Barry’s – tidigare Barry’s Bootcamp – ett av pionjärvarumärkena inom boutique fitness ger sig in på cykelmarknaden med ett nytt koncept – Barry’s Ride.
Det Los Angeles-baserade företaget erbjuder 50-minuters klasser som växlar mellan intervaller på löpband och styrketräning. Den 18 februari öppnar företaget två cykelstudios – en i New York och en i Los Angeles, båda nära befintliga Barry’s-studios.
”Man kanske kan tycka att cykelmarknaden är mättad, men Barrys koncept är annorlunda, det är i princip samma ”röda rum”-upplevelse (som Barry’s), bara det att man cyklar istället för att springa”, berättar Joey Gonzalez, CEO på Barry’s.
Lanseringen kommer i kölvattnet av rykten kring en potentiell försäljning av Barry’s, enligt en rapport av Bloomberg från oktober som citerar initierade källor. Barry’s majoritetsägare är investmentbolaget North Castle Partners. Värderingen på bolaget uppskattas till ca 700 miljoner USD.
Gonzalez säger att det fanns planerar på att lansera ett cykelkoncept redan 2010, fyra år efter att SoulCycle lanserades och ett år efter Flywheel.
”Vi har bollat runt denna idé väldigt länge,” säger Gonzalez.
Han uppger att Barry’s kunder länge efterfrågat andra former av konditionsträning för att hjälpa till att ”komma runt” skador som gör det svårt att springa. Gonzalez säger dock att varumärket gillar att ta sin tid när man bygger ut nya koncept. Till exempel, medan andra märken som OrangeTheory har vuxit till 1 200 studios sedan 2010, håller sig Barry’s till en tillväxtplan om 20% till 30% ökning varje år. Barry’s har idag fler än 70 studios i 14 länder och Gonzalez säger att det finns planer på att öppna ytterligare 20 studios under 2020.
I november droppade man ordet ”Bootcamp” från varumärket.