Svenskarna har börjat välja bort en hel del fasta abonnemang i år som ett resultat av lågkonjunkturen – Gymkort är ett av de vanligaste abonnemangen att säga upp, visar ny statistik från fintechföretaget Anyfin.
Anyfin lanserade under 2022 sin egen abonnemangstjänst, där användare kan se över och säga upp sina abonnemang och prenumerationer direkt i appen.
– 2023 har varit ett tufft ekonomiskt år, inte minst för svenskarnas plånböcker. Vi ser därför att trenden att avsluta sina abonnemang kommer att fortsätta in i 2024 då det är ett smidigt sätt att spara in några hundralappar”, säger Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin.
På topplistan över de tio mest avslutade hittar vi videostreaming, gym, medlemsorganisationer och ljudbokstjänster. Listan avser de som avslutats mest – procentuellt av alla uppsägningar i appen under 2023:
Fitness24Seven: 13.7 %
Nextory: 11.6 %
Hyresgästförening: 9.6 %
Disney+: 9.1 %
Viaplay: 8.1 %
Nordic Wellness: 7.1 %
Storytel: 7.0 %
Discovery+: 6.1 %
HBO Max: 6.0 %
Netflix: 5.3 %
*Siffrorna baseras på siffror från Anyfins abonnemangstjänst.