”Du tävlar inte mot andra gym – Du tävlar mot TikTok-danser!”

Alla som verkar inom friskvårdsbranschen har samma mål – Att få fler människor i rörelse. Vilken form rörelsen blir är sedan sekundärt. Oavsett om de väljer att köra en WOD på en box, en Les Mills klass på en fullserviceanläggning eller föredrar att springa eller lyfta skrot på ett nyckelgym så är målet uppnått om fler faktiskt tar sig till regelbunden rörelse i vardagen. Detta smittar av sig på alla aktörer, varesig man erbjuder utrustning, träningsanläggning eller kanske mjukvara.

Text: Diana Willman Ivarsson

Det vi måste inse är att friskvårdsanläggningarna inte tävlar mot varandra när det handlar om att få just fler människor i rörelse. Enda gången du som anläggning tävlar mot en annan branschkollega är när vi pratar om de människor som redan är igång, inte sant? De som insett värdet av träning och som valt att göra detta till sin livsstil. Då konkurrerar du om var de ska förlägga sin träning.

Men när det kommer till de människor som ännu inte kommit dit. Som inte upplevt värdet utan fortfarande ser på träning som ett “måste” som man “borde” ta tag i – Där finns det så mycket att hämta!

Dessa människor upplever kanske att de inte har tid med regelbunden träning, men om vi skulle titta på deras digitala välbefinnande i deras telefon skulle vi inte bli förvånade om det radas upp X antal timmar per dag som går åt till sociala medier. Att man fastnar i ett Instagramflöde eller en diskussion på Facebook eller bara slöscrollar förbi danser och tutorials på TikTok. Enligt en undersökning från VPN spenderar svenskar över 7 timmar/vecka åt just sociala medier och ytterligare 9 timmar till att titta på video/film online.

DÄR har du din konkurrent. Det handlar om hur du ska kunna fånga uppmärksamheten hos dessa människor där de faktiskt är och förlägger sin tid. Nämligen i telefonen.

Behöver jag bli aktiv på TikTok för att nå en ny målgrupp?

Kanske. Den “unga” generationen Z som grovt generaliserat “bara” hänger på TikTok är redan här och är faktiskt redan 23 år gammal. Det vill säga: Definitivt din målgrupp.

Anledningen till att man hänger på TikTok är för att innehållet antingen är underhållande, utbildande eller inspirerande. Så varför inte testa? In och bygg content på TikTok och testa dig fram!

Och när du fångat uppmärksamheten på TikTok, Instagram och sociala medier i brett – Då är det dags att håva in. 

Behåll uppmärksamheten tillräckligt länge för konvertering

Vi alla vet hur det är när man sett något intressant tillräckligt många gånger och letar sig vidare för mer information och landar på en hemsida som upplevs rörig, svårmanövrerad och där man har svårt att hitta tydlig information eller andra call to action-knappar. Då ger man upp. Eller om man till sist faktiskt hittar en köp eller intresse-knapp men kommer in till ett formulär där man ska fylla i sitt personnummer och 10 andra uppgifter om sig själv. Då blir man skeptisk och backar.

Din hemsida behöver vara tydlig, enkel och attraktiv för att behålla dina besökare länge nog att över huvud taget ha en chans att omvandla nyfikenhet till kund.

Tydlig – Kort och koncis information som berättar om ert erbjudande på några få meningar. Gärna i kombination med bilder eller filmer som signalerar vem just ni är. Vilka människor arbetar hos er? Vilka är era värderingar? Vilken känsla vill ni att besökaren ska få?

Enkel – Less is more! Tänk på användarvänligheten och håll dina besökare i handen och led dem från punkt A till B genom tydliga köp eller intresse-knappar som leder direkt till en produkt eller en kurs på en erbjudande-sida.

Attraktiv – Ja, det är faktiskt viktigare än man tror. Behåll din röda tråd från dina sociala medier in på hemsidan. Inte bara för att det ska vara snyggt, utan också för att man ska våga lita på att man faktiskt är på just din sida.

Och psst…! – Det är bara du som sitter vid datorn. 80% av dina kunder besöker din hemsida genom telefonen. Glöm inte bort att mobilanpassa den! 😉

Välj ett affärssystem som går i linje med ovan

Idag finns ett antal leverantörer som erbjuder affärssystem eller bokningssystem för din typ av verksamhet. Se till att du väljer en leverantör som har tagit dina kunders resor i beaktning och vill förenkla inte bara för dig, utan framförallt för dina slutkunder.

Zoezi benämner sig som det enkla affärssystemet för friskvårdsbranschen och är den enda leverantören som kan leverera en sammanflätad lösning av fullskalig hemsida och affärssystem. Detta innebär att alla knappar, flöden och köp på din hemsida sker direkt i ditt affärssystem!

Fördelarna  med Zoezi MyBusiness:

  • Inget hopp mellan hemsida och bokningssystem
  • Pålitlig försäljning direkt på hemsidan utan att slussas vidare med påföljande rädsla för bedrägerier
  • Enkel och trygg identifiering med BankID, vilket ökar förtroendet ytterligare och minskar antalet steg
  • Bokning av konsultationstider för dig som inte vill sälja kort online
  • Full flexibilitet i bygge av din sida. Din branding med dina egna bilder, filmer, din tonalitet och dina människor
  • Skapa unika landningssidor för varje variation av ditt utbud som du länkar till direkt på dina sociala medier. Till exempel en träningsresa, kurs eller PT- Small group.
  • Slipp dubbeldokumentation – Alla förändringar i tex öppettider, personal, schema och priser speglas omedelbart upp på din hemsida
  • Responsiv med automatisk anpassning till desktop/mobil/platta
  • Möjlighet att styra synlighet på visst utbud enbart för medlemmar eller medlemmar med specifikt träningskort
  • Molnbaserat där du når precis all din data oavsett var du befinner dig

Zoezis vision är att göra det enklare för dig att göra affärer. Om du är intresserad av hur din verksamhet skulle kunna förenklas och samtidigt lyftas med Zoezi MyBusiness kan du boka en kostnadsfri demo här: zoezi.se/boka-demo

Stort lycka till i din marknadsföring och konvertering av leads!

Skribent: Diana Willman Ivarsson, marknadsansvarig på Zoezi.