I Brämhult (Borås) ligger det trevliga familjedrivna gymmet Bewellness – ett ställe där det personliga mötet och medlemmarna står i fokus.
Sweaty Business tog en tur dit och träffade Oscar Härneborn, personlig tränare, Milon Master Trainer och son till Bewellness grundare Sofia Swegmark Rotting, för ett samtal kring Bewellness framgångsrika Milon-satsning.
Bewellness består av en bemannad fullservice-verksamhet i två våningsplan inkluderande gym, konditionsavdelning, cykelstudio, personlig träning, lekrum för barn, gruppträning med mera.
Företaget valde för ett antal år sedan att investera i Milonkonceptet och upplever det som en viktig nyckel i deras verksamhet.
Hur passar Milon in i er verksamhet?
– Vi har en blandning av hur medlemmar använder Milon, men i det stora hela skulle jag säga att det är en inkörtsport för många. Vissa tränar endast i Milon, medan andra blandar upp med annan träning. En hel del Milon-användare kombinerar med träning tillsammans med en personlig tränare.
Hade ni Milon från start i verksamheten?
– Nej, vi tog in Milon sommaren 2016.
Märker ni att Milon-användarna sticker ut på något vis bland medlemmarna?
– Ja, absolut! De tränar oftare och håller i sin träning bättre eftersom det är så enkelt. De kan komma in och köra när de vill och det är nästan alltid bemannat så att de kan ställa frågor eller få hjälp. De får en hög kvalitet i alla pass då inställningarna är personliga och systemet håller koll på exempelvis vilotider. Alla som kör ute i gymmet är inte alltid så nog med progression eller att hålla rätt intensitet i träningen. Vilan kan lätt bli för lång.
Hur håller ni koll på Milon-användarnas träningsutveckling?
– Alla får individuella träningsplaner. Vi gör uppdateringar åt alla kunder och så finns det en funktion, co-pilot, som assisterar oss tränare i att exempelvis uppmärksamma om en medlem inte gjort en höjning på ett tag. Då kan vi på ett enkelt sätt gå in och justera det. De blir pushade i sin träning.
Vilka fördelar ser du Milon ur ett kundperspektiv?
– Enkelheten, smidigheten, effektiviteten och säkerheten. Många nya medlemmar har kanske inte stor tidigare vana av att träna på gym och är osäkra kring vikter, hur de ska ställa in maskinerna med mera. Här får de ett personligt möte direkt med en av oss tränare och får all hjälp de behöver för att komma i gång och bli trygga.
– Sedan ska man inte underskatta att de kan komma när som helst och är klara med sitt träningspass på 17,5 minuter, eller 35 min om de väljer att köra två varv i cirkeln.
Oscar berättar under vårt möte och rundvandring att Bewellness är framgångsrika med personlig tränare i mindre grupper, TEAM-grupper. I dessa grupper finner man en hel del Milon-tränande
– Många kompletterar med PT-träning en gång i veckan. Många Milon-tränande behöver stöd och guidning, så det är ofta enkelt att få dem att inse värdet utav träning tillsammans med en personlig tränare.
Vad ger Milon för möjligheter till de personliga tränarna?
– En stor fördel är informationen du kan få ut av passen som du inte var med på. Du ser i minsta detalj vad personen har gjort. Sedan har du även styrkesterna som Milon erbjuder. Där kan du testa även ovana tränande då tekniken inte blir en starkt påverkande faktor som vid tester med exempelvis skivstång. Du får ett bra kvitto på råstyrkan.
Ni har nyligen gjort en nysatsning?
– Ja, vi körde milon Premium i 6–7 år, men valde att uppgradera till Milon Q-cirkeln för att vi kände att det var dags att förnya oss. Vissa medlemmar hade tränat i gamla Milon-cirkeln i sju år och stod och stampade. Dessutom var det ett sätt för oss att locka tillbaka medlemmar som vi tappat av just den anledningen.
Vilka är skillnaderna mellan Milon-versionerna?
– Milon Q har en bättre hårdvara, den är mjukare i sina rörelser och jag tycker att de har fått till vinklarna mycket bättre. Men den stora skillnaden är dock användarupplevelsen. Du har ”Snake mode”, vilket är en boll som användaren följer tempot på när de utför rörelserna. Den är enklare för användare och tränare att följa. Slutligen har du bättre möjlighet att anpassa träningen baserat på specifika träningsmål, bland annat viktminskning och muskelutveckling.
Hur paketerar ni Milon i förhållande till medlemskap?
– Hos oss ingår den träningen i medlemskapen. Jag vet att en del andra gym kör andra lösningar. Vi kände att vi ville ha allt i samma paket, vilket gör det enkelt både för oss och medlemmarna.
Hur stor andel av era medlemmar tränar i Milon?
– När jag kollade tidigare idag så var det 55 procent av de aktivt tränande medlemmarna som har tränat i Milon under den senaste månaden.
Wow, det är imponerande!
– Jag blev själv förvånad över siffran när jag såg den. Samtidigt ser jag att väldigt många av medlemmarna tränar där. Men det var häftigt att få det svart på vitt. Runt 25 procent av alla som tränar aktivt här tränar i genomsnitt två gånger i veckan i Milon.
