 miljoner kronor.
– ”Friskis verksamhetsidé är lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Ett kraftfullt utbud av onlineträning är en viktig pusselbit för att inspirera och erbjuda träning där människor finns. Så att fler kan hitta sin lust till rörelse.” säger Susanne Jidesten, Generalsekreterare på Friskis&Svettis.
Projektet innebär att Friskis & Svettis kommer att lansera en ny träningsapp baserad på Twiiks plattform. Appen gör det möjligt för Friskis&Svettis att erbjuda mer onlineträning och träningsinspiration, digitala träningskurser och personliga träningsupplägg. Lösningen ger också Friskis&Svettis medlemmar möjlighet att föra träningsdagbok och interagera med varandra på olika sätt.
– ”Ett par Friskis-föreningar har arbetat med Twiiks olika lösningar och fått väldigt positiv respons från medlemmar, ledare och tränare. Det vägde tungt i vårt val av leverantör när vi nu växlar upp vårt digitala erbjudande”, fortsätter Susanne Jidesten.
– ”Friskis&Svettis är på en spännande resa. Man har en stark medlemsförankring, är tydligt syftesdrivna och har ett koncept som har stor digital potential.” säger Anders Gran, VD på Twiik.