Orangetheory och Self Esteem Brands har meddelat planer på att slås samman för att skapa ett helt nytt företag med en omsättning på ungefär 3,5 miljarder dollar om året och 7 000 franchisetagare i 50 länder. Namnet på det nya företaget har ännu inte avslöjats.
Affären kommer att vara en helt aktiebaserad transaktion och skapa ett av de största fitness-, hälso- och wellnessföretagen globalt sett.
De två delar redan en investerare i form av riskkapitalbolaget Roark Capital.
Portföljen av varumärken kommer att inkludera Orangetheory Fitness, Anytime Fitness, Waxing the City, Basecamp Fitness/SUMHIIT Fitness, The Bar Method och Stronger U Nutrition.
”Från våra början år 2002 med den första Anytime Fitness-klubben har vi haft en snabb tillväxt över hela världen tack vare både kraften i småföretagsfranchising och vår blandning av varumärken som möter det ständigt ökande behovet av mer holistiska och personliga hälso- och wellness-tjänster”, säger Chuck Runyon, medgrundare av Anytime Fitness och VD för Self Esteem Brands. ”Med denna sammanslagning kommer vi att berika ännu fler människor runt om i världen genom franchising, gemenskap och de tjänster de behöver – nu och i framtiden – på deras personliga hälso- och wellness-resor.”
”Sammanslagningen kommer att resultera i en betydande internationell skala för det nya företaget, med fortsatta investeringar i data och analyser, teknik, produkter och tjänster som kommer att hjälpa franchisetagare över alla våra varumärken att överträffa den växande konsumentefterfrågan på holistiska hälso- och wellness-tjänster”,” sa han”, fortsätter Runyon.
”När vi börjar ett nytt kapitel kommer Orangetheory fortsätta bygga på vårt arv av innovation och transformation”, kommenterar Dave Long, medgrundare och VD för Orangetheory Fitness. ”Med detta banbrytande avtal är vi ett steg närmare att sätta en ny standard för vad det innebär att vara en global ledare inom fitness, hälsa och wellness. Vi är entusiastiska över vad våra kombinerade företag kommer att kunna uppnå tillsammans för att fånga en ökande marknadsandel, låsa upp framtida tillväxt och vara pionjärer för en hälsosammare morgondag för konsumenter över hela världen.”
Erik Morris, chef för investeringar på Roark Capital: ”Grundarna och ledningsgrupperna på Self Esteem Brands och Orangetheory har byggt fantastiska varumärken, var och en med en lång historia av anmärkningsvärd tillväxt. Vi är glada att fortsätta samarbeta med teamen för att skapa en ledande global franchiseplattform inom hälso- och wellnesssektorn.”
Förra månaden gjorde Runyon ett uttalande där han förnekade att Anytime Fitness var till salu, när branschens ryktesspridning gav antydningar om att något var på gång.
I en nyligen intervju med HCM var Dave Mortensen, medgrundare av Self Esteem Brands, tydlig med att företaget var på tillväxtspåret och att det skulle göra detta genom fusioner och förvärv snarare än organisk tillväxt. Han sa: ”Inom de närmaste fem åren vill vi nå 10 000 enheter globalt. En del av detta kommer att ske organiskt genom de varumärken vi redan har, resten genom förvärv. Jag föreställer mig att det kommer att vara en 80/20 fördelning, där cirka 80 procent av vår tillväxt kommer från våra nuvarande varumärken och cirka 20 procent från nya förvärv vi tar ombord.
Mortensen var tydlig med att Self Esteem Brands letade efter varumärken med minst 100 locations och sa: ”I framtiden kommer vi att leta efter lite mer skala innan vi förvärvar. Några av varumärkena vi har nu kom in med mindre skala. Framåt tror jag att vi kommer att leta efter franchisevarumärken som redan har 100+ enheter innan vi tar dem in i Self Esteem Brands.”