Fler svenskar näthandlar – men samtidigt lägger de mindre pengar på sina köp, visar data från Svensk Handel.
– Många konsumenter fortsätter att jaga lägsta pris på nätet men vänder sig också i allt högre grad till starka varumärken som de har en relation till och som lyckas ge rätt form av erbjudanden vid rätt tidpunkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Statistiken kommer från Svensk Handels E-handelsindikatorn för augusti månad som släpptes häromveckan.
Augusti månads negativa e-handelsutveckling i Sverige innebär att omsättningen minskat i e-handeln sex av åtta månader hittills i år jämfört med fjolårets jämförelsemånader. Totalt under året från januari till och med augusti har omsättningen i e-handeln i Sverige minskat med 4 procent. När e-handeln från utlandet inkluderas är minskningen 3 procent.
Det genomsnittliga köpbeloppet har också minskat med 12 procent jämfört med augusti 2021, ett år då handeln fortfarande var kraftigt påverkat av pandemin. Å andra sidan visar baromentern för augusti 2023 att 69 procent av konsumenterna i åldrarna 18–89 år handlade på nätet, vilket är en ökning på en procentenhet jämfört med förra året. Det är dock lägre än 2021.
– Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg.
Vissa branscher står dock emot konjunkturen bättre än andra. Kläder och skor hade exempelvis en stark augustimånad och har vuxit med 9 procent i omsättning hittills i år.