Gymskolan med BRP | Wondr: Sätter ni rätt pris på era gymmedlemskap?

Prissättning är ett ämne som ständigt diskuteras, inte minst i träningsbranschen. Det finns ingen universell metod för att fastställa priser för gymmedlemskap. Det handlar att hitta en perfekt mix mellan olika faktorer som påverkar prissättningen. Det finns olika faktorer som påverkar hur mycket du bör ta betalt av dina medlemmar.

Denna text är skriven i samarbete med BRP | Wondr

Med olika prisstrukturer som spänner mellan allt från budgetgym till påkostade boutiquestudios har du flera alternativ att överväga. Det är ingen hemlighet att konsumenter söker alltmer flexibilitet och bekvämlighet i alla aspekter av livet och din prissättning behöver sannolikt ta hänsyn till detta. I den här artikeln kikar vi på olika modeller och ger tips på hur du kan gå till väga för att sätta rätt pris.

Vad är genomsnittspriset för ett gymmedlemskap?

Det är svårt att säga vad det genomsnittliga priset för ett gymmedlemskap är för din specifika nisch. Eftersom det finns en sådan variation av verksamheter och prisnivåer kan det genomsnittliga priset variera kraftigt mellan olika typer av koncept.

Vilka olika typer av medlemskapsalternativ finns det?

När det gäller ditt koncept finns det så många faktorer att överväga. Många av frågetecknen kan besvaras genom att förstå din tilltänkta målgrupp. De har en enorm roll att spela när det gäller att fastställa den bästa prissättningsstrukturen för din verksamhet. Att fastställa sin prissättningsstruktur är en utmaning som alla organisationer står inför.

Löpande medlemskap

En månatlig medlemsavgift är den vanligaste typen av prissättningsstrukturer. Ofta kombineras denna lösning med en inträdesavgift.

Pay-as-yo-go och klippkort

Modellen är för medlemmar som inte vill förbinda sig till ett löpande avtal. Nackdelen med detta är att du inte har garanterad återkommande inkomst från medlemmar. Fördelen är att det tilltalar medlemmar som inte vill känna sig bundna.

Dynamisk prissättning

Dynamisk prissättning innebär att priserna fluktuerar med efterfrågan. Således kommer de mest efterfrågade tiderna och passen att kosta mer än en klass under off-peak.

Hybrid

Allt fler gym och träningsföretag erbjuder nu både tjänster på plats och digital träning. Det innebär att din prissättningsstruktur behöver anpassas till detta arbetssätt. Med den ökande populariteten av strömmade träningsklasser och hemmagym kan man ha medlemskap för både fysiska besök och digitala tjänster, samt en kombination av de två.

Tredjepartsabonnemang

Modellen med tredjepartsabonnemang har fortsatt att öka i popularitet med framväxten av varumärken som ClassPass och Bruce. Dessa typer av tjänster gör det möjligt för kunder att få tillgång till hundratals olika gym och studios i ett medlemskap.

Möjlighet för kunden att skräddarsy sin produkt

Vår rekommendation är att skala ned antalet valmöjligheter i ett slags ”grunderbjudande” till så få som möjligt. Förslagsvis tre olika alternativ. Detta för att förenkla kundens beslutsprocess. I ett senare skede kan det med fördel finnas tilläggstjänster som medlemmarna/de potentiella medlemmarna kan välja att addera för att på så vis skräddarsy ”sin” produkt.

Vi känner igen denna prissättningsmodell från många andra sammanhang, inte minst i resebranschen. På en och samma flygresa sitter det oftast resenärer som köpt olika produkter: förstaklass, business och ekonomi. Vissa har valt att lägga till extra benutrymme, måltider, incheckat bagage med mera.

Att välja din prissättningsstrategi för gymmedlemskap

Rätt prissättning och struktur för gymmedlemskap beror till stor del på din nisch och typ av verksamhet. Det finns en enorm variation i prisnivåer och prissättningsstrukturer över olika träningsföretag. För att avgöra din prissättningsstruktur listar vi sju saker som kan hjälpa dig att fatta rätt beslut.

Identifiera dina inkomstkällor

Börja med att tänka ut alla tänkbara intäktskällor. Det kan inkludera medlemskap, klasser, personlig träning, rådgivning och produkter. Bryt ned alla dina inkomstkällor så att du kan se var du kommer att tjäna mest pengar.

Koll på siffrorna

När du sätter priset på dina medlemskap bör du veta hur mycket pengar som går ut och kommer in i din verksamhet. Beräkna hur mycket pengar du behöver tjäna varje månad eller år för att göra din verksamhet ekonomiskt hållbar. Tänk på marginaler och fasta kostnader samt var alla dina pengar går varje månad för att hålla verksamheten i gång. Bestäm hur mycket pengar du behöver tjäna, så vet du var du ska börja.

Koll på konkurrensen

När medlemmar beslutar om de ska bli medlemmar hos dig eller inte, kommer de flesta först utforska olika alternativ. De vill ta reda på om du erbjuder bästa möjliga värde. Undersök din lokala konkurrens och ta reda på vilka medlemskap de erbjuder och hur mycket de tar betalt. Var beredd att förklara varför du har en viss prisnivå och det värde du erbjuder som dina konkurrenter saknar.

Förstå din målgrupp

När du bestämmer din prissättning spelar din målgrupp och medlemmar en stor roll i ditt beslut. Tänk på demografiska faktorer, inkomst, förväntningar, träningsmål och krav. Vissa kunder gillar inte tanken på att vara fast i ett månatligt kontrakt, medan andra älskar det eftersom det ger dem motivationen att gå till gymmet. Att förstå din målgrupp kommer att lägga en bra grund för dina prissättningsbeslut.

Paketera ditt erbjudande

Hur du paketerar och presenterar dina produkter och tjänster kommer att spela en avgörande roll i vad du kan ta betalt. Genom att exempelvis baka in enskilda produkter, som exempelvis mat, i ett viktminskningsprogram så är sannolikheten hög att det upplevda värdet av konceptet är högt i konsumentens ögon och är därför beredd att betala det priset du satt, jämfört med att sälja produkterna/tjänsterna var för sig.

Testa

Bara för att du bestämmer dig för en prissättningsstruktur betyder det inte att du måste hålla fast vid den. Om du har flera olika alternativ kan du testa dem för att se vilka som funkar bäst. Ofta fungerar en kombination av prissättningsstrukturer bra.

Var tydlig

Efter att du har satt din prissättningsstruktur är det en bra idé att presentera den på ett sätt som är lätt att förstå. Håll det enkelt och var transparent. Visa tydligt vilket värde som ingår i de olika alternativen. Det ska vara enkelt att kunna signa upp som medlem/kund.

Sammanfattning

Det finns ingen perfekt prissättningsmodell för alla företag utan du behöver hitta rätt modell för ditt företag. Konsumenter uppskattar generellt sett mycket att ha ett par olika alternativ att välja bland samt flexibilitet i upplägget.

Prissättning är en dynamisk process och bör utvärderas med jämna mellanrum. Håll det så enkelt och tydligt som möjligt för att optimera dina chanser att locka till dig nya medlemmar!

Ta gärna kontakt med teamen hos BRP | Wondr för mer info/ta dialogen vidare.