I huvudet på systrarna Sotkasiira på Gymleco: Träningstrender 2022

Linda och Monica Sotkasiira

Linda Sotkasiira, Marknadschef och Monica Sotkasiira, VD, har varit med och byggt upp Gymleco till den framgångssaga det är idag. För nästa år ser de fram emot fler kombinerade träningsformer, större fokus på community och fler fysiska möten.

Vad ser ni tillbaka på som utmärkte sig i branschen i år?

Hemmagymmet fortfarande stort och flera utländska företag hittar till Sverige

Monica: Hemmagym har fortsatt att vara populärt under året. Det har planats ut en del jämfört med 2020 men vi ser fortfarande en betydligt mycket högre försäljning på hemmagym om man jämför med 2019. Sedan har jag personligen saknat eventen och mässorna. Det är något jag verkligen vill ska komma igång igen nästa år. För våra kommersiella kunder har det varit svårt med finansiering vilket jag också hoppas blir lättare under nästa år.

Linda: Jag tycker att internationella gym har hittat till Sverige i större utsträckning. Frakten och produktionen har blivit mycket högre så företag har börjat kolla runt på närliggande och lokala aktörer. Vår försäljning av kettlebells, hantlar och stänger har t.ex. ökat markant från utlandet.

Skivstång och vikter från Gymleco

Community har aldrig varit viktigare

Linda: En annan sak är att det har varit extra viktigt att synas under året i och med att vi inte kunnat träffats fysiskt. Vilket har lett till att företag har tagit till helt nya och innovativa PR knep och skapat nya produkter för att få uppmärksamhet.

Överlag och inte bara i branschen så har företag brandat sig mer personligt. Företagen vill ta med tittarna, följarna, och kunderna in i företaget. Kunden vill se vilka som är bakom varumärket och få en personligt kontakt med företaget.

Monica: Ja, på gymmet ser man till exempel det här genom att många lyfter fram veckans eller månadens medlem. För att skapa ett community.

Linda: Community är en väldigt viktig punkt. Det är något som har blomstrat under de senaste åren.

Marknadsföring eller community, vad är viktigast?

Monica: Enligt mig så skapar marknadsföring förutsättningar för community men det som skapar community är egentligen de utanför företaget, de som tar till sig marknadsföringen, vill vara en del av något och sprider det. Det du internt kan göra är att skapa förutsättningarna för community men i slutändan ligger det hos företagets följare, kunder och samarbetspartners.Linda: Jag tror att community kommer fortsätta att vara viktigt när vi sedan kan börjar träffas fysiskt igen. Då kan man börja bjuda sitt community på event och mässor för att skapa något större och bygga en långvarig relation

Hur tror ni att företag i branschen kommer utvecklas nästa år?

Linda Sotkasiira till vänster och Monica Sotkasiira till höger

Träningsappar och gymevent kommer trenda 2022

Linda: Onlineträning har varit väldigt stort men det tror jag kommer svalna av när alla kan träna fysiskt igen.

Monica: Kanske men däremot så tror jag att träningsappar där man kan få tränings- och matinspiration kommer att öka. Om man jämför med gym så är det en stor tröskel att byta eller ha flera gymkort men jag kan tänka mig att det kommer bli populärt att ha flera appar installerade på mobilen. Vi ser också en trend av att de fysiska gymmen hoppar på onlinetrenden och skapar plattformar för sina medlemmar där de t.ex. kan se olika träningsövningar och få annat värdefullt content.

Linda: På tal om gymmen så tror jag att de kommer ha mer happenings. Nu har många gym satsat på sociala medier vilket har skapat ett community som de nu kommer att kunna använda. Vi har sett många online tävlingar, erbjudanden och roliga inlägg med personalen. De har varit väldigt kreativa. Det kommer nog att spegla sig fast fysiskt, förhoppningsvis under 2022.

Unik och kundanpassad träningsutrustning slår stort

Monica: När det kommer till träningsutrustning så tror jag trenden av att skapa unik träningsutrustning kommer fortsätta. Sedan kommer trender tillbaka precis som mode. Ta Donkey Raise som exempel. Den ser helt ny ut men är egentligen från 90-talet.




046 Donkey Raise från Gymleco

Linda: Exakt, den yngre generationen kommer tänka att det här är något nytt medan den äldre generationen tänker att det är från deras ungdom. Det traditionella kommer alltid stanna kvar och det unika kommer komma tillbaka i trender.

Innovativ och unik träningsutrustning är superviktigt, så att man sticker ut. Sedan tycker jag att kundanpassat har blivit mer populärt. Att vi kan utveckla utrustningen utefter kundens önskemål.

Monica: Ja, folk vill känna sig involverade och vill sticka ut från mängden och nuförtiden är det inte bara gymägaren som bestämmer vad som ska finnas på gymmet utan också medlemmarna. Sociala medier har gjort att folk har ett större informationsflöde. Finns det ett gym i närheten som har en populär gymmaskin som du inte har så kan det hända att dina medlemmar pushar dig att du ska ta in den.

