Technogyms digitala initiativ kombinerat med en stark försäljning i Sydamerika (26%) och USA (13%) ledde till ett framgångsrikt år för det Italienbaserade företaget.
Företaget rapporterar en preliminär intäkt för 2017 om 598.2 miljoner Euro (ca 6 mdkr SEK) i ett pressmeddelande. Detta innebär en ökning om 7.7% jämfört med föregående år (2016).
– ”Technogym stängde 2017 med ytterligare ett år av en solid global tillväxt”, säger Technogyms grundare och koncernchef Nerio Alessandri. ”Vi är särskilt nöjda med den dubbelsiffriga tillväxten på framtida tillväxtmarknader som Kina och USA”, fortsätter Alessandri.
För den största ökningen 2017 stod Sydamerika (26%) och USA (13%), men även distributionsverksamheten växte markant med nästan 10 procent (9.8%). Däremot tappade retailförsäljningen marginellt med -0.7%.
Mer än 90% av företagets intäkter genererades utanför hemlandet Italien och över 40% genererades utanför Europas gränser, dessa siffor är enligt bolaget helt i linje med tidigare års trender.
I samma pressmeddelande lyfter Technogym även fram det faktum att man för sjunde gången är officiell träningsutrustningsleverantör till de Olympiska Spelen, som detta år hålls i Sydkoreanska Pyeongchang.
I slutet av mars väntas företagets slutgiltiga årsredovisning stå färdig.