En världsmästare i kickboxning har hittat ett bra verktyg för att hjälpa sina medlemmar att komma i balans med kost och träning. Inspireras av Thomas ”Totto” Heiderup från Lok&motion i Karlskrona och hans sätt att lyckas genom Foodbox Challenge.
Lok&motion öppnade 2004 med en vision om att erbjuda träning för en billig peng i en familjär och genuin miljö. Totto blev anställd två månader efter öppning och gjorde allt från städning till försäljning. I oktober 2012 tilldelades Totto VD-positionen. Efter snart 20 år i branschen har han sett och upplevt alla förändringar som skett inom vår bransch, segmentering, konkurrens och digitalisering.
Det som gör Lok&motion unikt idag är deras bemötande. Medlemskapen ses inte som en transaktion med enbart tillgång till träning. Genom ett medlemskap ska varje individ få hjälp till förändring och resultat. Det skapar långsiktighet!
Foodbox i verksamheten:
År 2012 kom Totto i kontakt med Foodbox. De hade genom åren testat flera olika koncept kring bars och drycker men aldrig hittat något som kändes helt rätt. De köpte in ett gäng Foodbox för att testa själva. Därefter gick det snabbt till beslut. Foodbox, både som produkt och koncept, passade Lok&motion som handen i handsken. De gjorde en del kampanjer, men saknade system för att läsa av statistik vilket ledde till avsaknad av kontinuitet och uppföljning. De fick lite snurr, men sen rann allt ut i sanden.
Vad har Foodbox betytt för er verksamhet under det senaste året?
– Det korta svaret är – väldigt mycket bättre – Vi har hittat ett helt nytt sätt att jobba sen i höstas och i mitten av januari spetsade vi till det hela ännu mer. Sen i januari har vi haft 130 deltagare i Foodbox challenge, många har aldrig satt sin fot här tidigare.
Vad har ni gjort då?
– Vi kör Foodbox Challenge med ett drop-in tänk. Alla aktiviteter som ingår i paketeringen finns att tillgå varje månad. Föreläsningar, 5 slutna gruppträningsklasser (öronmärkta challenge-kunder) varje vecka, Facebook grupp där föreläsningarna även live-streamas samt in och utvägning. Alla leads som kommer in kan välja att hoppa på direkt. Vi har en otroligt hög hit-rate, där 95% av alla leads som kommer in köper kampanjen.
– Förutom drop-in tänket har vi även börjat mäta och analysera våra resultat. Jag följer siffror och statistik slaviskt. Detta är den absolut största orsaken till vår framgång. Utan siffror och statistik famlar du i det mörka och får aldrig svar på om det du gör ger den effekt du önskar. Det ger dig insikt i vad som funkar och vad som kanske behöver ändras
Vad betyder Foodbox för rekryteringen av nya medlemmar?
– Det har definitivt sänkt tröskeln och fler vågar sig hit. Genom kampanjen får vi till samtal och kan därifrån hjälpa medlemmen till resultat och förändring. Via kontrollerad kost och träning säkerställs resultat som leder till motivation att fortsätta.
Hur planerar ni inför våren med Foodbox? Och vad har ni för mål?
– Vi kommer köra kampanjen kontinuerligt fram till midsommar. Vi har ett mål på en ny inskriven deltagare i Foodbox Challenge per dag. Jag tror vi kan komma högre än så! Om 30 skriver in sig i månaden, räknar vi med minst 12 nya medlemmar, vilket innebär 144 nya medlemmar på helåret!
Vad har ni för intäkter via Foodbox, både direktförsäljning och via nya medlemskap?
– I mars sålde vi 1 620 Foodbox, vilket gav en vinst på ca 25 000 kr. Vi hade dessutom 20 nya medlemmar via kampanjen som ger oss en intäkt på 97 920 kr på ett år.
Vad tycker era medlemmar om Foodbox, hur hjälper det dem?
– Maten är godare och mer mättande än förväntat. De är även förvånade över hur bra och väl värmen fördelas vid uppvärmning. En del rynkar på näsan åt ”micromat”, men blir förvånade över hur väl det smakar. Efter challenge är de inte bara nöjda med resultatet kring vikten, utan även över ökad ork och energi. Vi försöker rikta bort fokus från kilon och lägga större tyngd på känsla, energi och ork. De får även upp ögonen för träning och tycker det är skitkul!
Vad skulle du säga till en kollega som funderar på att ta in Foodbox till deras verksamhet?
– Kör! Det finns inget att tveka på. Men sätt dig ner och gör en tydlig målsättning och plan. Ta hjälp av Foodbox business-coacher, det har hjälpt mig!