Så lyckas du på Instagram 2018

Varför lyckas vissa Instagram-konton medan andra har svårt att få följare? Svaren är flera, men i det här inlägget tänkte vi gå igenom fem viktiga punkter att tänka på för att få fart på din marknadsföring via Instagram.

Instagram är som bekant en mycket populär social mediekanal som används av mer än hälften av svenskarna (53%, enligt ”Svenskarna och Internet 2017”). Instagram ägs sedan ett par år tillbaks av Facebook och därför finns det en hel del integrerade möjligheter mellan Instagram och Facebook.

Det kan väl knappast undkommit någon att Instagraminläggen inte längre får samma räckvidd som förr. Det är idag ca 20% av dina följare som ser dina inlägg i sina flöden. För företag som försöker nå ut till sin målgrupp på Instagram, vänner och familj som vill ta del av varandras vardag, eller influensers vars affärsmodell bygger på att nå ut till så många följare som möjligt, kan detta vara utmanande.

Instagrams algoritm värderar inlägg med engagemang

Ända sen uttåget från det kronologiska flödet vet vi Instagrams algoritm baseras på engagemang. Detta innefattar antal likes, kommentarer, videovisningar, sparade inlägg, delade inlägg, direktmeddelanden eller annan typ av interaktion. När ett inlägg får mycket interaktion så som likes eller kommentarer signalerar detta att ditt innehåll i ditt inlägg är engagerande och kan vilja ses av fler personer. Därför ska du arbeta med att skapa så mycket engagemang kring dina inlägg som möjligt. Ställ frågor, utmana och interagera. Envägskommunikation (rena reklambudskap) funkar inte.

Steg 1 – förarbetet

Det är faktiskt i det här steget de allra flesta går fel. För att veta till vem och med vilket typ av innehåll du ska kommunicera måste du reda ut:

Bestäm målgrupp

Vem vill du nå (och varför)? Våga smalna av målgruppen, nischa dig, ju tydligare innehåll på ditt konto desto bättre för mottagaren.

Innehåll

Ta reda på vad din målgrupp vill ha/veta. Besluta dig för vad du vill/ska

Kommunicera

Var KONSEKVENT med vad och hur ofta du postar.

Instagram är primärt INSPIRATION. Inspirera.

Steg 2 – ”Vi äter med ögat”

Skapa en enhetlig form, färg och stil på dina inlägg.

T ex: kör du liggande format på bilderna – gör det över hela linjen. Hitta en redigeringsstil som gör att dina följare direkt känner igen dina inlägg.

Livsstilsprofilen Jon Olsson Delér – Ganska tydlig stil på alla bilder. Harmoni för ögat.

Ha en konsekvent innehållsstrategi

Välj vad du ska kommunicera och håll dig till dessa (fåtal) ämnen. T ex: är du en PT som är nischad inom träning för idrottare – stick to it! Då ska du helst inte blanda in helt andra typer av inlägg. Sannolikt är de flesta av dina följare intresserade av hur du jobbar med idrottare.

Investera tid i redigering av bild och bra texter

Studier visar att ljusa bilder tilltalar oss mest på Instagram. Mobilkamerorna har oftast inte tillgång till tillräckligt med ljus, därför är det en bra idé att hitta en, eller flera bildredigeringsappar för att snygga till bilderna. Gällande text så handlar det om att berätta stories. Kort eller långt spelar inte så stor roll, hitta din stil. Men BERÄTTA, det finns inget tråkigare än en ensam bild utan ngn förklaring (såvida inte bilden är sanslöst bra). Tips på fotoredigeringsappar: Afterlight, Camera+ eller VSCO.

Planera ditt flöde

Genom att använda en viss systematik kan du skapa häftiga visuella intryck och välkomponerat flöde, som ytterligare höjer nivån. Lite överkurs, men för den som verkligen vill sticka ut kan det vara en bra idé. App-tips: UNUM

Steg 3 – Nischa dig

  • Våga välj en tydlig inriktning – bli en specialist för din målgrupp inom detta område
  • Var generös med kunskap och inspiration – Ge för att få!
  • Svara på kommentarer. Alltid. 

Erik Börjesson – Personlig tränare, fystränare, utbildare författare mm. – har valt att fokusera kring ”mobility” och hittat en vinnande väg.

Steg 4 – Social selling – sälj genom att vara social

Social selling handlar om att uppfattas som en bra vän, en vägvisare och om att vara med där det händer. Gjort på rätt sätt kan det ge otroliga fördelar.

Se till att vara med där det händer

Haka på aktuella trender som du snappar upp i media, bland andra personer. Skapa innehåll kring dessa ämnen. T ex om det råder förvirring kring en visst kosthållning, träningsövning etc. så kan du haka på detta och göra din röst hörd = vara en god kompis/vägvisare för dina följare. Följ relevanta hashtags för ditt område.

Interagera med andra

Var generös med att följa relevanta konton, länka till andra (@) vid inlägg och använd relevanta hashtags. Ställ frågor, svara på kommentarer och var aktiv i andras kommentarsfält.

Nyttja platsfunktionen

Om du äger en verksamhet eller är verksam på t ex ett specifikt gym – ange platsen du är på genom platsfunktionen. På så vis kan andra som söker på platsen hitta dina inlägg. Det är väldigt många som söker sig fram via denna väg.

Profilbeskrivningen är viktig

Din profilbeskrivning ska ge besökaren en bra idé om vad ditt konto handlar om. Lägg tid på denna. Din profilbeskrivning ska besvara frågan – Varför sa jag följa dig? Har du en egen hashtag? – lägg in den i profilbeskrivningen. Länka till din hemsida, webbshop etc. Har du flera ställen du vill länka till? – Skapa en länksida på din hemsida alternativt använd Linktree.

Steg 5 – Nyttja andra/nya funktioner

Stories

Ett bra sätt att hålla uppe ett bra tempo på Instagram är att nyttja Stories. Här är kraven på bildkvalitet lägre och ger dig möjligheter att visa material som inte fick plats/kvalar in i ditt ordinarie flöde. Instagram Stories har dubbel så många användare som exempelvis konkurrenten Snapchat. Vilket gör att du inte nödvändigtvis behöver arbeta i dubbla kanaler.

Med Stories Highlight kan du välja ut vilka av dina stories som du vill visa lite extra. Stories Highlight placeras på din profilsida under din beskrivning och ovanför ditt ordinarie bildflöde. Dessa stories ligger kvar så länge som du vill och försvinner inte efter 24 timmar. Det kan exempelvis vara företagspresentation eller presentation av medarbetare. Stories Highlight är en en bra funktion för att visa upp dig, ditt varumärke eller företag lite extra!

”Hollywood-PT:n” Magnus Lygdbäck på Instagram med en föredömlig Stories Highlight-sektion (markerat i rosa)

Instagram TV

Sedan i somras finns möjligheten att ladda upp längre filmer vis Instagram TV. Klippen kan vara upp till 10 min långa och upp till 60 minuter om du är en större profil/konto. Obs att Instagram TV är helt anpassat för visningar i mobil, vilket gör att du behöver filma i stående format. Att ta reklamfilmer/YouTube-anpassade klipp i liggande format funkar alltså inte så bra.

Lycka till!