Särskilt under och efter Covid har den digitala utvecklingen accelererat väldigt mycket inom fitnessbranschen och medlemmarna har andra krav än innan Covid. Men vilket är det rätta förhållningssättet till digitalisering inom branschen när det finns så många valmöjligheter? Och i en värld som förändras så mycket, vilka kriterier har en väletablerad träningskedja när den bestämmer sig för rätt IT-lösning? BRP har pratat med Susanne Jidesten och Sven Hansson från Friskis&Svettis, om just detta.
Friskis&Svettis har erbjudit träning i mer än fyra decennier och de har en del intressanta synpunkter kring digitalisering.
Friskis & Svettis är en ideell organisation som grundades 1978 i Stockholm. De ville främja en aktiv livsstil genom rolig träning, och idag, nästan 45 år senare, lyckas Friskis & Svettis fortfarande fokusera på att erbjuda roliga och glädjefyllda träningspass – men numera för hela 500 000 medlemmar.
Om man ska beskriva Friskis&Svettis med 3 punkter så skulle det vara samhällsansvar, glädje och sociala gemenskaper. Tillsammans med Susanne Jidesten, generelsekreterare Friskis&Svettis, kommer vi att dyka in i dessa 3 ämnen för att förstå hur Friskis & Svettis kan fortsätta vara top of mind och överleva alla digitala förändringar som har hänt under 45 år.
”Vi vill bidra till samhället och få unga att trivas med träning och hälsa så att de fortsätter i rätt riktning när de blir äldre”
Detta uttalande kommer till handling på flera sätt. Till exempel när Friskis & Svettis deltar i ett samarbetsprojekt med svenska grundskolor och ger dem en container fylld med gymutrustning för att hjälpa den yngre generationen att brinna för träning. När vi pratar med Susanne om det här ämnet ler hon när hon säger:
– Containern har faktiskt skickats till en av skolorna just idag.
Hon låter oss veta att detta är ett mycket viktigt projekt för Friskis, och det är tydligt att hon brinner för projektet. Friskis har ett annat projekt för tonåringar där de sätter fokus på mental styrka, och de har ett projekt om knäkontroll för att förebygga knäproblem.
Susanne vet att för att få så många som möjligt att träna så behöver det vara roligt. Friskis gör mycket för att få passion och glädje att lysa igenom i organisationen – vilket både handlar om hur de leder sin träning och hur de kommunicerar med medlemmarna ansikte mot ansikte och digitalt.
– Träning ska enligt vår mening vara roligt. En stor del av vår identitet är att vara passionerad och att göra rörelse glädjefyllt. Vi gillar också att vara nära våra medlemmar, inte bara fysiskt utan även genom IT och digitalt, eftersom medlemmen förväntar sig det. BRP hjälper oss verkligen att nå det målet, kommenterar Susanne.
Att erbjuda medlemmarna möjligheter att träna och umgås både fysiskt och digitalt förväntas numera vilket är en välkommen utveckling sett ur Friskis & Svettis synvinkel:
– Vår strategi är alltid att fortsätta göra det vi har gjort tidigare på ett modernt sätt. Vi behöver verkligen en partner som känner oss och marknaden, menar hon vidare.
Friskis & Svettis har nyligen lanserat sin nya träningsapp, Friskis Go, där det är möjligt för medlemmarna att delta i utmaningar, dansklasser, löplektioner och så vidare. Friskis Go är kopplat till BRP:s mobility-plattform.
Ha ett medlemsperspektiv när du väljer IT-plattform
Sven Hansson, Head of IT, erkänner alla de många möjligheter som finns när det gäller digitalisering inom fitnessbranschen. För att lyckas har han funderat väl över vilka kriterier Friskis har när det gäller att välja rätt digitala upplägg och alternativ. Friskis & Svettis är trots allt en ideell organisation som ägs av medlemmarna.
– De viktigaste kriterierna är att uppfylla våra medlemmars krav.
– Vi har olika typer av befintliga och potentiella medlemmar. Vissa gillar att surfa mycket innan de bestämmer sig, medan andra snabbt vill komma igång med praktisk information och komma igång direkt, vissa föredrar att kommunicera via e-post, vissa via en app etc. Att välja en lösning som skiljer på medlemmarna är viktigt”, säger Sven och fortsätter:
– Vi har en ganska lång road map med många områden och idéer, och kör vi på med allt kommer ingenting att hända. För oss är det viktigaste kriteriet att möta våra medlemmars krav, och det gör vi på bästa sätt om vi har en IT-lösning som är tillräckligt flexibel för att stå emot framtiden med nya funktioner som släpps och utvecklas regelbundet.
BRP bidrar till den digitala framgången
– En av de stora anledningarna till att vi valde att gå med BRP-lösningen var att BRP har en standardlösning som redan finns på marknaden. Vi kan ta hela lösningen från hyllan, och det enda vi ska göra är att ”Friskifiera” den lite – sätta på vår logotyp, använda våra egna ord etc. Och så är den väldigt enkel att använda”.
Sven vrider samtalet till ett samtal om god matchning, kultur och språkkrav på en utvecklare samt de övergripande förväntningar som Friskis har när de lägger ut sin digitalisering istället för att utveckla den själva:
– En annan viktig sak är att BRP-folket som jag har träffat har varit sympatiska, lyssnande, lätta att prata med och jordnära. Ni (BRP) har pratat på ett språk som vi kan förstå. Och det är förstås nyckeln, eftersom det är väldigt få av oss i Friskis som pratar i IT-termer. Vi är experter på träning, och om vi hade utvecklare som bara pratade i IT-termer, skulle det vara som om vi pratade kinesiska, och då skulle det inte vara en bra matchning. Vi valde en konsult med kulturmatchning där kommunikationen flyter. Om du inte har det spelar det ingen roll om du har de bästa doktorerna inom teknik.
När det gäller implementeringen av BRP-lösningen i Friskis upplever Sven en implementering som varit smidig, enkel och snabb och att teori och löften om lösningen har uppfyllt verkligheten:
– Implementeringen har varit extremt bra och smidig. Det har också varit enklare än jag trodde. Först och främst kan man tycka att en IT-lösning låter bra på pappret, men man undrar om den kan ha några problem när man använder den i verkligheten. Men verkligheten har faktiskt varit som utlovat. Dessutom har några av föreningarna som gått live, till och med gått live en vecka före schemat, så implementeringen har också gått snabbare”.
Så, vad definierar en bra digitalisering?
Genom att prata med Friskis&Svettis har vi funnit att bra digitalisering definieras som en IT-lösning som är tillräckligt flexibel för att stå emot framtiden, det kräver att nya funktioner släpps och utvecklas med jämna mellanrum och att det är viktigt att ha ett medlemsperspektiv.
Angående att ha medlemsperspektiv säger Sven också att:
– Vår vision för våra medlemmar är såklart att de ska ha digitala lösningar där de känner att det underlättar träningen, att det är enkelt och motiverande.
Med ett administrativt perspektiv säger Sven:
– Vår vision internt är att den administrativa bördan ska hållas på ett minimum så att det är enkelt för administratörerna att uppdatera hemsidan, arbeta med appen etc. De ska kunna fokusera sin tid på att träffa medlemmarna.
Avslutningsvis bör samarbetet mellan den digitala utvecklaren och kunden vara bra för att lyckas erbjuda bra IT-lösningar. När vi skulle avsluta vårt samtal med Friskis&Svettis sa Sven nöjt:
– Jag hoppas att vi kommer att fortsätta ha det här goda samarbetet som vi har haft hittills. Vi ser fram emot utvecklingsresan för nya funktioner.