”Så skapar du en pengamaskin med leads” – Intervju med Pelle Sundström från Wondr

Pelle Sundström Wondr
Pelle Sundström

I en tid där digital marknadsföring och leadsgenerering blir allt viktigare för gymbranschen är det avgörande att förstå hur man skapar effektiva kampanjer och konverterar leads till betalande medlemmar. Vi träffade Pelle Sundström, marknadsförings- och försäljningsexpert på Wondr, för att få hans syn på vad som fungerar bäst just nu.

Flockbeteende och reor – gymbranschens största misstag?

En av de första sakerna Pelle lyfter fram är hur många gym fortfarande fastnar i ett flockbeteende när det kommer till marknadsföring. ”Många gör likadant. De ser vad konkurrenterna gör och kopierar det. Och tyvärr innebär det ofta att de rabatterar sina medlemskap i onödan, säger Sundström.

Han menar att detta är ett kortsiktigt tänk som undervärderar träningsbranschen. ”Vi har en produkt som blir mer och mer värdefull över tid. Istället för att sänka priset borde gym jobba med att stärka sitt erbjudande och kommunicera sitt värde på ett bättre sätt,” fortsätter han.

Leads – nyckeln till en lönsam verksamhet

Många gym har gått över till att fokusera på direktköp, där kunden registrerar sig online och får en QR-kod för att få tillgång till gymmet. Pelle menar att det är en bra lösning – men bara om den kombineras med leadsbaserad försäljning.

”För 10-20 år sedan var vi bättre på att arbeta med leads. Vi tog hand om dem, ringde upp, skickade sms och såg till att ha en riktig dialog. Nu vill många gym helst undvika kontakt med kunden, men då tappar de en viktig del av försäljningsprocessen,” säger han.

Organisk vs. betald marknadsföring – vad fungerar bäst?

När det kommer till marknadsföring ser Pelle kombinationen av organisk och betald annonsering som den bästa lösningen. ”Organisk marknadsföring, alltså content marketing, är grunden. Utan en stark närvaro och ett skyltfönster som visar vad gymmet erbjuder fungerar inte betald annonsering lika bra,” säger han.

Han lyfter fram att gym som skapar bra innehåll på sociala medier och hemsidor innan de börjar annonsera ofta får bättre effekt på sina kampanjer. ”Om man bygger en stabil plattform med engagerande content, skapar en genomtänkt funnel (”säljtratt”) och sen adderar betald annonsering, då ser vi enormt bra resultat,” berättar han.

Vad kostar ett lead och hur räknar du hem det?

Många gym har svårt att räkna på vad ett lead faktiskt kostar och hur mycket de bör investera i marknadsföring. Pelle delar sin tumregel:

”Tio gånger pengarna – det är vad vi bör sträva efter. Om du satsar 1 000 kronor i marknadsföring ska du ha tillbaka 10 000 kronor i intäkt. Inom e-handeln pratar man ofta om att få tillbaka två till fyra gånger pengarna, men i gymbranschen är vi i en betydligt bättre sits.”

Han ger ett konkret exempel:

”Säg att en medlem genererar 6 000 kronor per år. Om vi räknar med att 10 procent av det kan gå till att få in medlemmen, landar vi på en leadskostnad på max 600 kronor. Har du ett avslut på 50 procent, kan du alltså lägga 300 kronor per lead.”

Att förstå dessa siffror och hela tiden följa upp på sina kampanjer är enligt Pelle nyckeln till att bygga en lönsam leadsmaskin.

Vikten av ett starkt digitalt ekosystem

För att maximera effekten av sin marknadsföring betonar Pelle vikten av att ha ett fungerande digitalt ekosystem. Han listar några av de viktigaste komponenterna:

  • En dynamisk hemsida – inte en statisk sida, utan en som kan anpassas för olika kampanjer.
  • Google My Business och SEO – ”Många gym glömmer bort Google. Men där görs 98–99 procent av alla sökningar.”
  • Meta Business Manager & Facebook Pixel – för att optimera annonsering och spåra leads.
  • Ett effektivt CRM-system – ”Många har CRM-system för befintliga medlemmar, men CRM börjar egentligen när en potentiell kund tar kontakt.”
  • Tydliga call-to-action på hemsidan – ”50 sekunder är snittiden någon är inne på en hemsida. Se till att det finns tydliga knappar för att bli medlem eller testa gymmet.”

Wondr – Ett affärssystem för gym som gör skillnad

Som expert inom affärssystem för gymbranschen menar Pelle att Wondr kan hjälpa gym att effektivisera sin leadsgenerering. ”Vi har Wondr Hub där gym kan skapa landningssidor och färdiga kampanjförslag som är testade och bevisat effektiva. Med ett bra CRM-system kopplat till leadsgenereringen blir det enkelt att följa upp och konvertera potentiella kunder.”

Han rekommenderar gym att ta hjälp om de inte har all kompetens internt. ”Det är mycket teknik att hålla koll på, men det finns duktiga människor där ute. På Wondr har vi både utbildningar och rådgivning för att hjälpa gym att optimera sina processer.”

Slutligen – vad är nästa steg för gym som vill lyckas?

Pelle avslutar med ett konkret råd: börja någonstans och bygg stegvis.

”Många tycker att det känns överväldigande att sätta upp ett helt system för leads och marknadsföring, men man måste börja i en ände. Se över er hemsida, sätt upp en första kampanj och börja samla data. Sen kan ni optimera och skala upp. Det viktigaste är att inte fastna i flockbeteendet och bara kopiera konkurrenterna. Våga sticka ut och satsa långsiktigt!”

Lyssna på hela samtalet i Sweaty Business Podcast

Sweaty Business podcast: Gymskolan om leadsgenerering för gym- och träningscenter

Lyssna på Spotify eller där poddar finns!