Hur arbetar ni för att få fler att träna Milon?
– Vi annonserar i sociala medier och arbetar mycket med rekommendationer via medlemmarnas vänner. Det är mycket via rekommendationer som vi får in nya kunder.
Noggrann och personlig uppstart
Milonkonceptet sänker många trösklar för människor som inte är vana att träna på gym. En sådan tröskelsänkare är den personliga kontakten med personalen. Varje ny Milon-kund får genomgå en proffsig introduktionsprocess tillsammans med en tränare. Oscar berättar om hur de arbetar med detta på Bewellness.
Hur startar man upp en ny medlem?
– En ny medlem får ett personligt möte på en dryg timma vid första tillfället. Där registrerar vi kundens personliga data. Vi använder oss av milonizern, en specialmaskin från milon som scannar av kroppen och mäter av lederna för att skicka över det till träningsmaskinerna för rätt inställningar. I vissa fall genomförs även funktionstester (balans, spänst och koordination).
– Sedan sätter vi upp deras målsättning och vilken träningsnivå de ligger på. Målsättningen styr sedan hur träningen kommer att genomföras, hur många repetitioner de kommer att genomföra, i vilket tempo och hur länge de ska träna.
– Sedan går vi igenom cirkeln maskin för maskin. Själva träningen sedan genomförs en minut i varje styrkemaskin och fyra minuter per cardiomaskin med trettio sekunders vila mellan varje övning.
– Nästa steg är styrketester, en repetition maxtest. Denna info sparas så att vi har den och för att anpassa träningsprogrammet utifrån resultaten.
– Slutligen får kunden själv testa på cirkeln, vi rekommenderar alltid alla att köra igenom ett varv själva för att komma in i det direkt.
Hur ofta tycker du att man ska genomföra nya tester?
– Ungefär var tredje månad brukar jag rekommendera. Det är dock på frivillig basis, vi tvingar ingen att göra nya tester.
Vad har du för tips för att lyckas med Milon?
– Ens egna intresse och kunskap är superviktigt. Man behöver sätta sig in grunderna och hänga med i utbildningen man får för att kunna använda systemet på bästa sätt.
– Sedan är det viktigt att marknadsföra konceptet på ett bra vis. Via bland annat sociala medier och bjuda in till provträningar/öppet hus. Milon-kunder kan du ofta hitta via befintliga medlemmars vänner, bekanta och eller familjemedlemmar. Många som tränar i Milon gillar inte de traditionella gymmen, så här finns möjligheten att erbjuda något som kanske tilltalar mera.
Ni har Milon i ett eget rum, är det en viktig faktor?
– Nja, inte nödvändigtvis. Vissa vill träna lite mer avskilt, medan andra vill träna ”öppet”. Hos oss är Milon-ytan i ett rum snett bakom receptionsdisken. Så även om det är avskilt så har man det i ögonvrån när man står vid receptionen. På så vis blir det ändå en fin exponering för konceptet.
Myten stämmer inte
Vilken är den största myten om Milon?
– Det är att man tror att det inte är ”riktig” träning – att det är för uppvärmning, för nybörjare eller för äldre. Det är det verkligen inte. Alla kan bli rejält utmanade i Milon. De som har bra kunskap om träning förstår sig snabbt på Milon – koncentrisk, excentrisk, isokinetisk eller adaptiv träning – möjligheterna är många. På mässor så är det inte helt sällan styrkelyftare som kommer förbi montern och testar sin styrka i maskinerna.
Vilken skillnad gör Milon för er ekonomi?
– Många kan bli skrämda av investeringskostnaden för Milon, det är en stor investering, men det är en investering som betalar av sig relativt fort. För du får en tillströmning av medlemmar som inte annars hade kommit till dig. Med Milon kan man erbjuda en träning sam passar en mycket bredare målgrupp.
– När vi tog in Milon så körde vi provträningsveckor och fick in väldigt många nya medlemmar på kort tid. Räknar på det baklänges så är det inte så många medlemmar som behövs för att det ska löna sig. Sedan fortsätter det att komma nya medlemmar över tid. Det har hjälpt oss väldigt mycket ekonomiskt att kunna nischa in oss mot den här typen av målgrupper – och de är ofta väldigt nöjda och tacksamma medlemmar som talar väl om anläggningen i sina personliga nätverk.
Hur ser konkurrensen ut lokalt i Borås?
– Vi är ensamma med Milon i Borås. Det finns ett ganska stort antal gym i Borås, kedjorna är många och har flera anläggningar samt att det även drivs flera privatägda gym i stan. Vi har valt att sticka ut genom att fokusera mer på den individuella resan. Det vill säga individuella uppföljningar och nära kontakt med våra medlemmar, mycket personlig träning och framförallt mycket fokus på Milon. Det är ganska enkelt att sticka ut från mängden och locka till sig nya medlemmar med en så fantastisk produkt.
Stort tack för pratstunden Oscar och lycka till med den fortsatta satsningen!
– Tack så mycket!