Efter två år av pandemi har ingenting varit sig likt vad gäller vare sig beteenden hos din målgrupp eller säsonger. Vi alla hoppas självklart på den där stora boomen till hösten 2022, men konflikten i Ukraina har fortsatt att hålla oss på spänn. Konflikten påverkar oss, oavsett om vi vill eller ej.
Hur än köp- och träningsbeteendet blir i höst så vet vi en sak med säkerhet och det är att konsumenten är om möjligt ännu mer prismedveten än tidigare.
Träningsbranschen bör tänka till innan man kör vidare på sina sedvanliga värvarkampanjer som rear ut medlemskap trots dålig likviditet återigen.
Teamet på Zoezi vill hjälpa dig att tänka om. Att tänka mervärde istället för prisreducering.
Vad uppskattar konsumenterna på din anläggning? Vad är de idag medvetna om kostar pengar hemma eller på annan plats?
Belys och lyft de där “självklara” sakerna som ingår i ditt medlemskap och som faktiskt på pappret kostar dig en hel del pengar.
Här kommer några tips som går att lyfta med glimten i ögat, men som med handen på hjärtat är en ganska slående marknadsföringsstrategi i dessa tider:
- Omklädningsrum med dusch och bastu
Med dagens elpriser har nog snart varenda konsument räknat på vad det kostar att duscha 10 minuter per person och dag hemma. Belys möjligheterna med att faktiskt använda hela gymmets faciliteter när man tränar och sänk på så sätt konsumentens kostnader hemma.
- Vatten
Det kan verka banalt, men många räknar idag även på detta och är medvetna om att det kostar på granncaféet. Oavsett om du erbjuder kylt eller vanligt kranvatten så skall detta också uppmärksammas.
- Kaffe
De flesta gym tar kanske betalt för kaffe idag, men fundera på om det skulle kunna bli en lönsam affär att erbjuda, framförallt seniorerna, på en kopp kaffe i samband med deras träningspass. Baka sedan in det i ditt erbjudande.
- Musik
Konsumenterna har sett över sina streamingtjänster där hemma, det kan vi garantera. Skämta till det och berätta att ni “bjuder på fri musik” under träningspasset.
- Parkering
Om din anläggning erbjuder fri parkering är detta något som skall ut i dina kanaler och kampanjer. Detta kan vara en avgörande faktor jämte en konkurrent i dagens prismedvetna samhälle.
- Mobil inpassering
Tillhör du de anläggningar som bjuder på mobil inpassering idag? Glöm inte att lyfta detta som ett mervärde. Det är en otrolig service att kunden slipper tänka på fysiskt kort eller tagg.
I Zoezi MyBusiness finns de bästa möjligheterna för att kommunicera med dina kunder. Något vi vet är oerhört viktigt för att förhindra tapp. Vi erbjuder förutom sms och mailutskick även nyhetsflöde och notiser direkt i dina kunders appar. Om du vill gå den hederliga mailvägen väljer du om du vill arbeta direkt från systemet eller via någon av våra integrerade partnertjänster som MailChimp eller Zapier.
Skulle du istället för att lyfta mervärden ändå vilja köra en rabattkampanj – ja självklart har vi stöd för detta också! Skapa unika rabattkoder till nya kunder och/eller välj vilken kategori inom din kundbas som ska få ta del av den.
Att lägga upp “Teckna nu och få tre månader till halva priset”-kampanj har aldrig varit så enkelt som efter den senaste releasen.
För att attrahera nya kunder skapar du enkelt en unik landningssida till din kampanj i MyBusiness Flex. Där möts kunderna endast av den information du vill promota tillsammans med en unik köpknapp till den eller de produkter du vill sälja. Varför inte baka in ett års medlemskap med en bastuhandduk till kundens kommande bastuår?
Håva in kunderna i höst – Antingen med mervärdeskampanjer eller rabattkampanjer.
Lycka till önskar Team Zoezi.