2020. Vad ska man säga? På mindre än ett år har vi fått se branschen förändras som aldrig förr. Här ett försäk att summera de historiska händelserna.
Det såg bra ut…
Året inleddes med en optimism i branschen och på den svenska marknaden vittnade många företag om en fortsatt positiv trend. Inget tydde på att handbromsen snart skulle kicka in.
Nordic Wellness förvärvade Always Fitness 17 gym i april. Och landade därmed på över 250 anläggningar över hela Sverige. Beslutet togs dock redan två år tidigare. NW öppnade även en ny Grand Fitness-anläggning i Göteborg. STC fortsatte sin kraftiga offensiv och förvärvade Onyx med tre anläggningar i Borås, samt öppnade anläggningar i bland annat Norrköping, habo och Landskrona. Actic flyttade sitt huvudkontor inom Solna, till expansiva Ulriksdal med direkt anslutning till E4:an, och byggde samtidigt en ny flaggskeppsanläggning.
Utmaningarna börjar
I början av mars började varningsklockorna att ringa för fullt. Länder som Spanien, Italien och UK hade redan hamnat i mycket utbredd smittspridning. I mitten av mars infördes restriktioner samt relativt lindriga rekommendationer i Sverige. Bkand det tydligaste var att allmänna sammankomster fick ett maxtak om 50 deltagare. Ett drpåslag framförallt för eventarrangörer som Göteborgsvarvet, Workout Åre och Marathongruppen (Vårruset, Stockholm Marathon m. fl). I USA, UK, Italien och Soanien, bland annat, stängdes samhällena ned och så även gymmen.
ClassPass rapporterade att deras intäkter minskade med 96%. Techbolaget MINDBODY meddelade att 95% av deras 60 000 tränings- och hälsopartners runtom i världen stängde ned.
I Sverige valde SATS att på eget initiativ stänga ned sin svenska verksamhet medan större delen av den svenska marknaden anpassade sig till myndigheternas riktlinjer. Besöken på anläggningarna minskade dok dramatiskt på grund av människors rädsla och att riskgrupperna inte kunde besöka gymmen. Men man fortsatte att hålla öppet. I Norge och Danmark stängdes träningscentren helt under ett par månader. Branschorganisationen VIRKE i Norge uppgav tidigt att var tionde norsk medlem omedelbart sade upp sina medlemskap pga. pandemin och de stängda anläggningarna. Organisationen befarade att gymmen riskerade få se sig öppna upp med endast ca 60–70% av medlemsbasen kvar.
Nya möjligheter
För att möta utmaningarna med kraftigt minskade besök på gymmen valde många operatörer och tränare/inspiratörer att streama gratisinnehåll på sociala medier.
Företag som sedan tidigare hade investerat i digitala plattformar kunde snabbt ställa om och erbjuda ett bra utbud av online både live och on-demand. Där var SATS kanske bäst preppade bland de stora ”drakarna” i Sverige. Men även Friskis ligger i inom det digitala området.
Under hösten har bland annat Actic följt efter med ett stort kliv i sin påbörjade digitala satsning. Innovativa utbildningsföretaget Human Performance äntrade under året marknaden med ett tydligt fokus på att direkt erbjuda onlineutbildningar. Många utbildningsföretag svängde om till att erbjuda hela, eller delar, av sina PT-utbildningar online/på distans.
En tidig insats för gymmen och tränarna blev att flytta ut så många av passen som möjligt. Träning utomhus tros bli en viktig del av många aktörers träningsutbud även efter pandemin.
Hemmaträning blir grejen
I Sverige lanserade både Eleiko och Gymleco e-handelsplattformar riktade mot slutkonsument och de flesta träningsutrustningsleverantörer har upplevt ett stort uppsving i försäljning gentemot konsument. I en intervju i juni i Dagens Industri uppgav Eleikos CEO Erik Blomberg att försäljningen gentemot slutkonsument dittills under året hade stått för ca 40% av omsättningen, jämfört med ca 2% vid årsskiftet dessförinnan. År 2024 ska Eleiko nå en miljard kronor i omsättning – med 20 procent av försäljningen till privatkonsumenter. I USA rapporteras en femhundraprocentig ökning i efterfrågan på hemmaträningsutrustning.
Inte överraskande såg digitala tjänster en enorm ökningn av användare. Strava rapporterade nyligen rekordhöga 2 miljoner nya användare – i månaden! – Totalt över 24 miljoner nya användare bara under 2020.
