Stark medlems- och intäktsökning för den europeiska träningsbranschen under 2024

EuropeActive och Deloitte presenterade idag den senaste upplagan av European Health & Fitness Market Report 2025 (EHFMR) – en rapport som visar på fortsatt stark tillväxt inom den europeiska tränings- och fitnessmarknaden. Resultaten offentliggjordes i samband med European Health & Fitness Forum (EHFF) i Köln.

Rapporten, som är ett samarbete mellan EuropeActive och Deloitte, är ett led i EuropeActives ambition att etablera sig som det ledande kunskapscentret inom fysisk aktivitet och fitness i Europa, med tillförlitlig och datadriven marknadsinformation.

Nästan 4 miljoner nya medlemmar i Europa

Enligt rapporten ökade det totala antalet gymmedlemmar i Europa med närmare 4 miljoner under 2024 – en tillväxt på cirka 5,8 procent, från 67,7 miljoner (2023) till 71,6 miljoner vid årsskiftet 2024. Tillväxten drevs framför allt av stora marknader som:

  • Storbritannien: 11,5 miljoner medlemmar (+6,1 procent)
  • Tyskland: 11,7 miljoner medlemmar (+3,6 procent)
  • Spanien: 6,2 miljoner medlemmar (+8,7 procent)

Intäkterna ökade med 10 procent

Branschens totala intäkter i Europa ökade med cirka 10 procent och landade på 36 miljarder euro för 2024. Länder som Storbritannien (6,7 miljarder euro, +11,8 procent), Tyskland (5,8 miljarder euro, +7 procent) och Spanien (2,6 miljarder euro, +11,1 procent) stod för stora delar av tillväxten – mycket tack vare en ökad genomsnittsintäkt per medlem.

Över 1 000 nya träningsanläggningar öppnade

Antalet träningsanläggningar i Europa ökade med ca 2 procent till över 64 000 klubbar. Tillväxten drevs främst av expansion från stora gymkedjor, vilket resulterade i mer än 1 000 nettoöppningar av nya klubbar under året.

Största aktörerna i Europa

Vid utgången av 2024 var de tre största operatörerna sett till medlemsantal desamma som föregående år:

  • Basic-Fit: 4,2 miljoner medlemmar
  • PureGym: knappt 2 miljoner medlemmar
  • RSG Group: 1,8 miljoner medlemmar
Basic-Fit träning
Bildkälla: Basic-Fit

Sett till intäkter toppade följande aktörer listan:

  • Basic-Fit: 1,2 miljarder euro
  • David Lloyd Leisure: 1 miljard euro
  • PureGym: 695 miljoner euro

De 20 största aktörerna i Europa ökade sitt samlade medlemsantal med 1,5 miljoner till totalt 18,8 miljoner medlemmar (+8 procent) och sina intäkter till 7,4 miljarder euro (+15 procent).

Rekordmånga företagsförvärv under året

2024 blev även ett rekordår för M&A-aktiviteter (mergers & acquisitions), med 30 stora transaktioner – ett tecken på att investerare fortsatt ser potential i traditionella gymverksamheter. Rapporten understryker att träningsanläggningar fortsatt kommer att vara kärnan i ekosystemet för träning och fysisk aktivitet.

Fortsatt låg marknadspenetration – men stor potential

Marknadspenetrationen, det vill säga andelen av befolkningen som är medlemmar i ett gym, uppgick 2024 till:

  • 8,9 procent av hela befolkningen (jämfört med 8,4 procent år 2023)
  • 10,6 procent av befolkningen 15 år och äldre (från 10,1 procent år 2023)

Som jämförelse har USA en penetrationsgrad på 23,7 procent enligt HFA 2024 Global Report (för personer 6 år och äldre), vilket visar att det finns stor utvecklingspotential på den europeiska marknaden.

Nya insikter från konsumentundersökning

Ett omfattande kapitel i rapporten är baserat på en färsk konsumentundersökning som EuropeActive genomfört i januari 2025. Den inkluderade 13 000 personer i 19 länder och jämförs med resultat från de senaste tre åren. Resultaten visar att träningsanläggningar i allt större utsträckning är centrum för människors fysiska aktivitet efter pandemin.

Bildkälla: SATS

För första gången innehåller rapporten också data kring den växande betydelsen av folkhälsa och välbefinnande, där regelbundna gymbesökare visade sig ha betydligt högre fysisk och mental hälsa än personer utan regelbunden träningsrutin.

Nytt för i år är även en analys av de största europeiska städerna som enskilda marknader.

Rapporten omfattar 150 sidor med djupgående beskrivningar av nyckelaktörer och länder inom branschen.

– European Health & Fitness Market Report är branschens guldstandard för marknadsanalys. Med tanke på den tillväxt vi ser i rapporten, och den framtidstro som uttryckts i våra intervjuer med aktörer, är vi övertygade om att vi kommer nå EuropeActives mål om 100 miljoner gymmedlemmar i Europa till år 2030, säger Herman Rutgers, ambassadör för EuropeActive och medförfattare till rapporten.

Rapporten har möjliggjorts genom stöd från aktörer som Basic-Fit, FIBO, Matrix, Myzone, Perfect Gym, Purpose Brands och Technogym.

Hela rapporten kan beställas här.