Det finns alltid saker att lära från erfarenheten som andra i träningsbranschen har skaffat sig. På Sweaty Business har vi därför tagit fram artikelserien ”Profilen” som tar pulsen på duktiga och inspirerande personer i sektorn. Först ut – Jonas Granlund – grundare och ägare av Genki.
Är det möjligt för ett gym på en ort med endast 9 500 invånare att omsätta över 15 miljoner kronor? Ja, det har Genki i Bollebygd (mellan Göteborg och Borås) bevisat, vilket är djupt imponerande.
Vi tar pulsen på Genki där Jonas berättar om deras resa.
Vilken bakgrund har du och hur kom du in i branschen?
– Jag har tränat hela livet. Fastnade framförallt för kampsport, men fick min kroniska huvudvärk och började styrketräna istället som då fungerade bättre. Redan när jag var 15 år så var jag helt bestämd på att ha ett gym när jag blir stor. Jag provade att ägna min tid lite på gymnasium men det slutade med att jag pluggade träning och näringslära på lektionerna istället för att göra det jag borde.
Vilken roll har du i verksamheten idag?
– Jag har ett sinnesjukt duktigt team med mig och min roll skulle jag säga vara spindeln i nätet, där jag gör mitt bästa att bidra och utveckla de olika delarna vi har. Min kanske främsta uppgift är att ta väl hand om medarbetarna. Det är trots allt de som är de viktigaste och bästa vi har. Jag har även valt att vara i receptionen själv tre kvällar i veckan.
– Som ledare tycker jag att den klassiska chefsrollen är helt värdelös. Jag är samma person hemma som på Genki. Jag tror på den fria viljan och hos oss är alla galna ideer välkomna. Då blir det bäst och det är då vi tillsammans som skapar magi.
Vad tränar du helst själv?
– Styrkelyft har varit en stor passion. Men det var något jag fick lägga åt sidan när mina sjukdomar hEDS och MCAS och tog över. Idag består träningen av anpassad styrketräning, daglig meditation och lättare promenader i etapper.
När startade ni ert gym, vad var det som motiverade er till denna satsning och hur har utvecklingen sett ut?
– Jag tog över ett gym 1 augusti 2007 med 63 medlemmar på 125 kvm. Ett halvår senare tredubblades medlemsantalet och jag vågade säga upp mig från mitt jobb på Rusta och syssla med min dröm på heltid. Två år senare flyttade vi till en ny, sju gånger, större yta. Det fattades 1,2 miljoner. Iskallt skrev jag på ändå. Efter några års ganska sömnlösa nätter och ett gäng besök på akuten var likviditeten stabil igen. Dock bara tillfälligt…
– Hybrisen var igång och vi öppnade ytterligare ett gym i en närliggande ort. Tre år senare gick vi med förlust på 3,2 miljoner kronor och hade 1,8 miljoner kronor i obetalda fakturor. Då fick jag ge bort det gymmet.
– Pust, det var tuffa tider men idag står vi starka med 2 200 medlemmar på 1 850 kvm. Vi har ofta kö för att man ska kunna bli medlem vilket lett till att vi varit tvungna att bygga ut eller bygga om varje halvår. Nu senast 2021 omsatte vi 15 miljoner kronor med 13% vinst. Siffror som vi självklart är väldigt stolta över.
Hur har perioden efter pandemin varit för er, är ni där ni vill vara?
– Vi är absolut där vi vill vara. Det har gått långt över förväntan. Om vi bortser från allt det tragiska med pandemin så var den ett nyttigt verktyg för att testa hur stabila vi är som både företag och team.
Vilka målgrupper riktar ni er främst till?
– Eftersom Bollebygd är en av Sveriges minsta kommuner så vill vi inte nischa oss så konkret. Istället lägger vi ännu större fokus på det familjära och då allra helst få hela familjen och släkten hos oss. Däremot har vi flera olika zoner på anläggningen som i sig är väldigt nischade och varje avdelning kanske inte uppskattas av en och samma medlem. Vårt varumärke ska framförallt genomsyras av tre punkter – extremt ödmjukt, fantastisk service och sinnesjukt coolt.
Vad har ni för fokus i ert utbud?
– Det som kanske sticker ut mest är medlemsresan. Vanligtvis börjar vi med en rundvisning och lära känna den blivande medlemmen som tar 30 – 60 min. Därefter ingår det tre gymintro samt en analys med personlig tränare. Här ser vi också behovet för de allra flesta med PT. Jag tror detta är en del i varför vi idag har så hög retention och att vår pt-verksamhet omsätter över 6 miljoner kronor per år.
– Förutom det ger många små detaljer ett stort slutresultat. Vi ställer hög krav på vår utrustning där vi investerar i det vi tycker är bäst. Därför köper vi inte all utrustning från en och samma leverantör. Vi är också relativt snabba att haka på tekniska saker så som virtuell gruppträning eller annat.
Ser ni några förändringar/trender på marknaden inom den närmaste framtiden?
