Krönika: Vem bestämmer ditt gyms utveckling?

En hel del har hänt i gymbranschen de senaste 30 åren – men vem är det egentligen som påverkar vår framtid?

För att en bransch ska må bra och gå en ljus framtid till mötes måste en del grundförutsättningar finnas. Det handlar om att där är ett behov att fylla, det behövs en växande marknad där allt fler efterfrågar produkten men också självklart kunder med pengar. Slutligen måste det finnas innovation och utveckling – för annars dör sakta efterfrågan. Men vem ligger då bakom gymbranschens utveckling? Jo, det gör 5 aktörer:

1. Leverantörer
2. Gymägare och chefer
3. Kunden
4. Regeringen
5. Influencers

Leverantörerna dominerar

Har du tänkt på att mycket av gymbranschens utveckling styrs av leverantörerna? En massa leverantörer utvecklar ”koncept” som sedan mot betalning erbjuds ute bland gymmen. Exempel är Les Mills, Biocircuit, Foodbox, Crossfit, PRAMA, Indoor Walking, eGym, Zumba och TRX Group Training. Det är inget fel med det – i de flesta branscher är det leverantörerna som driver på utvecklingen. 

Självklart är gymägare med och formar branschens framtid men dock förhållandevis lite – de tycks förlita sig på att leverantörerna ska vara innovativa och presentera lönsamma idéer. En relevant fråga till gymägare är – är det bra att lägga så mycket av den framtida framgången i någon annans händer? Någon som hitintills, bara väldigt begränsat hängt på detta upplägg, är Friskis & Svettis. På gott och ont utvecklar de mestadels egna ”koncept”. Sen är Friskis egna koncept oftast extremt inspirerade av vad många leverantörer redan har tagit fram och lanserat.

Vi behöver tacka regeringen

Att politiker har makt över gymbranschen – är det kanske inte så många som tänker på? Men där är två extremt stora saker politiska insatser som hänt som verkligen gett branschen ett lyft. Det var genomförandet av en momssats på träning på endast 6 % och hela lansering och förbättring av villkoren kopplad till friskvårdsbidrag. Vill man kan man faktiskt konstatera att gymbranschen är väldigt ”ekonomiskt dopad”. Det kan våra grannländer som Danmark och Norge säkert hålla med om – för deras regering har inte alls gett lika fördelaktiga villkor.

Influencers

Sök runt runt lite på Instagram och Youtube – och se om du kan hitta någon träningsinfluencer? Oj oj, det finns mer än massor. Individer som lägger sin själ i att framföra positiva budskap kring att ”ta hand om sin hälsa”. Vi får följa deras liv där de tränar, mycket och rätt – men de lyfter även fram att maten behöver lagas med omsorg och efter en noggrann plan. Whaao, tack för det alla influensers. Ni gör gymbranschen en jättetjänst som varje dag påverkar miljontals individer.

Får kunden vara med och bestämma?

Men kunden då, kan inte hen vara med och utveckla branschen? Varför drar vi så pass lite nytta av kundens önskemål när nya program skall skapas? Begreppet ”co-creation” handlar om att lyssna på kunden och använda deras kompetens som en resurs. 

Det handlar om att ta hjälp av konsumenter i framkant för att skapa attraktiva erbjudanden. Dessa ”early adopters” hjälper till genom att ingå i en form av expertgrupp. Företaget tar hjälp av dessa konsumenter för att skapa de produkter/tjänster som konsumenten vill ha. Målet är att i ett tidigt skede kunna identifiera kommande behov på marknaden. Även bli mer transparent och på så sätt göra kunden till en medskapare av sin affärside. Hur många gym känner du till som tar hjälp av konsumenter i olika fokusgrupper eller liknande?

För idag har det länge talats om ”konsumentmakt” men väldigt lite av detta begrepp når gymbranschen. Ägare och leverantörer tycks redan veta exakt vad som konsumenten önskar. Nu när internet är starkare än någonsin, där bland annat sociala medier ger kunden en tydlig plattform att uttrycka sina tankar – då lär även gymbranschen bli mer tvingad till att involvera kunden i den framtida utvecklingen. 

Men det är inte bara att fråga kunden vad vill du ha och sedan erbjuda det. Steve Jobs adresserade denna utmaning redan 1989 genom att säga: – ”Du kan inte bara fråga kunden vad de vill ha och sedan ge det till dem. För när produkten väl är färdig så vill de ha något annat”.

Oavsett efterlyses en större samverkan mellan gymägare, leverantörer och våra kunder i processerna att skapa framtida program som ger alla en win-win-situation. Vi låter regeringen och alla influencers fortsätta på deras bana – och kommer ihåg att tacka dem ofta och länge.