Den nederländska träningskedjan fit20 med över 15 000 medlemmar och 140 träningsstudios i 9 länder satsar nu på Sverige. Den första Svenska fit20-studion öppnade 2020 i Kungsbacka strax söder om Göteborg och nu är man redo att öppna upp flera studios i Sverige.
”Nej, med facit i hand var det inte den bästa tajmingen”, säger Richard Cederquist på fit20 och fortsätter:
”Men vi kunde ägna tiden under pandemin åt att översätta material, få i gång alla system och testa att konceptet fungerar även i Sverige – så nu är vi redo. Vad vi skulle vilja hitta nu är en samarbetspart som vill vara Master Franchisetagare till konceptet och i sin tur rekrytera franchisetagare samt öppna egna enheter. Så någon med lite finansiella muskler samt erfarenhet av business och gärna träning eller friskvård såklart.”
20 minuter, en gång i veckan
Fit20-konceptet skiljer sig från de flesta styrketräningskoncept på marknaden i och med att man fokuserar på minimal träningsdos. Målgruppen är alla de som vet att de borde styrketräna men ändå inte gör det. Genom åren har man utvecklat metodiken så att medlemmarna kommer 1 gång i veckan på bokad tid. Man tränar genom 5 eller 6 stabila Nautilusmaskiner i lågt tempo men med hög belastning. Kundens personliga tränare ställer in maskinerna, hjälper kunden hålla rätt tempo och fyller i träningsdagboken direkt så att alla pass loggas och statistik genereras.
Tack vare att varenda träning loggas online av klientens tränare har man över åren byggt upp en värdefull databas. Under 2021 genomförde James Steel, professor i Sportmedicin vid Solent University, en analys av materialet och publicerade en vetenskaplig rapport med material från 14 690 deltagare insamlat under knappt 7 år. Rapporten kunde visa på en tydligt mätbar effekt med av endast 20 minuters styrketräning i veckan.
”För mig tog det ett tag att acceptera att det faktiskt räcker med 20 minuter i veckan för att bygga muskelmassa”, säger Richard Cederquist.
”Det går verkligen stick i stäv med min gamla föreställning om minst en timme 3 gånger i veckan. Men man får komma ihåg att för vår målgrupp så är alternativet noll minuter i veckan. Personligen gillar jag att träna! Jag skulle bli galen om jag bara fick träna 1 gång i veckan. Men för många av våra medlemmar är fit20 som tandläkaren, dit går de inte heller för att det är kul, utan för att de vet att om jag inte går dit så får jag betala för det senare i livet.”
Möjlighet för den drivna
Konceptet är relativt beprövat, fit20 har idag över 100 franchisetagare och har varit verksamma i över tio år.
”Det är väl här jag tycker vår verkliga styrka kommer fram”, säger Richard. ”Det finns så många som vill starta egen verksamhet för att man brinner för något men efter ett tag så inser man att drömmen har blivit ett fängelse. Man jobbar hela tiden och har inte råd att ta ut vare sig semester eller en vettig lön. Tack vare att vi arbetar med medlemskap, bokade tider och bara 20 minuter per vecka så blir man inte fast i studion. Har man 100 medlemmar, vilket krävs för att gå plus minus noll, ja då behöver man arbeta ca 30 timmar aktivt i studion per vecka. Har man ingen bokad kund en timme kan man låsa studion och göra sina privata ärenden. Sedan går ju mycket tid åt till att bygga upp sin kundbas såklart men det arbetet kan man göra hemifrån eller när man rör sig ute på stan. Att driva en träningsanläggning är ju lite av en livsstil.”