Internet of things och AI kommer vi se mycket av och mer användarvänligt. Just nu är det relativt spretigt. Jag tror och hoppas att det framöver landar i en bättre användarvänlighet. Medlemmen ska enkelt kunna följa sin digitala träningsdagbok och se sina resultat vilket märke det än är på exempelvis deras smartklocka. Och detta tror jag framöver kommer att gälla hela eller större delarna av gymmens utbud och även utanför våra väggar.
Vilken typ av marknadsföring satsar ni på?
Vi kallar det för lovemarketing. Vi satsar mycket på marknadsföring som berör våra 6 mentala grundbehov (trygghet, spänning, unik, bidra, utveckling, samhörighet). Detta gör vi genom bland annat storytelling från både medlemmar eller oss. Ex på hemsidan har vi ingen tråkig knapp ”om oss” utan istället en story som vi kallar för Genkisagan. Vi använder över hälften av budgeten på sociala medier och resterande i en lokaltidning och lokala IP-riktade annonser på ex Aftonbladet och Blocket. Samt en viss del sponsring i det lokala föreningslivet.
Vad är era mål inom de närmaste åren?
– Närmsta tiden så är det mer digitalt vi kollar på. Exempelvis en egen app där medlemmen bara ska behöva en enda träningsapp. Vare sig de springer, tränar hos oss eller hemma. Vi kommer även bättre på våra ytor med spännande saker och kanske inte bygga ut på ett tag (vilket jag sagt flera ggr tidigare, men inte hållit haha).
– Annars tror jag utmaningen är att inte simma i samma vatten som alla andra. Det behövs vanliga lokala gym och de stor kommersiella kedjorna. Som privat aktör behöver vi ”agera lite annorlunda”. Gör man det är vi på Genki ett bevis på att det absolut går att konkurrera med gymkedjorna.
Slutligen, vad är några tips du vill ge andra ägare och chefer på gym?
Här skulle jag vilja lyfta upp några saker som bygger på vår erfarenhet:
1. Sätt er personal i fokus och ta hand om medarbetaren så som den vill bli behandlad.
2. På Genki lägger vi mycket tid på att försöka förstå största anledningen till varför varje enskild medlem vill köpa våra tjänster. Samtidigt skapar vi en trygghet hos medlemmen genom att lyfta fram vår 40 dagars öppet köp på medlemskap och även en nöjd PT-garanti.
3. Var medveten om att du inte säljer träning. Du säljer upplevelse, lösningar och ett resultat.
4. En viktig tanke för oss är att man är aldrig fullärd. Personligen lägger jag exempelvis ner cirka 2-3 timmar dagligen på att läsa. Om vår bransch och andra branscher.
5. Älska att nätverka och var inte rädd för att ta hjälp av branschkunniga konsulter.
6. Just do it! Överanalysera inte, ta till dig idéer och förverkliga dem. Gör du inget – händer inget.
7. Jobba mycket med siffror och nyckeltal. Sätt konkreta mål och skapa åtgärder som tar dig närmare målet.
8. Var en ”levande anläggning”. Vi bygger om och bygger ut ungefär varje halvår. Nyligen har jag även anställt en eventansvarig för att vara ännu mer levande.
9. Lägg tid på dina nyanställda – och anställ inte vem som helst. Spendera tid med personen innan du erbjuder en anställning och ge dem sen minst 50 timmars internutbildning.
10. Skapa en ekonomisk buffert för i all business går det upp och ner. Vi har en teoretisk vinstmarginal på cirka 25 % men vi väljer att ofta satsa och bygga ut vilket ger oss sämre marginaler. Men blir det värre tider behöver vi inte få ångest utan vi vet att vi har marginalerna på vår sida.
Efter att denna intervju genomfördes blev det känt att Genki utsetts till ett av årets Gasellföretag av Dagens Industri:
Motiveringen: ”Det är med stor glädje vi vill meddela att ditt företag uppfyller alla högt ställda krav på ett Gasellföretag. Ni har tagit er igenom det nålsöga som endast ett hundratal företag i Sverige lyckas med. Vi på Dagens Industri tycker att det gör dig till en av Sveriges hjärtar. Du har byggt ett utav Sveriges mest växande och lönsamma företag, du skapar jobb för människor, du driver tillväxt och inspirerar andra att följa i dina fotspår.
Jonas Granlund kommenterade utmärkelsen på Genkis Facebook-sida:
”Detta är verkligen en ”omöjlig” milstolpe som jag inte ens trodde var möjlig att uppnå och inget jag haft funderingar att ha som mål.
Jag gillar galna mål och visioner, men det här är helt stört. Jag vet inte hur många gånger jag sagt hur glad jag är över att ha alla er fantastiska medarbetare på Genki. Det är verkligen inte jag som borde utses till hjälte. Det är vi tillsammans!
Ni är superhjältar allihop som sprider hälsa och kunskap av världsklass i lilla Bollebygd. Utan er hade jag aldrig stått med detta svarta kuvertet i min hand. Hade jag kunnat, så hade jag tagit med er allihop till Galan.
Stort tack till alla medarbetare och stöttande medlemmar som gjort att vi lyckats med det omöjliga.”
Vi tackar Jonas och hans team och följer med spänning hela Genkis fortsatta utveckling.
Och namnet förresten – Genki – är hämtat från japanskan, och står för hälsa, välmående och energi.