Förra månaden läckte det ut att Apple arbetar på en hemlig ny träningsapp. Idag kommer vi att kika närmare på denna utveckling i och med Apples bredare ambitioner och det snabbt förändrade träningslandskapet.
Vad: I juni förväntas Apple avslöja iOS 14. Inför lanseringen läckte koden och avslöjade en ny träningsapp med kodnamnet “Seymour”. När den släpps kan appen komma att kallas ”Fit” eller ”Fitness”.
Hur kommer den att fungera: Användare laddar ner instruktionsvideor för styrketräning, löpning, yoga och mer. Videor och träningsrutiner synkroniseras med Apple Watch, som kommer ge vägledning och tracka passet.
Varför spelar det någon roll: För de flesta träningsleverantörer är innehållet – vare sig det är text, ljud eller video själva produkten. För Apple, ett hårdvaruföretag i grunden, kan gratis träningsinnehåll hjälpa till att sälja fler enheter. Men det är bara början. Utöver innehållet kan ”Apple Fit” lägga grunden för ett prenumerationsbaserat hälso- och fitnesspaket.
The big picture: Från träning och näring till sömn och mental hälsa har träning blivit länken till personlig hälsovård. Och Apple är väl positionerat för att utnyttja denna enorma möjlighet.
Apple tjänar majoriteten av sina intäkter genom att sälja hårdvara. Bortsett från enheter använder Apple mjukvara, tjänster och innehåll för att differentiera hårdvaran. Och viktigast av allt är företagets tvångsmässiga fokus på att göra användarupplevelsen perfekt, vilket gjort att de fått en lojal kundbas i marknadens premiumsegment.
Om Apples träningsinnehåll kommer erbjudas kostnadsfritt blir det ett mervärde för Apple-kunder. Och det kan också hjälpa till att sälja fler telefoner, Apple Watches och AirPods.
Men Apple Fit kan likväl till slut bli en tjänst som användarna prenumerar på månadsvis.
Ta till exempel Apple Arcade. Detta premium-spelabonnemang låter användare ladda ner och spela mer än 100 spel för $4,99 / månad, utan annonser eller försäljning i spelen. Apple beslutade sig helt enkelt för att rekrytera de bästa utvecklarna för att bygga de bästa spelen och sedan lägga dem bakom en betalvägg. Och eftersom de kontrollerar kvalitet, distribution och synlighet för kunderna kan de prioritera Arcade framför fristående spelappar i App Store.
Med tanke på den ”mallen” är det inte svårt att föreställa sig en värld där Apple Fit samarbetar med de bästa utvecklarna, märkena, instruktörerna och kändisarna – betalar dem i förväg – för att lansera en betald träningskanal.
Den kanske mest intressanta delen med Apple Fit är att det inte riktigt handlar om fitness, det handlar om hälsa.
Enligt Apples VD Tim Cook kommer företagets största bidrag till mänskligheten att handla om hälsa – att demokratisera hälso- och sjukvård och att ge individen verktygen att hantera sin hälsa.
Sett i ett bredare perspektiv, oavsett om det är Apple Fit, WHOOP, Future eller en icke namngiven utmanare, kommer vinnarna att kraftigt förändra spelplanen på träningsmarknaden.