Med 850 franchise-studios, hittills, i 18 länder omsatte Orangetheory Fitness ca 450 MSEK 2016.
Orangetheory landade på Inc.500 listan över USAs snabbast växande privatägda företag tre år i rad innan de föll till plats 926 förra året. Orangetheorys årliga intäkter på 40.7 miljoner USD under 2016 innebär att det är svårt för företaget att upprätthålla sin snabba tillväxt. 450 MSEK kan tyckas vara en låg siffra med tanke på det stora antalet studios men det beror förstås på affärsmodellen. Det är ett franchisekoncept som inte tillgodoräknar sig den totala omsättningen varje studio gör, utan bara en procentandel som de tar från varje franchisetagare.
Företaget grundades 2007 av Dave Long i Fort Lauderdale som ligger i Florida, USA. 2016 flyttade företaget till Boca Raton, som ligger i samma delstat och har numera 140 anställda på huvudkontoret.
Dave Long’s timing kunde varit bättre.
Företagaren lanserade sitt fitnesskoncept mitt under den stora lågkonjunkturen, och hans jämförelsevis höga prissättning verkade helt i otakt med den sparsamma stämningen under denna svåra tid.
– ”I stort sett alla tyckte att det var en hemsk idé”, säger Long, chef för Boca Raton-baserade Orangetheory Fitness.”Vi sålde främst $99 och $159 medlemskap. Människor som inte förstod vad vi gjorde jämförde oss med Planet Fitness för $10 eller $20 per månad”
Priserna varierar beroende på region, exempelvis ligger månadsavgifterna på South Florida gymmen mellan $59 för ett pass i veckan, till $169 för obegränsat antal pass.
Enligt grundaren är det ”vetenskapen” bakom träningen som hjälper Orangetheory motivera dess förhållandevis höga månadsavgifter.
”Om det finns värde i produkten, är folk villiga att betala för det”.
Träningen på Orangetheory innebär att man tar på sig ett pulsband och därefter inleder ett pulsbevakat träningspass som innehåller intensiva intervaller på löpband och roddmaskiner. Målet? Att skjuta sin puls till den ”orangea zonen”, eller cirka 83 procent av maximal ansträngning.
Själva beskriver de sitt koncept enligt följande:
”Vår pulsövervakad, högintensiva träning är vetenskapligt utformad för att hålla hjärtfrekvenser i en målzon som ökar metabolismen och boostar din energi. Vi kallar det THE AFTERBURN”
Ytterligare 500 studios planeras just nu
Vilka är företagets största utmaningar framöver?
Den snabba och stora tillväxten ställer höga krav på två specifika områden. Det ena är att hitta personal med rätt teknisk kompetens och det andra är att de just nu planerar 500 nya studios. Det är brist på lokaler i de köpcentrum där de vill etablera sig, så fastigheter med tillgängliga attraktiva lokaler är den andra stora utmaningen.
Orangetheorys strategi för några år sedan var att ta över lokalerna efter Blockbuster Video, USAs största videobutikskedja som fick lägga ner i kölvattnet av den snabba ”disruptive” teknikutvecklingen.
Källa: myPalmBeachPost