Linda: Exakt, nu säljer man inte bara gymmaskiner utan kunderna är mycket mer involverade i processen vilket är superkul. Det visar ett stort intresse. För fem år sedan var det mer: “Det här är vårt utbud. Vad vill ni köpa?” Nu är det snarare kunden som frågar: “Skulle ni kunna göra en sådan här maskin, med de här tilläggen och i den här färgen?”

Värdefulla samarbeten är vägen framåt

Linda: När det kommer till marknadsföring så kommer det vara viktigt att ha rätt profiler som man arbetar med. Det gör inget om du är en mikro- eller makroinfluencer utan snarare vilka du når ut till och att du gör bra saker som matchar företagets mål och värderingar.

Samarbeten kommer bli ännu viktigare under nästa år. T.ex. Product collaborations med profiler så som vår satsning nu med Denice Moberg. Det har varit väldigt stort i t.ex. modeindustrin men detta kommer utökas till flera branscher nu, så som träningsutrustning. Det är ett väldigt bra sätt att öppna upp dörrar och sammanföra två communities som har samma värderingar.


Denice Moberg och träningsbanden från samarbetet

Monica: Ja, vi kan ta vårt samarbete med Better Bodies och Gasp som exempel. Vi är två olika företag med två olika fokusområden men ändå inom samma bransch. Vi har många samma värderingar, visioner och likheter så vi passar. Vi blir som en stor familj. Jag tror att samarbeten med icke konkurrerande men likasinnade företag kommer växa. Om man gör det med rätt företag och varumärken så kan man stå mycket starkare tillsammans.

Satsa på utformning av gymmet och kör kombinerade träningsformer

Linda: Gymägarna har blivit mer strategiska i hur de utformar gymmen och detta tror jag bara kommer fortsätta utvecklas under nästa år.  Många har en tydlig plan i hur de placerar sina maskiner. Det känns också som att gymmen tänker mycket på att skapa foto- och filmtillfällen. Alltså att man designar utrymmen på på gymmet som är mäktiga så att besökarna bara måste ha det på film.

Jag tror också att kombinerade träningsformer under samma tak kommer att bli stort. Att fler träningsanläggningar kommer att börja kombinera gym med annan träning för att nå en större målgrupp och stå ut ur mängden. Tex. som vår kund Fightbox som kombinerar boxning och kampsport med gym eller som det nya Allstars gymmet som vi är med och bygger i Torrevieja. Detta gäller inte minst om vi kollar på padeltrenden. De som tränar padel vill också kunna styrke- och konditionsträna i sin padelhall för att ha allt under samma tak.

3D skiss på Allstars gym som håller på att byggas i Torrevieja

Monica: Ja, man får tänka på att konkurrensen har varit hård och kommer fortsätta vara hård om medlemmarna. Många har tappat under Covid och nu ska de bygga upp det igen. Då tror jag att det kan bli svårt att nischa sig för hårt och utesluta vissa kunder utan att gymmen snarare satsar på att vara öppet för alla, både äldre, yngre, vana tränare och ovana tränare och därför kombinera gym med någon annan sorts träning.

Vi har också sett en tydlig trend att skivstänger med lyftarpodium har ökat. Det är nog för att folk har fått mer kunskap inom träning vilket har lett till att fria vikter har blivit mer populärt och det tror jag kommer att öka under nästa år.

Lyftarpodier från Gymleco på Club Fitness i Hallunda

Sedan har hållbarhetstänket ökat under de senaste åren och kommer fortsätta att växa. Gymägare och privatpersoner satsar på utrustning av kvalité som ska hålla länge för att undvika svinn. Många företag har nu också har en etablerad miljöpolicy de jobbar mot. Du som slutkund identifierar dig med varumärket och köper en produkt från ett företag med värderingar som du står bakom.

Vad ser ni fram emot nästa år?

Linda:

  1. FIBO! Överlag event. Vi hoppas att vi kommer kunna hålla fler events och träffa vårt community mer. FIBO ärdet ultimata sättet för oss att träffa vårt community på i och med att det är en mittpunkt.
  2. Bygga på sydeuropa. Det är en helt ny marknad för oss men efter bara några månader på plats så har vi redanfått ett enormt intresse därifrån.

Monica:

  1. Våra utökade lokaler i Eskilstuna. Vi kommer kunna göra allt bättre för våra kunder. De kommer få kortareleverans- och produktionstider samt kunna besöka ett superfint showroom.
  2. Fysiska möten. Jag har samlat på mig så otroligt många värdefulla kontakter online under de här åren som jagverkligen skulle vilja träffa runt om i världen.
  3. Lägre fraktpriser .. (skrattar)
  4. Det ska bli spännande att se om hälsotrenden fortsätter. Det har varit väldigt aktuellt nu under de senaste 2 åren i pandemin men det ska bli intressant att se om det håller i sig. Om t.ex. företag i större utsträckning kommer satsa på att ha gym på kontoret för att ta hand om sina anställda som kommer tillbaka till arbetsplatsen.
3D skiss på showroomet i Gymlecos nya lokaler i Eskilstuna