Den digitala medlemstjänsten ClassPass rapporterade att för första gången någonsin var lunchtid, klockan 12, den populäraste tiden för människor att träna på. Bokningar av pass vid lunchtid ökade med 67%. Högst troligt starkt drivet av utbrett hemmaarbete och människors behov av att bryta upp mitt i arbetsdagen för träning/fysisk aktivitet. Men även för att många företag satte upp tider för gemensamma aktiviteter online när de anställda sitter utspridda.
Arbete, helt eller delvis, hemifrån kommer bli en norm för en hel del branscher/yrkeskategorier. Vilken impact kommer detta skifte att ha på var träningscenter kommer ligger lokaliserade i framtiden, vilket träningsutbud, när peaktiderna kommer infinna sig med mera kan vi bara spekulera i för tillfället. Men viss roll kommer det att spela, helt klart.
CrossFit bytte ägare
CrossFits grundare och ägare, Greg Glassman, sköt genom en rad uppseendeväckande händelser ut sig från ägandet över varumärket. Communityn hade fått nog. In kom affärsmannen (och CrossFit-fantasten) Eric Roza.
Gymmen kämpar
Enligt vissa uppskattningar har gymmarknaden i USA förlorat bortåt 14 miljarder dollar i intäkter sedan mars. Vid årsskiftet befaras 25% av amerikanska gym kunna tvingas stänga för gott. Vissa estimerar att ca 40% kan försvinna om man adderar uppköp och ihopslagningar.
Personlig träning 2.0
PT:s har blivit rejält utmanade under året. Adapt or die. De som har varit skickliga har kunnat anpassa sig till läget och erbjudit klienterna träning även på andra platser än på gymmet. Utomhus, hemma hos klienterna eller online. Det är definitivt ett hack i kurvan för de traditionella tränarna, men det finns enormt stora möjligheter framöver.
Apple kliver in
Efter att ha meddelat planer för en onlinetjänst i våras har Apple officiellt lanserat Fitness +. Integrerad med Apple Watch och Apple Music. Läs mer om plattformem här.
Pelotons rekordvärdering
I januari var Peloton värt 8 miljarder dollar. Ett gäng månader och en pandemi senare ökade Pelotons aktie till ett börsvärde på runt 36 miljarder dollar – en värdering i nivå med värdet av hela den amerikanska träningsindustrin 2019(!).
Hösten. Nytt mörker.
Efter en väldigt lovande start efter sommaren, där många gym uppgavs återhämta sig hyfsat bra efter vårens käftsmällar, lade sig en enormt tung filt över landet när statsministern uppmanade människor att, bl a, ”Inte gå på gym” på en direktsänd presskonferens om pandemin. Under november-december var vi tillbaks på samma, eller ännu värre, nivå som den värsta perioden i våras. När detta släpper vet väl ingen i nuläget. Vi kan bara hoppas att det blir förr än senare. Men med det dystra smittspridningsläget för tillfället med bl a stängda skolor/distansundervisning, en vårdapparat som går på knäna så ser det fortsatt tufft ut innan det vänder. Det bara måste vända. Frågan är bara när?
Hur har människor tränat under året?
ClassPass, med över 30 000 anslutna tränings och hälso- och träningspartners i 30 länder, har sammanställt sin globala data för året som ger intressanta insikter och en tydlig bild av hur människor aktiverat sig.
2021 då?
De fulla effekterna av årets kaosartade berg- och dalbana behöver vi fortfarande vänta in. Bokslutet kommer att ta tid att få färdigt. EuropeActive gjorde i somras ett försök att försöka förutspå framtiden. Kommer medlemmarna att återvända till gymmen i samma utsträckning? Kommer vissa svenska gym att gå under i kölvattnet av pandemin? Och kommer digital träning och hälsa att demokratisera tillgången och hjälpa fler att röra på sig? Tiden får avgöra.
Häng med på spaningarna i den kommande säsongen av Sweaty Business-podden där vi träffar ägarna och ledarna för några av branschens största och starkaste varumärken för att höra om deras tankar kring det gångna året och vad de tror om den närmsta framtiden. Första avsnittet ute på Spotify och där poddar i allmänhet finns den 30 december och sedan rullar det på med veckovisa avsnittsläpp.
Kommande gäster (i urval): Christian Ask (Ägare Fitness24Seven Group), Magnus Wilhelmsson (ägare Nordic Wellness), Anders Carlbark (CEO Actic Group), Erik Blomberg (CEO Eleiko), Susanne Jidesten (Generalsekreterare Friskis&Svettis), Farhad Jabbari (CEO Qicraft Group), Amanda Koutra (VD Itrim Sverige AB, Diana Willman Göransson (Verksamhetschef TryggaFitness), Michael Svanöe (Ägare Endorfin), Henning Holm (VD AFPT), Björn Johansson (VD GymBusiness) och Stuart Lascelles (Sales Manager Casall PRO).